محققان از رویداد های بسیار سریع در یک نانوبلور تصویربرداری کردند

به گزارش مجله آرنا، پژوهشگران روش تصویربرداری و مشخص مشخصات جدیدی ارائه کردند که با استفاده ازآن می توان رویداد های بسیار سریع در یک نقطه کوانتومی را شناسایی و تصویربرداری کرد.

محققان از رویداد های بسیار سریع در یک نانوبلور تصویربرداری کردند

به گزارش گروه فناوری مجله آرنا، توانایی آنالیز پویایی ذرات در مقیاس نانومتری و در سطح فمتوثانیه برای سال های طولانی یک رویای غیرقابل روئیت بود تا سپیده دم قرن بیست و یکم که فناوری نانو و علم فمتو با هم ترکیب شدند و اولین میکروسکوپ بسیار سریع نقاط کوانتومی ساخته شد. مطالعات میکروسکوپی بسیار سریع به طور کامل تشخیص نانوذرات یا مولکول های مفرد با روش لومینسانس وابسته است که برای این کار به نشر دهنده های کارآمد احتیاج است.

با این حال چنین روش هایی باعث تخریب در نمونه ها می شوند و همچنین اطلاعات کمی درباره پویایی سیستم در حالت برانگیخته ارائه می دهند. در سال های اخیر کوشش برای یافتن روشی سازگار جایگزین برای مطالعه فرآیند های سریع در نانواجسام انجام شد.

به تازگی محققان ICFO به رهبری لوکاس پیاتکوفسکی با همکاری محققانی از دانشگاه جنت بلژیک مقاله ای در نشریه ساینس به چاپ رساندند که در آن روشی برای مطالعه رویداد های فوق سریع در نانواشیا غیرفلورسنت گزارش شده بود.

در این مطالعه، آن ها نقاط کوانتومی منفرد را به کار گرفتند و به جای این که منتظر بمانند تا نقاط کوانتومی نشر نور داشته باشند با استفاده از ترکیبی پیشرفته از پالس های لیزری برای نشر نقاط کوانتومی، آن ها را تحریک نموده و دوباره به حالت پایه آوردند. با این کار اولا تصویری از نقاط کوانتومی منفرد ایجاد شد و دوم اینکه تکامل بار های برانگیخته در تمام چرخه نوری شناسایی شدند.

لوکاس پیاتوکوفسکی شرح می دهد که چگونه یک جفت پالس لیزر برای تصویربرداری دینامیک نقاط کوانتومی استفاده می شوند. در این آزمایش محققان پالس اول لیزر را به نقاط کوانتومی منفرد می تابانند و آن را به حالت برانگیخته درمی آورند. سپس در مقیاس فمتوثانیه لیزر دوم را می تابانند و بار را به حالت پایه برمی گردانند که این کار موجب نوترکیبی و نشر فوتون اضافه می گردد؛ بنابراین از این فتوتون اضافه می توان هم برای تصویربرداری از نقاط کوانتومی و هم رهگیری تکامل بار برانگیخته شده در نقاط کوانتومی استفاده نمود.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 6 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: genarena.ir شناسه مطلب: 614

به "محققان از رویداد های بسیار سریع در یک نانوبلور تصویربرداری کردند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "محققان از رویداد های بسیار سریع در یک نانوبلور تصویربرداری کردند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید