کرونا چگونه استفاده نسل ها از رسانه را دگرگون کرد!

به گزارش مجله آرنا، کروناویروس جدید، بیش از آنچه ما فکر می کنیم سبک زندگی ما را تغییر داده است. اپیدمی کرونا بسیاری از کشور های دنیا را به اعمال قوانین مربوط به رعایت فاصله اجتماعی واداشته است و در بعضی کشور های دیگر نیز قرنطینه های سخت اعمال شده است. در چنین شرایطی، زمانی که ما پیش از این صرف فعالیت های روزمره و عادی همچون رفتن به سینما، باشگاه ورزشی و یا رستوران می کردیم، به نظر می رسد اکنون صرف استفاده از رسانه ها می کنیم. اما واقعاً در این شرایط قرنطینه و محدودیت های فاصله اجتماعی، استفاده ما از رسانه ها شاهد چه تغییراتی بوده است؟

کرونا چگونه استفاده نسل ها از رسانه را دگرگون کرد!

استفاده نسل های مختلف از رسانه ها در عصر کرونا

براساس گزارش Global Web Index، وبسایت Visual Capitalis تصویری از چگونگی تأثیر قرنطینه و محدودیت های فاصله اجتماعی در مصرف رسانه های ما را ترسیم نموده است. این مطالعه کاربران بین سنین 16 تا 64 سال را مورد آنالیز قرار داده و یافته های خود را براساس نسل ها تقسیم بندی نموده است.

یافته های این مطالعه نشان می دهد که نسل موسوم به Z. (نسل Z. که با نام های نسل نت و نسل اینترنت نیز شناخته می گردد، نام گروهی از مردم است که از اوایل دهه 2000 تا به امروز زاده شده اند-8 تا 23 سال) که پیش از این در زمینه محتوای ویدئو بسیار فعال بوده، در این دوره نیز حتی بیش از قبل، از این محتوا استفاده نموده اند. استفاده از پخش تلویزیونی و نمایش ویدیو های آنلاین به ترتیب 38 ٪ و 51 ٪ در میان این گروه رشد داشته است. اما برعکس، مراجعه به رسانه های چاپی در بین این گروه، تنها 9 ٪ افزایش را نشان می دهد. به نظر می رسد این درصد ها تأیید می نمایند که سیستم های عامل مبتنی بر فیلم، محبوب ترین رسانه ها در بین جوانترین نسل مصرف نمایندگان است.

شیوه استفاده از رسانه ها در نسل هزاره (نسل وای یا نسل هزاره -به انگلیسی: Millennials - به نسلی می گویند که پیش از نسل Z زاده شده اند-25 تا 39 سال)، بسیار مشابه نسل Z. است، اما متعادل تر است. در این گروه استفاده از رسانه های چاپی تقریباً دو برابر افزایش داشته است. پخش تلویزیونی در میان این گروه در صندلی چهارم رسانه های پرمصرف واقع شده است که 35 درصد بیشتر از زمان قبل از شیوع COVID-19 در این گروه است.

اما وقتی صحبت از نسل X. (این نسل پیش از نسل هزاره به دنیا آمده است-40 تا 54 سال) می گردد، ما شاهد تغییر شدید از رسانه های دیجیتال به رسانه های آنالوگ هستیم. استفاده از تلویزیون و فیلم های آنلاین هنوز هم در صدر قرار دارند، با این حال تلویزیون و رادیو به ترتیب با 45 ٪ و 38 ٪ بیشترین استفاده در میان این نسل را دارد. همانطور که در این گزارش اشاره شده، نسل X. بیش از هر نسلی تماشای تلویزیون خود را افزایش داده، اما از تماشای این رسانه به صورت آنلاین نیز غافل نبوده است.

برخلاف سه نسل پیشین، نسل سالمند یا Boomers (نسلی که در دوران انفجار جمعیت به دنیا آمده اند-55 تا 75 سال) هنوز به رسانه نام آشنای خود یعنی تلویزیون گرایش دارند و با 42% افزایش در استفاده از آن، در این زمینه از بقیه نسل هم پیشتر هستند. در کل این نسل کمتر عادات خود را تغییر داده اند و براساس مصاحبه ای که با آن ها اجرا شده، تقریباً 25% از این افراد اعلام کردند که محدودیت های فاصله اجتماعی، هیچگونه تغییری در نحوه استفاده آن ها از رسانه ها ایجاد ننموده است.

این نظرسنجی از بین 4000 کاربر در ایالات متحده و انگلیس اجرا شده است. نتیجه گیری نهایی این است که 80 ٪ از مصرف نمایندگان در این کشور ها نسبت به قبل از آغاز همه گیری، به طور کلی استفاده بیشتری از رسانه ها می نمایند. هنگامی که در خصوص قابل اطمینان ترین منبع اطلاعات برای به روزرسانی های COVID-19 از این افراد سؤال شد، آمریکایی ها بیشترین اعتماد را به سازمان بهداشت دنیای داشتند و انگلیسی ها، وب سایت دولت را معتبر تر می دانستند. با این حال نکته جالب توجه در این مطالعه این بود که حدود یک چهارم نسل هزاره، به اخبار به اشتراک گذاشته شده در رسانه های اجتماعی اعتماد دارند.

تغییر روش و ابزار در استفاده از رسانه ها

از نظر آماری، جای تعجب نیست که اینترنت و محتوای آنلاین آن، بیشترین مصرف را در تمامی نسل ها دارد. با این حال، وقتی عمیق تر به موضوع پرداخته گردد، متوجه می شویم که ما همچون دو و یا سه ماه قبل به گوشی های هوشمندمان وابسته نیستیم. آمار ها نشان می دهد که نسخه های دسکتاپ وب سایت هایی مانند Facebook.com، Netflix.com و YouTube.com در حال افزایش در ترافیک هستند و این در حالی است که نسخه های نرم افزاری گوشی های هوشمند این رسانه ها شاهد کاهش استفاده بودند. وقتی افراد به طور قابل توجهی وقت خود را بیشتر در خانه می گذرانند، ترجیح می دهند محتوا را در صفحه های عظیمتر دنبال نمایند.

میزان افزایش استفاده از نسخه های دسکتاب بعضی رسانه ها نسبت به نسخه های تلفن همراه

علاوه بر تغییر ابزار در استفاده از رسانه ها، در این مدت ما شیوه استفاده را نیز تغییر داده ایم. بیشتر ما در روز های اخیر با شهرت نرم افزار ویدئو Zoom و موفقیت های آن در شرایط فعلی، آشنا شده ایم، اما این نرم افزار تنها یکی از چندین نرم افزار موجود در این زمینه است.Google Hangouts، Houseparty، WhatsApp و Messenger از جمله نرم افزار های چت ویدیویی هستند که در روز های اخیر شاهد افزایش حجم استفاده بودند. اگرچه استفاده از نرم افزار های چت ویدئویی به طبیعت انسانی و احتیاج ذاتی او به تماس با افراد دیگر مربوط است، اما شرایط جدید اپیدمی کرونا و احتیاج به رعایت فاصله اجتماعی باعث شده است تا برقراری تماس های تصویری افزایش شدیدی یابد. در واقع نه تنها محدودیت های مربوط به فاصله اجتماعی، بلکه شرایط بهداشتی و سلامتی موجود باعث شده است تا افراد بیشتر جویای حال یک دیگر شوند و در چنین حالتی معمولاً تماس های تصویری اولویت بیشتری دارند.

اوجگیری رسانه های دنیای و محلی

با نگاه مختصری به میزان اطلاعات موجود در خصوص COVID-19 در رسانه ها، می توان فهمید که این حجم از داده ها باعث سردرگمی خواهد شد. کروناویروس جدید مستقیماً با سلامت انسان در ارتباط است و شیوع گسترده آن در سراسر دنیا آن را تبدیل به تهدیدی برای بقای بشریت نموده است. از سوی دیگر اثرات این اپیدمی بر اقتصاد و معیشت مردم، نیز غیر قابل انکار است. در چنین شرایطی، پیگیری اخبار مربوط به این اپیدمی و دریافت اطلاعات درست درباره آن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می گردد. آمار های اخیر نشان می دهد که مراجعه به رسانه های خبری عظیم همچون نیویورک تایمز، سی ان ان، رویترز و بسیاری از رسانه های خبری مشهور، افزایش قابل توجهی در این دوره داشته است.

میزان افزایش استفاده از بعضی رسانه های خبری دنیای در ماه های ژانویه تا مارس

با این حال فرایند مشابهی نیز برای روزنامه های محلی وجود دارد. جای تعجب ندارد که بسیاری از مردم بخواهند از آخرین اخبار شهر ها و محلات خود نیز آگاه شوند و این رسانه های کوچکتر، تنها منابعی هستند که افراد می توانند اطلاعات دقیق تری از شرایط اپیدمی یا اثرات ناشی از آن، در خصوص زادگاهشان به دست آورند.

آیا این تغییر در استفاده از رسانه ها ادامه خواهد یافت؟

دنیا هنوز درگیر اپیدمی کروناست و اگر بخواهیم بر اساس آمار های رسمی به این موضوع دقت کنیم، متوجه می شویم که هنوز فاصله زیادی با بازگشت به شرایط عادی داریم. بیش از 3 میلیون 300 هزار نفر تا به امروز به این ویروس مبتلا شده اند و بیش از 230 هزار نفر نیز قربانی شده اند. این ویروس به طور متوسط روزانه 50 هزار نفر را آلوده و حدود 5000 نفر را به کام مرگ می کشاند. با این حال بعضی کشور ها در حال اجرای تمهیداتی برای بازگشت به شرایط عادی و بازگشایی مشاغل هستند در حالی که هنوز درمان قطعی و یا واکسن مقابله با این بیماری به دست نیامده است.

به نظر می رسد بدون دستیابی به واکسن کروناویروس جدید، حتی اگر مشاغل و فعالیت های عادی از سر گرفته شوند، باز بسیاری از افراد ترجیح می دهند در صورت امکان از خانه کار خود را دنبال نمایند. در صورت بازگشت به شرایط عادی نیز احتمالاً رفتار ها و عادات مردم شاهد تغییرات محسوس خواهد بود که واکنشی به نگرانی ادامه دار آن ها در ابتلا به این ویروس مرگبار است. شاید ما به مانند گذشته از گوشی های خود در اماکن عمومی استفاده نکنیم و کمتر آن ها را در این محیط ها از جیبمان خارج کنیم. شاید همین احتیاط های ساده باعث گردد بسیاری از نرم افزار های پرکاربرد گوشی های هوشمند به علت کاهش استفاده به سمت توسعه نسخه های دسکتاپ بفرایند که احتمالاً با افزایش استفاده روبرو خواهند شد.

منبع: فرارو
انتشار: 11 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: genarena.ir شناسه مطلب: 932

به "کرونا چگونه استفاده نسل ها از رسانه را دگرگون کرد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کرونا چگونه استفاده نسل ها از رسانه را دگرگون کرد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید