نانوذرات پلاک های عامل سکته قلبی را می خورند

به گزارش مجله آرنا، دانشمندان دانشگاه میشیگان و استنفورد نانوذراتی را فراوری نموده اند که پلاک های عامل سکته قلبی را می خورند و مانع ورود آن ها به قلب و در نتیجه سکته قلبی فرد می شوند.

نانوذرات پلاک های عامل سکته قلبی را می خورند

به گزارش خبرنگار فناوری مجله آرنا، با رسوب لیپید و کلسترول کم چگال روی دیواره داخلی سرخ رگ های با قطر متوسط و عظیم، پلاک های فیبری-چربی (آتروما) تشکیل می شوند که با افزایش سن رفته رفته ازدیاد می یابد و موجب تنگی رگ (استنوزیس) یا تصلب شرائین یا در نهایت سکته قلبی می شوند.

برایان اسمیت، دانشیار مهندسی زیست پزشکی در دانشگاه میشیگان و تیمی از دانشمندان، نانوذراتی را طراحی نموده اند که اسب ترووا نام دارند و می توانند مستقیما پلاک های درون خون را از بین ببرند و میزان آن ها را کاهش دهند و ثابت نگه دارند. این کشف می تواند درمان بسیار خوبی برای آترواسکلروزیس یا تصلب شرائین باشد که عامل اصلی مرگ افراد در کشور هایی مثل ایالات متحده آمریکا به شمار می رود.

به گفته محققان، این نانوذرات در پلاک های آترواسکلروزیس خانه گزینی می نمایند. این سلول ها همانند مونوسیت ها و ماکروفاژ ها از نوع سلول های ایمنی هستند. به این معنا که درشت خوار ها یا ماکروفاژ ها سلول هایی دارای قدرت بیگانه خواری هستند که سلول های فرسوده و بقایای سلولی و ریزسازواره ها را به درون خود می کشند و توسط آنزیم های لیزوزومی از بین می برند. مونوسیت ها نیز با پدیده دیاپدز از خون خارج می شوند و وارد بافت ها می شوند و ماکروفاژ ها را به وجود می آوردند. درشت خوار ها به طور غیر مستقیم در حفظ و ترمیم و به طور مستقیم در دفاع از بدن دخیل هستند.

زمانی که نانوذرات به داخل ماکروفاژ ها در این پلاک ها می فرایند، دارویی را آزاد می نمایند که سلول را تحریک به درگیر شدن و خوردن سلول های مرده می نماید. در نهایت، این کار منجر به از بین رفتن سلول های بیمار یا مرده در هسته پلاک می گردد. با تقویت مجدد ماکروفاژها، سایز پلاک ها کاهش پیدا می نماید و میزان آن ها در خون ثابت باقی می ماند.

محققان امیدوارند که با انجام آزمایش های بالینی روی این نانوذرات در آینده خطر ابتلا به بیشتر انواع حملات قلبی را کاهش دهند و عوارض جانبی نانودارو ها را به حداقل برسانند.

محققان می گویند: ما دریافتیم که می توانیم ماکروفاژ ها را به خوردن سلول های مرده و در حال مرگ آن هم به صورت انتخابی تحریک کنیم. این سلول های التهابی در واقع سلول های پیشفراینده در تصلب شرائین به شمار می فرایند که بخشی از دلایل حمله قلبی هستند. ما با این کار یک مولکول کوچک را درون ماکروفاژ ها وارد می کنیم و به آن ها می گوییم که دوباره غذا بخورند. ما مطمئنیم که این کار بهتر از روش های درمانی قبلی است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 22 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: genarena.ir شناسه مطلب: 826

به "نانوذرات پلاک های عامل سکته قلبی را می خورند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نانوذرات پلاک های عامل سکته قلبی را می خورند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید