پیش بینی افزایش برداشت چغندرقند در چهارمحال و بختیاری

به گزارش مجله آرنا، پیش بینی می گردد تا خاتمه زمان برداشت افزون بر 55 هزار تن چغندرقند از مزارع چهارمحال و بختیاری جمع آوری گردد.

پیش بینی افزایش برداشت چغندرقند در چهارمحال و بختیاری

مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: تا به امروز 50درصد چغندر فراوریی استان برداشت شده است و بقیه این محصولات تا 10 آذر ماه برداشت خواهد شد و افزایش اندازه برداشت این محصول پیش بینی می گردد.

روح الله سعیدی اضافه نمود: انتظار می رفت تا سرانجام آبان ماه برداشت چغندر و سیب زمینی در چهارمحال و بختیاری به سرانجام برسد، ولی به دلیل بارش های پیش رو زمان برداشت تا 10 آذرماه ادامه خواهد داشت.

بیشتر بخوانید

وی یادآور شد: برداشت چغندر هرساله با توجه به شرایط آب و هوایی هر منطقه اُستان، از اواخر مهر شروع و به طور معمول تا سرانجام آبان ماه برداشت این محصول به سرانجام می رسید، ولی سال جاری به دلیل دیر شروع بودن پاییز زمان برداشت آن تا دهه اول آذر نیز ادامه خواهد داشت.

مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی ادامه داد: با توجه به افزایش جزیی سطح کشت و حمایت های خوبی که از طرف شرکت قند در زمینه تامین نهاده ها انجام شد، احتمال افزایش فراوری وجود دارد و پیش بینی می گردد تا سرانجام زمان برداشت افزون بر 55 هزار تن چغندر قند از مزارع استان جمع آوری گردد.

سعیدی تاکید نمود: سال جاری نیز مانند چهار سال گذشته تامین بذر، کود و سم مورد احتیاج چغندرکاران بر عهده کارخانه قند اُستان بود و کشاورزان با مراجعه به دفاتر نمایندگی کارخانه قند، قرارداد منعقد نموده و از این تسهیلات برخوردار می شدند و این مورد یک نمونه پیروز از همکاری صنعت و کشاوزی است.

مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: سال جاری هزار و 150 هکتار از اراضی استان به زیر کشت چغندر رفت که نسبت به سال گذشته افزایش جزیی سطح زیر کشت را نشان می دهد و عملکرد برداشت از هر هکتار مزارع چغندر استان بطور میانگین 70 تن است که بالاتر از میانگین کشور است.

وی توضیح داد:خرید تضمینی یکی از دلایل افزایش سطح زیر کشت چغندرقندر در استان است و این رویه در اطمینان بخشی به کشاورزان نقش موثری دارد و چغندرکاران با رغبت به کاشت این محصول می پردازند.

سعیدی یادآور شد:میانگین برداشت چغندر در استان بیش از میانه کشوری است و اندازه قند چغندر فراوریی نیز که به آن عیار چغندر گفته می گردد بین 16 تا 17.7 است و عیار بیشتر محصول چغندرقند کشت شده سال جاری در استان به 17.5 درصد می رسد که بالاتر از میانگین کشوری است.

مجله آرنا چهارمحال و بختیاری شهرکرد

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 12 آبان 1401 بروزرسانی: 12 آبان 1401 گردآورنده: genarena.ir شناسه مطلب: 2086

به "پیش بینی افزایش برداشت چغندرقند در چهارمحال و بختیاری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیش بینی افزایش برداشت چغندرقند در چهارمحال و بختیاری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید