ویتامین ها و مواد معدنی که با التهاب مقابله می نمایند

به گزارش مجله آرنا، ویتامین و مواد معدنی زیادی وجود دارد که ما می توانیم از غذای روزانه خود دریافت نموده تا بتوانیم با التهاب مبارزه کنیم. در این مقاله به چند مورد مهم از این ویتامین ها و مواد معدنی اشاره می کنیم.

ویتامین ها و مواد معدنی که با التهاب مقابله می نمایند
تحقیقات علمی نشان می دهند بعضی از ویتامین ها و مواد معدنی دارای خواص ضدالتهابی اند. این مواد مغذی را می توانید به صورت مکمل یا با خوردن مواد غذایی که حاوی آن ها هستند دریافت کنید. در این مطلب به چند ماده مغذی که خاصیت ضدالتهابی دارند اشاره می کنیم و به شما می گوییم چه منابع غذایی سرشار از آن ها هستند.

ویتامین Aمطالعات دریافته اند ویتامین A می تواند جلوی واکنش زیاد سیستم ایمنی را که سبب التهاب در بدن می گردد بگیرد. ویتامین A به دو صورت وجود دارد: بتاکاروتن که یک پروویتامین بوده و در بدن به ویتامین A تبدیل می گردد و ویتامین A که از بدن در برابر رادیکال های آزاد محافظت می نماید. رژیم های غذایی سرشار از بتاکاروتن و ویتامین A می توانند به کاهش التهاب در بدن یاری نمایند.

هویج، قاصدک، کلم پیچ، اسفناج و انواع سبزی های برگ دار، منابع خوبی از ویتامین A هستند.

ویتامین های گروه Bافرادی که کمبود ویتامین B6 دارند، اندازه پروتئین های واکنش دهنده C در بدنشان بالاست که یک ترکیب التهابی بوده و خصوصاً در بیماری های خود ایمنی مانند آرتریت روماتوئید نقش دارد.

برای کاهش التهاب و افزایش ویتامین B6 سعی کنید غذاهایی که ویتامین B6 زیادی دارند مصرف کنید، مانند: کلم برگ، فلفل دلمه ای، قارچ، طالبی، ماهی تن و بوقلمون.

مطالعه ای دریافته حتی مصرف دوزهای پایین فولیک اسید (ویتامین B9) به صورت مکمل روزانه و برای کوتاه مدت می تواند التهاب را کاهش بدهد.

منابع غذایی فولیک اسید شامل سبزیجات برگ دار تیره، مارچوبه و جگر می شوند.

ویتامین Cویتامین C در یاری به سلامت سیستم ایمنی و عملکرد مناسب آن معروفیت دارد. تحقیقات نشان می دهند ویتامین C می تواند رادیکال های آزاد را که عامل التهاب اند نابود کند. ویتامین C مانند ویتامین های B، به کاهش پروتئین های واکنش دهنده C نیز یاری می نماید. مکمل های ویتامین C مفیدند؛ اما همواره بهتر است این ویتامین را از رژیم غذایی خود دریافت کنید. برای دریافت ویتامین C بیشتر به وسیله تغذیه، انواع میوه ها و سبزی ها را مصرف کنید که سرشار از آنتی اکسیدان نیز بوده و به سلامت شما یاری می نمایند، زیرا می توانند خطر بیماری های قلبی عروقی و سرطان را کاهش دهند.

ویتامین Dگزارشات و آمار نشان می دهد درصد زیادی از افراد کمبود ویتامین D دارند. مطالعات نشان می دهند میان کمبود ویتامین D و انواع بیماری های التهابی ارتباط وجود دارد. بنابراین افزایش سطح ویتامین D در بدن می تواند به کاهش التهاب یاری کند.

طبق یافته ها، اتفاقات مولکولی و سیگنال دهی بخصوصی، مسئول توانایی ویتامین D در مهار التهاب اند. همچنین افرادی که سطح ویتامین D بدنشان پایین است می توانند با مصرف مکمل این مشکل را برطرف نمایند. ویتامین D به طور طبیعی با یاری خورشید ساخته می گردد؛ اما همه افراد نمی توانند از نور خورشید استفاده نمایند. هر کسی که مشکوک به کمبود ویتامین D در بدنش است باید در خصوص آنالیز این شرایط و مصرف مکمل با پزشک مشورت کند.

برترین منابع غذایی ویتامین D، ماهی، تخم مرغ، جگر و غذاهای غنی شده با ویتامین D اند، مانند شیر.1

ویتامین Eویتامین E یکی دیگر از ویتامین های آنتی اکسیدانی است، از این رو، می تواند به کاهش التهاب یاری کند. نتایج یک تجزیه و تحلیل بزرگ در سال 2015 که در نشریه European Journal of Clinical Nutrition منتشر شد، تایید کرد که ویتامین E از ویژگی های ضد التهاب برخوردار است و مصرف مکمل آن می تواند برای افراد مبتلا به بیماری های التهابی مفید باشد.

ویتامین E به طور طبیعی در مغزها و دانه های خوراکی، از جمله بادام و دانه های آفتابگردان یافت می گردد. بسیاری از میوه ها و سبزی ها نیز سرشار از این ماده مغذی هستند که از آن جمله می توان به آووکادو و اسفناج اشاره نمود.

ویتامین Kمطالعه ای که در نشریه Metabolism منتشر شد، نشان داد که ویتامین K می تواند نشانگرهای التهابی را در بدن کاهش دهد و به لخته شدن خون و محافظت از سلامت استخوانی نیز یاری کند. در شرایطی که ویتامین K برای سلامت استخوانی لازم است، افراد بسیاری این ماده مغذی را به اندازه کافی از رژیم غذایی خود دریافت نمی نمایند. مردان بالغ باید 120 میکروگرم در روز ویتامین K دریافت نمایند، درشرایطی که این اندازه برای زنان 90 میکروگرم است. اندازه مصرف توصیه شده روزانه برای بچه ها و نوزادان کمتر است.

دو نوع ویتامین K شامل ویتامین K1 و ویتامین K2 وجود دارند.

ویتامین K1 در سبزی های برگدار مانند کیل، اسفناج، بروکلی، و کلم یافت می گردد، در شرایطی که ویتامین K2 در مرغ، جگر، و تخم مرغ وجود دارد. 2

منیزیمآیا در رژیم روزانه خود به اندازه کافی منیزیم جذب می کنید ؟ اگر نه ، ممکن است به التهاب در بدن مبتلا شوید، مخصوصا اگر دچار بیماری مزمن هستید. طبق مطالعه انجام شده در سال 2014:

هم دریافت ناکافی منیزیم (کمتر از 250 میلی گرم درروز) و هم سطح سرم منیزیم(کمتر از 75درصد میلی مول) باعث افزایش سطح پروتئین واکنشی سرم میگردد و این یعنی ایجاد التهاب .

همچنین ، آنهایی که به بیماری های مزمن و چاقی مفرط دچارند ، اغلب بیشتر دچار کمبود منیزیم در بدن روبرو هستند تا افراد سالم . اگر دچار بیماری های مزمن و چاقی هستید ، مطمئن شوید سطح منیزیم شما متعادل باشد.

شما می توانید منیزیم را از سبزیجات دارای برگ های سبز تیره مانند بادام ها و حبوبات دریافت کنید.

کوآنزیم Q10کوآنزیم در گوشت ها، ماهی آزاد و آجیل ها یافت می گردد و یک آنتی اکسیدان و ضد التهاب می باشد. در یک آزمایش بالینی، بیمارانی که از التهاب مزمن و سطح استرس اکسایشی بالا حین درمان برای بیماری سرخرگ کرنوی رنج می برند، به وسیله مکمل کوآنزیم 10 تحت درمان قرار گرفتند. نتیجه بدست آمده حاکی از آن بود که نه تنها موجب افزایش کو آنزیم آنتی اکسیدان شد ، بلکه التهاب را هم کاهش داد.

گلوتاتیونیک آنتی اکسیدان تیول است که به تعدیل سیستم ایمنی بدن یاری می نماید و مخصوصا نقش چشمگیری در کاهش التهاب در شش ها دارد. گلوتاتیون در محصولات تازه مانند مارچوبه، گریپ فوروت، بروکلی و آووکادو یافت می گردد. بسیار مهم است که بدانیم مواد پخته شده، پاستوریزه و فرآیندهای غذایی حاوی اندازه کمتری گلوتاتیون هستند و یا هیچ گلوتاتیون در آنها یافت نمی گردد.3

پی نوشت:

1.www.article.tebyan.net

2.www.eghtesadonline.com

3.www.rastineh.com

منبع: راسخون
انتشار: 24 آبان 1400 بروزرسانی: 24 آبان 1400 گردآورنده: genarena.ir شناسه مطلب: 1781

به "ویتامین ها و مواد معدنی که با التهاب مقابله می نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ویتامین ها و مواد معدنی که با التهاب مقابله می نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید