نوروز در پاکستان چه زمانی و چگونه جشن گرفته می گردد؟

به گزارش مجله آرنا، ایسنا/ بدنبال آخرین خبرهای بدست آمده، این پرسش مطرح می گردد که نوروز در پاکستان چه زمانی و چگونه جشن گرفته می گردد؟

نوروز در پاکستان چه زمانی و چگونه جشن گرفته می گردد؟

نوروز جشنی است که اولین روز بهار را نشان می دهد؛ این آیین ریشه در ایران باستان دارد و در بیشتر منطقه ها از 3000 سال پیش جشن گرفته شده است. مردم از سراسر دنیا، از غرب آسیا و قفقاز گرفته تا آسیای مرکزی و جنوب آسیا از جمله پاکستان هر کدام با سازگاری های محلی منحصر بفرد خود، نوروز را به مدت 13 روز جشن می گیرند.

نوروز سال جاری در 21 مارس 2023 است؛ نوروز یک تعطیلات اختیاری در پاکستان است و مدارس و مشاغل در آن روز باز هستند.

پاکستانی ها نوروز را چگونه جشن می گیرند؟

مراسم عید نوروز به وسیله شیعیان، اسماعیلیان و بعضی از جوامع هزاره در پاکستان برگزار می گردد، اگرچه بقیه مردم آن را جشن نمی گیرند. مردم بلوچ بیشتر در جشن های این مراسم سنتی حضور دارند.

موضوع پاکی و تولد دوباره در بسیاری از جشن های بهاری نقش اساسی دارد. فعالیت هایی با موضوع تتازه مانند تمیز کردن، کاشت درخت، دوخت لباس های تازه و تزئین تخم مرغ قبل از نوروز همچنان رایج است.

روز قبل از عید نوروز به زیارت قبور اقوام می روند و به آنها توجه می نمایند و همه خانواده دور سفره جمع می شوند تا غذاهای سنتی را میل نمایند. یک خنچه، یک ظرف بزرگ نقره ای یا مسی با سامانی (گندم) در وسط و شمع ها و تخم مرغ های رنگ شده به تعداد اعضای خانواده در اطراف آن روی میز چیده می گردد. حداقل هفت غذا در این جشن سرو می گردد.

رنگ نوروز

در ایام نوروز بطور معمول افراد با توجه به فرهنگ خود لباسهایی به رنگ های مختلفی مانند سبز تیره، زرشکی، مشکی و آبی می پوشند.

تاریخچه و اهمیت نوروز

گروه غالب شیعیان پاکستان از ایران مهاجرت کردند، به همین علت مراسم سنتی خود را در آنجا نیز جشن می گرفتند. جدای از آن، بعضی از شیعیانی که از ایران مهاجرت نکرده اند، معتقدند از آنجایی که ایران سرزمین مادری آنان است. پس، این روز گرامی است و باید این کار را نیز انجام دهند تا خود را به عنوان مسلمان شیعه معرفی نمایند.

یک ماه مانده به جشنواره، مقدمات عید نوروز آغاز می گردد. چهار سه شنبه قبل از نوروز هر کدام به عناصر مختلفی اختصاص دارد. اولین سه شنبه، روز آب است که چگونگی جوان شدن طبیعت به وسیله آب را جشن می گیرند. روز سه شنبه بعدی به عنصر آتش اختصاص دارد که آتش را به عنوان وسیله ای برای تتازه جشن می گیرند. سپس سه شنبه زمین است که یادآور تولد دوباره زمین است. انتها، در روز سه شنبه باد، باد غنچه ها را باز می نماید و آغاز بهار را نشان می دهد.

آتش بازی یکی از جنبه های مهم جشن است و شعله های آتش در هر یک از چهار سه شنبه منتهی به نوروز برافروخته می گردد. در آخرین سه شنبه ماه، همه باید به عنوان یک مراسم تطهیر از روی آتش بپرند.

منبع: همگردی
انتشار: 25 اسفند 1401 بروزرسانی: 25 اسفند 1401 گردآورنده: genarena.ir شناسه مطلب: 2146

به "نوروز در پاکستان چه زمانی و چگونه جشن گرفته می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نوروز در پاکستان چه زمانی و چگونه جشن گرفته می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید