پیغام مخفی که تیم کوک در مراسم WWDC20 به کاربران اپل داد: فعلاً Mac نخرید

به گزارش مجله آرنا، روز گذشته در خبری که تیم کوک آن را تاریخی نامید، اعلام شد که اپل از CPU های اینتل با معماری x86 دست کشیده و برای سیستم های مک خود به چیپست های ARM روی خواهد آورد. ممکن است در نگاه اول این خبر برای اپل دوستان خوشایند باشد اما در پس این خبر، پیامی مهم نهفته است؛ تا اطلاع ثانوی Mac نخرید.

پیغام مخفی که تیم کوک در مراسم WWDC20 به کاربران اپل داد: فعلاً Mac نخرید

از پروفایل اینستاگرام behrouz azand دیدن نمایید.

با خواندن مقدمه این مطلب ممکن است فکر کنید که ما می خواهیم فزونی معماری x86 از معماری ARM را به شما گوشزد کنیم یا حتی ممکن است به این بیندیشید چطور با این همه منابع و تجهیزات اپل هنوز نتوانسته معماری مخصوص خود را فراوری کند، اما دلیل ما برای پیشنهاد عدم خرید مک چیز دیگری است؛ اپل شما را فراموش می نماید همانطور که اینتل را فراموش کرد.

در حین مراسم WWDC، تیم کوک خاطرنشان کرد که اپل پشتیبانی از مک های بر پایه پردازنده اینتل را تا سال ها ادامه می دهد، اما سال ها یعنی چند سال؟ یک سال یا 10 سال؟

چطور است سری به گذشته بزنیم؟همانطور که گفته شد، این شرکت کوپرتینویی در رویداد توسعه دهنده گان 15 سال پیش خود هم از تحول بزرگی خبر داده بود؛ اپل از پردازنده های PowerPC به چیپ های اینتل روی می آورد. پس از آن اولین سیستم مک بر پایه پردازنده اینتل در فوریه 2006 و اولین مک بوک حاوی پردازنده اینتل در آوریل همان سال معرفی گردید. سپس در تاریخ 7 آگوست 2006 اپل خاطرنشان کرد که مراحل گذار از PowerPC به X86 اینتل کامل شده و دیگر از Power Mac و چیپ های PowerPC خبری نخواهد بود.

آخرین ورژن سیستم عامل OS X 10.5 برای PowerPCها در اکتبر 2007 منتشر شد و دو سال بعد وقتی که OS X 10.6 با نام Snow Leopard در ماه آگوست معرفی گردید، این سیستم عامل دیگر از مک های بر پایه PowerPC پشتیبانی نمی کرد.

تا سال 2011 دیگر برنامه Rosetta که برنامه های ورژن PowerPC را برای پردازنده های اینتل ترجمه می کرد هم کنار گذاشته شد و اپل تمام پشتیبانی ها و سرویس دهی خود را برای مک های PowerPC متوقف کرد.

پس یک حساب سرانگشتی به شما می گوید که اپل 4 سال از سیستم عامل PowerPCها پشتیبانی نموده و پس از 6 سال به کلی آنها را فراموش نمود. البته افرادی که از PowerBookهای قدیمی اپل استفاده می کردند، به شما خواهند گفت که فقط 5 سال پس از مراسم WWDC سال 2006، این سیستم ها کارآمدی خود را از به صورت کامل از دست دادند.

در عین حال اگر از دسته افرادی هستید که هر ساله مک بوک خود را ارتقا می دهید، برای شما مسئله ای بوجود نمی آید. اما اصولاً فردی که 2000 یا 3000 دلار برای یک سیستم هزینه می نماید، توقع دارد که سیستم پرمدعایش تا 6 یا 7 سال آینده هم جوابگوی نیازهایش باشد، حتی افرادی هستند که تا 10 سال هم سیستم خود را ارتقا نمی دهند و از ابتدا به همین دلیل یک سیستم پرقدرت را با هزینه بالا انتخاب می نمایند.

نکته دیگری هم که باید در نظر داشته باشید این است که در سال 2010، حملات سایبری و بدافزاری برای OS X بسیار نادر بودند و به همین دلیل کاربران PowerBookها از نظر تهدیدهای امنیتی نگرانی خاصی نداشتند. اما حالا سیستم عامل macOS یک هدف بلندبالا برای مجرمان امنیتی است و مک های بر پایه اینتل بدون پچ ها و آپدیت های امنیتی منظم، هیچ شانسی در مقابل هکرها نخواهند داشت.

اگر همچنان به این می اندیشید که اپل برای مک 3000 دلاری شما پشتیبانی طولانی مدتی تدارک دیده، پیشنهاد می کنم به تاریخچه ای که از اپل گفته شد، بیشتر توجه کنید. همچنین در نظر داشته باشید که ورژن قبلی سیستم عاملMac OS Catalina از کامپیوترهای Mac Pro سال 2012 دیگر پشتیبانی نمی کرد. شاید بگویید که 8 سال برای یک کامپیوتر بسیار زیاد است، اما توجه کنید که Mac Pro 2012 به پردازنده های 6 هسته ای Core i7 اینتل مجهز بوده و این CPUها هنوز هم در بسیاری از سیستم های امروزی استفاده می شوند.

اپل می تواند برای تمام سیستم های بر پایه اینتل خود پشتیبانی ارائه دهد، اما اینطور که پیداست مشکل اپل توانستن نیست بلکه خواستن است. گذشته اپل به ما نشان می دهد که این شرکت پس از هر تحول بزرگ، محصولات گذشته خود را فراموش می نماید پس اگر قصد خرید سیستم های مک را دارید، حداقل تا سال آینده صبر کنید.

منبع : شهر سخت افزار

منبع: آی تابناک
انتشار: 1 شهریور 1399 بروزرسانی: 20 دی 1400 گردآورنده: genarena.ir شناسه مطلب: 1001

به "پیغام مخفی که تیم کوک در مراسم WWDC20 به کاربران اپل داد: فعلاً Mac نخرید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیغام مخفی که تیم کوک در مراسم WWDC20 به کاربران اپل داد: فعلاً Mac نخرید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید