یزدانا گیاه بومی محلی از تیره میخکیان

به گزارش مجله آرنا، خبرنگاران/خراسان رضوی این گیاه کوچک متعلق به تیره میخکیان (Caryophyllaceae) از شیرکوه یزد در ارتفاع 4000 متری جمع آوری شد و به نام شهر یزد (Yazdana) و لقب گونه آن نیز به نام شیرکوه (shirkuhensis) نام گذاری شده است.

یزدانا گیاه بومی محلی از تیره میخکیان

گیاه شناسان دانشگاه فردوسی مشهد در راستای همکاری های ملی و بین المللی با گیاه شناسان مؤسسه تحقیقات جنگل ها، مراتع و گیاه شناسان دانشگاه های وین اتریش، کلنگن (cologne) آلمان و آنکارا پیروز به کشف گیاهی جدید از تیره میخکیان شدند.

همچنین، یزدانا جنس جدید بومی کشف شده از ارتفاعات شیرکوه و دیگر نمونه های محلی آن بیانگر اولویت در حفاظت و نگهداری مناطق کمتر تحقیق شده مانند کوه های منطقه مرکزی ایران، یزد است. اگر چه دامنه کوه ها اغلب به عنوان نقاط مهم تنوع زیستی جهانی با سطح بالایی از اندمیسم شناخته می شوند، اما تنوع و اتصالات زیست جغرافیایی کوه هایی که کمتر مورد کاوش قرار گرفته مانند شیرکوه در مرکز ایران، هنوز کشف نشده است.

بر اساس پژوهشی که محققان در رابطه با این گونه گیاهی انجام دادند، می توان گفت: تجزیه و تحلیل فیلوژنتیک مولکولی توالی DNA هسته ای و پلاستیکی نشان می دهد که یزدانا از خانواده میخکیان است. جنس و گونه های جدید توصیف شده، شیرکوه را به عنوان مرکز اندمیسم برجسته می نماید. ارتفاعات این منطقه تعداد زیادی از گونه های کوچک و پراکنده در خود جای داده است . از آنجا که این منطقه در حال حاضر محافظت نمی گردد، اولویت های حفاظتی برای ارتفاعات شیرکوه برجسته می گردد.

صحت شناسایی و موقعیت تبار شناختی این گیاه با استفاده از داده های مولکولی نیز مورد تایید قرار گرفته و نمونه ایزوتایپ این گونه گیاهی در هرباریوم دانشگاه فردوسی مشهد نگهداری می گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 11 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: genarena.ir شناسه مطلب: 958

به "یزدانا گیاه بومی محلی از تیره میخکیان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یزدانا گیاه بومی محلی از تیره میخکیان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید