کاهش خطر حمله قلبی و سکته مغزی با درمان ترکیبی

به گزارش مجله آرنا، خبرنگاران/خراسان رضوی نتایج یک مطالعه بین المللی به سرپرستی محققان همیلتون کانادا نشان داد درمان ترکیبی آسپرین، استاتین ها و حداقل 2 داروی فشار خون در دوزهای ثابت می تواند خطر بیماری های قلبی عروقی کشنده(CVD) را تا بیش از نصف کاهش دهد.

کاهش خطر حمله قلبی و سکته مغزی با درمان ترکیبی

در تجزیه و تحلیل ترکیبی بیش از 18 هزار بیمار بدون سابقه بیماری های قلبی عروقی از سه کارآزمایی بالینی عظیم، درمان های ترکیبی دوز ثابت(FDC) با و بدون آسپرین در مقابل گروه کنترل مورد آنالیز نهاده شد. درمان های ترکیبی دوز ثابت از جمله آسپرین خطر حمله قلبی را 53 درصد، سکته مغزی را 51 درصد و مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی عروقی را 49 درصد کاهش می دهد.

نتایج این تحقیق مورد استقبال سرپرستان بین المللی در تحقیقات قلب و عروق نهاده شد. هر سال حدود 19 میلیون نفر در سراسر دنیا بر اثر بیماری های قلبی عروقی جان خود را از دست می دهند و سالانه 2 برابر این اندازه دچار سکته قلبی یا مغزی می شوند.

محققان این تحقیق بیان می نمایند حدود 80 درصد از حوادث قلبی عروقی در افراد بدون سابقه قبلی چنین بیماری رخ می دهد؛ به این معنی که در صورت پیشگیری از بیشتر حملات قلبی، سکته های مغزی و مرگ های مرتبط در دنیا، راهبردهای پیشگیرانه موثر از جمله دارو در افراد بدون بیماری قلبی عروقی لازم است.

فیلیپ جوزف، استادیار پزشکی در دانشگاه مک مستر، محقق در موسسه تحقیقات سلامت جمعیت و متخصص قلب در علوم بهداشتی همیلتون کانادا، در این زمینه می گوید: این ترکیب، جداگانه یا به صورت پلی پیل(داروهای ترکیبی) به طور قابل توجهی رویدادهای بیماری های قلبی عروقی کشنده و غیرکشنده را کاهش می دهد.

بیشترین اثرات با درمان هایی که شامل عوامل کاهش دهنده فشار خون، استاتین و آسپرین با هم است، مشاهده می گردد که می تواند حوادث قلبی و عروقی کشنده و غیرکشنده را تا نصف کاهش دهد.

مزایا در سطوح مختلف فشار خون، سطح کلسترول و با دیابت یا بدون آن یکسان است و مزایای بیشتری ممکن است در افراد مسن ایجاد گردد.

جوزف اولین محقق تحقیق متاآنالیز موسسه تحقیقات سلامت جمعیت(PHRI) از دانشگاه مک مستر و علوم بهداشت همیلتون است. سلیم یوسف، مدیر اجرایی موسسه و استاد برجسته دانشگاه در مک مستر، محقق اصلی این تحقیق است. در این مطالعه محققانی از 13 کشور و شرکت نمایندگانی از 26 کشور و همه قاره های دنیا شرکت کردند.

پیش از این تصور می شد که راهبردهای درمانی درمان های ترکیبی دوز ثابت که به وسیله محققان آزمایش شده است، به طور قابل توجهی رویدادهای بیماری های قلبی عروقی را کاهش می دهد و هنگامی که در فرمول دارویی یک قرص استفاده می گردد، پلی پیل نامیده می گردد اما اثبات مزایای آن تا 2 سال گذشته در دسترس نبوده است.

مفهوم قرص ترکیبی برای اولین مرتبه به طور دقیق 20 سال پیش به اسم یک راهبرد برای کاهش چشمگیر بیماری های قلبی عروقی در جمعیت و بعلاوه در افرادی که از قبل حمله قلبی یا سکته مغزی داشته اند، مطرح شد.

نتایج آزمایش های اولیه نشان داد که پایبندی بیمار بهبود یافته به رژیم های درمانی و کنترل بهتر عوامل خطرزا با استفاده از پلی پیل در مقایسه با استفاده از داروهای منفرد، مراقبت های معمول یا دارونما، بهتر است.

یوسف می گوید: این نتایج بسیار عظیم است و استفاده گسترده از آن می تواند بین 5 تا 10 میلیون نفر را که سالانه دچار سکته مغزی، حمله قلبی یا مرگ ناشی از این شرایط می شوند، نجات دهد.

وی اضافه کرد: من می توانم آینده ای را با توسعه یک پلی پیل قوی تر ببینم که در آن ما می توانیم بیماری های قلبی عروقی را 65 یا 70 درصد در سراسر دنیا کاهش دهیم و حتی مزایای بیشتری را به دنبال داشته باشیم.

با توجه به این که همه اجزای پلی پیل معمولی و کم هزینه هستند، پلی پیل ها را می توان با هزینه های اندک در اختیار افراد قرار داد و به احتمال زیاد، بسیار ارزان هستند.

محققان یافته های خود را از ترکیب داده های سه مطالعه عظیم در مجموع 18 هزار نفر که به مدت 5 سال مورد آنالیز نهاده شدند، جمع آوری کردند که شامل مطالعه بین المللی ا Polycap (TIPS) -3 (یک پلی سیل ترکیبی دوز ثابت پنج در یک)، ارزیابی پیشگیری نتایج قلبی(HOPE) -3 و کارآزمایی تصادفی خوشه ای عمل گرا(PolyIran)بود.

سایر کارشناسان و سازمان های بین المللی نتایج این تحقیق را تحسین کردند.

پروفسور فائوستو پینتو، رئیس فدراسیون دنیای قلب اظهار کرد: فدراسیون دنیای قلب(WHF) متعهد به ارتقای سلامت قلب و عروق برای همه، در کشورهای پیشرفته و در حال توسعه با کاهش بار بیماری های قلبی عروقی در سراسر دنیا است. ارائه یک روش کم هزینه با استفاده از ترکیب دوز ثابت برای کاهش بیماری های قلبی عروقی در حدود 50 درصد فوق العاده است و یک فرصت عظیم برای مقابله با این بیماری در سطح دنیای است که تاثیر بالقوه عمده ای بر زندگی مردم دارد. فدراسیون دنیای قلب استفاده از پلی پیل در دهه گذشته را حمایت نموده است و این نتایج شواهد محکمی برای تقویت راهبرد حمایت دنیای ما ارائه می دهد.

سر جرمی فرار، مدیر موسسه خیریه ولکام تراست (Wellcome Trust) گفت: این موسسه بر اساس توصیه هایی که از کارگاهی که با سازمان بهداشت دنیای در لندن در آگوست 2001 تشکیل شد، یکی از سه مطالعه عمده ای که در تجزیه و تحلیل گنجانده شده است را پشتیبانی کرد. این موسسه متعهد به ارزیابی راهکار های کم هزینه و کاربردی گسترده برای بیماری های شایع ازجمله بیماری های قلبی عروقی شده است. ما خوشحالیم که حمایت ما به توسعه شواهد محکمی یاری نموده است که نشان می دهد، پلی پیل یا ترکیبات دوزهای ثابت شامل کاهش دهنده فشار خون، استاتین ها و آسپرین می تواند بیماری های قلبی عروقی را به طور قابل توجهی کاهش دهند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 10 شهریور 1400 بروزرسانی: 10 شهریور 1400 گردآورنده: genarena.ir شناسه مطلب: 1696

به "کاهش خطر حمله قلبی و سکته مغزی با درمان ترکیبی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاهش خطر حمله قلبی و سکته مغزی با درمان ترکیبی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید