نکات مهم در طراحی حمام روباز

به گزارش مجله آرنا، بهترین راه برای خنک شدن در یک روز گرم و پر از فعالیت، دوش دریافت در حمام روباز است. پس از گذران یک روز آفتابی در کنار ساحل به همراه پیاده روی و ورزش، تنها دوش دریافت می تواند خستگی را برطرف نموده و حسی از آرامش به شما ببخشد. با استفاده از دوشی که در باغچه نصب شده شما گرد و غبار را بدون این که منجر به آلوده شدن حمام داخلی گردد از خود پاک می کنید.

نکات مهم در طراحی حمام روباز

جهت دریافت مشاوره خدمات انواع کاتالوگ از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا چاپ کاتالوگ های تبلیغاتی حرفه ای را با بهترین قیمت از نماشو بخواهید.

اگر علاقمند به دوش دریافت در فضای بیرون منزل هستید اما محل دوش دریافت شما مجهز به استخر شنا و یا اسپا نیست، نگران نباشید. تعبیه دوش در محوطه خانه با تمام بودجه ها قابل اجراست. از یک دوش بسیار ساده گرفته تا دوش های لوکس، مدل و طرح های مختلفی برای ایجاد یک حمام روباز در بیرون از منزل وجود دارند. با این مقدمه، در ادامه این نوشته از ما با ما همراه باشید تا با ایده ها و نکات مهم در ساخت یک حمام فضای باز آشنا شوید.

نکات مهم در ساخت حمام فضای باز

  • نصب دوش

یکی از ساده ترین ایده ها در طراحی حمام بیرون از منزل اتصال لوله آب به سر دوش است. تنها عیب این دوش این است که آب همواره سرد خواهد بود و تنها در ماه های گرم سال می توانید از آن بهره ببرید. اگر بخواهید می توانید لوله کشی را در فضای باز توسعه دهید.

برای کاهش هزینه ها لوله ها را نزدیک منبع آب قرار دهید. اگر دوش حمام را به لوله آب گرم متصل کنید به راحتی می توانید در تمام فصول سال از دوش بهره ببرید. اگر هدف شما استفاده از آب گرم است، دوش را نزدیک تانک آب گرم قرار دهید.

اگر لوله های شما در طول جهت طولانی احتیاج به گرم شدن دارند، می توانید از یک منبع آب گرم دیگر بهره ببرید. دمای آب را روی 55 درجه سانتی گراد تنظیم کنید، زیرا دوش هایی که در بیرون از خانه نصب می شوند مجهز به سیستم تنظیم دما نیستند.

  • زهکشی

اگر می خواهید دوش را نزدیک به خانه خود نصب کنید باید از رسیدن نم و رطوبت به ساختمان جلوگیری کنید. بدین منظور از یک تاسیساتی بخواهید که کار زهکشی را انجام دهد. زهکشی خانه شما را از نفوذ نم و رطوبت که منجر به تخریب بنا می شود حفظ می نماید و مانع از جمع شدن آب در کف حمام روباز شما می شود.

اگر حمام شما در باغچه قرار گرفته باید تدابیری در مورد نفوذ آب و نشت آن به زمین بیندیشید. با حفر یک گودال و پر کردن آن با سنگ یا سنگریزه، شما یک ناحیه نفوذپذیر برای گریز آب ایجاد نموده و مانع از جمع شدن آن در کف خواهید شد.

این کار مانع از نشست آب ناشی از دوش بر روی سطح زمین یا چمن ها می شود. علاوه بر آن با اتصال خروجی آب حمام به لوله های فاضلاب می توانید آب را از محل دور کنید. این روش یکی از هزینه بردارترین راهکارهایی است که تنها توسط لوله کش قابل اجرا می باشد.

  • دیوارپوش ضد آب

اگر دوش حمام شما در نزدیک دیوار منزل قرار گرفته حتماً باید آن را ضد آب کنید. انجام این کار از رسیدن نم و رطوبت و آسیب رسیدن به دیوار جلوگیری می نماید. اما اگر دوش شما در مجاورت با دیوارهای ساختمان نیست احتیاجی به عایق کاری و دیوارپوش ضد آب نمی باشد.

  • دوام و استحکام شیرآلات

هنگامی که حمام روباز خود را می سازید باید از مقاومت آن اطمینان حاصل کنید. استفاده از متریالی که در برابر عوامل محیطی مختلف مقاوم است می تواند عمر حمام شما را چند برابر بیشتر کند.

تجهیزات ساخته شده از استیل مقاومت بسیار بالایی دارند اما مس در برابر عوامل محیطی دچار زنگار می شود. هنگام استفاده از شیرآلات باید از مدل هایی که مناسب فضای بیرون هستند استفاده شود، زیرا آن ها برای فضای باز ساخته شده اند و مقاومت لازم را دارند.

  • حریم خصوصی

آیا هنگامی که دوش می گیرید احتیاج به حریم خصوصی دارید؟ محل قرارگیری دوش را از نظر میزان دید از خانه های مجاور آنالیز کنید. شما می توانید برای ایجاد حریم خصوصی دور تا دور حمام روباز خود را با گل و گیاه پوشش دهید. علاوه بر آن شما می توانید از پانل های چوبی خصوصا چوب بامبو بدین منظور بهره ببرید. استفاده از انواع مدل پرده نیز ایده مناسبی بدین منظور می باشد.

  • ایمنی

یک حمام روباز باید از ایمنی لازم برخوردار باشد تا افراد روی آن سقوط نکنند و دچار آسیب نشوند. به منظور این کار می توان راهکارهای زیر را مد نظر قرار داد:

  • کفپوش حمام روباز خود را از متربالی انتخاب کنید که احتمال سر خوردن روی آن صفر باشد.
  • به منظور جلوگیری از برق گرفتگی، دوش را در محلی دور از کابل های برق قرار دهید.
  • اگر دوش شما مجهز به درجه تنظیم دما نیست، مطمئن شوید که آب تا دمای 55 درجه سانتی گراد گرم شده است.
  • قبل از این که دوش بگیرید، بگذارید کمی دوش باز باشد تا آب به دمای دلخواه برسد. البته گاهی اوقات تابش نور خورشید به لوله ها منجر به گرم شدن آب باقی مانده در آن ها می شود.
  • انتخاب متریال

هنگامی که اقدام به ساخت حمام روباز می کنید با گزینه های متعددی برای انتخاب متریال رو به رو خواهید شد. از بامبو گرفته تا پارچه برزنت، چوب، موزائیک، سنگ تراورتن و فلز شما می توانید طبق سلیقه و بودجه خود آن ها را انتخاب نمائید. شما به راحتی می توانید متریالی که با معماری منزل شما و محوطه آن همخوانی دارد را برای ساخت حمام باز بهره ببرید.

  • استفاده از شیلنگ

اگر می خواهید یک حمام روباز در محوطه خانه خود داشته باشید اما از مهارت لازم برای لوله کشی برخوردار نیستید نگران نباشید. اگر در باغچه خود یک درخت عظیم دارید، به راحتی می توانید یک دوش بالای آن قرار دهید. یک سردوش به شیلنگ آب وصل کنید و آن را از محکم ترین شاخه درخت آویزان نمائید. سپس با افزودن یک نرده جایگاهی برای قرار دادن حوله و لباس های خود فراهم کنید.

  • نصب وان

آیا تمایل به استفاده از وان در حمام روباز خود دارید؟ به راحتی می توانید ایده های استفاده از وان حمام را امتحان نمائید. یک وان عظیم این امکان را برای شما فراهم می نماید که شب ها در زیر نور ستارگان بتوانید دوش بگیرید. بچه ها به این وان ها علاقه بسیاری دارند و از آب تنی در آن ها لذت می برند. نصب وان در این نوع حمام ها به نسبت ساخت استخر از نظر مالی مقرون بصرفه تر است.

کلام پایانی

آن چه در این نوشته از ما به بیان آن پرداختیم، ارائه نکاتی در مورد ساخت حمام های روباز و ایده های مربوط به آن می باشد. آیا شما نیز تا به امروز به فکر ایجاد چنین فضایی در حیاط خانه یا باغ خود افتاده اید؟ چه ایده هایی در این زمینه به ذهنتان خطور می نماید؟ در صورت تمایل آن ها را با ما در میان بگذارید.

منبع: ساختمانچی
انتشار: 10 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 10 اردیبهشت 1400 گردآورنده: genarena.ir شناسه مطلب: 1501

به "نکات مهم در طراحی حمام روباز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نکات مهم در طراحی حمام روباز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید