الن ویک 2 چگونه به سم لیک اجازه داد تا یک ادیسه 13 ساله را به انتها برساند؟

به گزارش مجله آرنا، اولین نسخه از سری الن ویک (Alan Wake)، با یک کلیف هنگر به سرانجام می رسد و هواداران را به امید دنباله ای به نام الن ویک 2 می گذارد. شخصیت اصلی بازی پس از شیرجه زدن در اعماق دریاچه کالدرون برای نجات همسرش آلیس از نوعی تاریکی که شهر برایت فالز در واشنگتن را فراگرفته است، متوجه چیزی باورنکردنی می گردد. قدرت قلمرویی که به عنوان مکانی تاریک شناخته می گردد، به او اجازه می دهد تا واقعیت خود را تنها با استفاده از کلمات نوشته شده اش به شدت تغییر دهد. توانایی او در انجام این کار آنقدر عالی است که حتی می تواند همسرش و شهر برایت فالز را به سادگی با کار کردن با ماشین تحریر خود نجات دهد.

الن ویک 2 چگونه به سم لیک اجازه داد تا یک ادیسه 13 ساله را به انتها برساند؟

با این حال حتی قدرت های نو ویک نیز محدودیت هایی دارند. علی رغم تمام کوشش هایش، او به نظر نمی رسد که بتواند خود را از مکان تاریک ذکر شده رها کند. در عوض، او تصمیم می گیرد در انتهای دریاچه بماند؛ جایی که او روی داستانی به ظاهر خاتمه ناپذیر کار می نماید که برای دور نگه داشتن نیروهای تاریکی ایجاد شده است. در نهایت قبل از پخش تیتراژ، الن ویک این موضوع شوم را به عنوان بیانیه ای در قالب این یک دریاچه نیست، یک اقیانوس است! ارائه می دهد.

این یک دریاچه نیست، یک اقیانوس است!

برای مدتی طولانی، این آخرین چیزی بود که از الن ویک شنیدیم. اگرچه این شخصیت در سال 2012 در یک بسته الحاقی کوتاه و چند سکانس در یکی دیگر از بازی های رمدی اینترتینمنت (Remedy Entertainment) یعنی Control بازگشت، اما داستان بازی اصلی را چندان توسعه نداد و سعی در حل معماهای آن نیز نداشت. در نتیجه هواداران این بازی مدت ها امیدوار بودند که روزی بتوانند آن کلیف هنگر را ادامه دهند. در حالی که الن ویک 2 این داستان را ادامه خواهد داد، از جایی که بازی قبلی به خاتمه رسیده، شروع نمی گردد. این بازی 13 سال بعد از آن وقایع جریان دارد و ما را به نسخه تخیلی 2023 می برد. حال احتمالا می پرسید که الن ویک در تمام این مدت کجا بوده است؟

سم لیک (Sam Lake)، کارگردان خلاقیت استودیوی رمدی و کارگردان بازی در مصاحبه ای با رسانه Den of Geek این موضوع را شرح می دهد:

البته اشاره لیک به موقعیتی است که ویک در خاتمه بازی نخست در آن نهاده شد. با این حال، از بسیاری جهات، او بعلاوه وضعیتی را توصیف می نماید که در همان بازه زمانی بر این سری تأثیر گذاشته است. مهم تر از آن، زمانی که لیک در خصوص وحشت منحصربه فرد کوشش برای ساختن آن داستان بی نقص بحث می نماید که نه تنها به یک خالق اجازه می دهد تا از 13 سال بلاتکلیفی فرار کند، بلکه زمانی که در تمام این ماجراها سپری شده را توجیه می نماید، به نوعی به خود اشاره می نماید.

الن ویک 2 در طول 13 سال گذشته اغلب مانند یک پروژه نفرین شده بوده است. اگرچه لیک و تیم رمدی مشتاق بودند تا فورا روی دنباله آن کار نمایند، با این حال طبق گزارش ها، ناشر بازی یعنی مایکروسافت در آن موقع علاقه ای به آن پروژه نداشت. این موضوع بیش از یک دهه تاخیرهای ناامیدنماینده را شروع کرد که می تواند به عوامل مختلفی نسبت داده گردد. در واقع تمایل برای ساخت بازی وجود داشته اما فرصت آن پیش نیامده است. لیک در رابطه با کوشش های متعدد رمدی برای کار روی الن ویک می گوید:

در تمام آن مدت، بعضی از هواداران الن ویک به تدریج پذیرفتند که هیچ دنباله ای قرار نیست ساخته گردد. در واقع به نظر می رسید که این بازی قرار است به جمع سایر دنباله های بزرگ بپیوندد که احتمالا هرگز آن ها را نخواهیم دید. هرچند در پشت صحنه، همیشه امید وجود داشت. فارغ از خواسته های هواداران و معماهای حل نشده، لیک در خصوص بازگشت به الن ویک گفت:

در هر صورت 13 سال زمان زیادی است و خیلی چیزها می توانند تغییر نمایند .لیک در خصوص اینکه نسخه 2023 الن ویک 2 چقدر با دیدگاه اولیه اش برای این دنباله شباهت دارد، می گوید:

الن ویک: بازگشت

تغییرات ذکر شده باعث می گردد به Twin Peaks فکر کنیم. در حالی که الن ویک همیشه الهاماتی از این سریال داشته است، الن ویک 2 به توئین پیکس: بازگشت محصول سال 2017 نزدیک تر است. هر دوی آن ها آرزوی احیای مجموعه محبوب خود را پس از مدت زمانی طولانی دارند، آن هم به گونه ای که کسانی را که تمام آن سال ها منتظر بوده اند، راضی کند. با این حال، هر دو بعلاوه می خواهند شیوه های رشد و تغییر خالقانشان و جهان را در همان دوره زمانی منعکس نمایند. این یک تعادل ظریف و تقریبا غیرممکن است که لیک با آن آشناست.

او در رابطه با چالش های ساخت الن ویک 2 برای بازیکنان نو و قدیمی می گوید:

لازم به ذکر است که تمایل به صحبت مستقیم با بازیکنان نو تا حدی منجر به یکی از بزرگترین تغییرات الن ویک 2 یعنی اضافه شدن یک بازرس اف بی آی به نام ساگا اندرسون (Saga Anderson) شد که به عنوان دومین قهرمان داستان عمل می نماید. فراتر از یک افزوده روایی تا حد زیادی ضروری، ساگا به عنوان یک نوع آواتار برای کسانی است که تازه به ماجراجویی می پیوندند.

لیک در رابطه با ساگا می گوید:

توجه به اصطلاح بقا (Survive) در هر بحثی در خصوص تغییرات مختلف الن ویک دو و تمایل آن به رفتن به سمت ژانر ترس و بقا بسیار مهم است. اگرچه بازی اول سری عناصر ترسناکی داشت اما نوعی بازی اکشن با عناصر وحشت بود که در آن موقع این نوع بازی ها رایج تر بودند. با این حال الن ویک 2 گاهی اوقات به یک اثر ترس و بقا که در دوران پس از بازسازی رزیدنت اویل 2 ساخته شده است، نزدیک تر می گردد. جالب است بدانید که در این بازی حتی تاکید بیشتری روی پازل ها وجود دارد که به طرز شگفت انگیزی به وسیله بازی ارائه می شوند.

تغییرات ذکر شده در ژانر سری باعث می گردد که الن ویک 2 نسبت به نسخه قبلی ترسناک تر محسوب گردد اما نباید انتظار داشته باشید که اثر بسیار وحشتناک مدرن روبرو شوید. در واقع بازی به مقدار کافی ترسناک است اما علاقه تیم سازنده به کاوش در اعماق ژانر وحشت بیشتر از تمایل به ترساندن شما است.

پرتوی نوری در تاریکی

بعضی از آثار ترسناک وجود دارند که آنقدر در این سبک تاثیرگذار هستند که هرگز نمی خواهید آن ها را بیش از یک بار تجربه کنید. البته این در صورتی است که بتوانید آن ها را به خاتمه برسانید. اگرچه اغلب چنین آثاری مورد ستایش قرار می گیرند، اما تاثیر آن ها می تواند مانند یک شمشیر دولبه باشد. چگونه می توانید کسی را سرگرم کنید وقتی این تفریح مبتنی بر ترساندن او است؟

کایل رولی (Kyle Rowley) به عنوان دیگر کارگردان بازی در خصوص این موضوع می گوید:

اگرچه شما آن لحظات سرگرم نماینده را در تعاملات طنز و جزئیات متعدد جهان الن ویک 1 خواهید یافت، نباید انتظار داشته باشید که بسیاری از آن ها را در سکانس های نبرد الن ویک 2 تجربه کنید. ممکن است سکانس های اکشن کمتری در الن ویک 2 نسبت به نسخه قبل وجود داشته باشد، اما تنش افزایش یافته آن ها این موضوع را جبران می نماید. رولی بیان می نماید:

همراه با معماهای ذکر شده، مکانیک های تحقیق و فرصت های تعامل، بخشی از این راهکار شامل بازگشت چراغ قوه نمادین الن ویک است. مانند بازی اول، بیشتر مبارزات الن ویک 2 احتیاج به استفاده از چراغ قوه دارند. اگرچه این مکانیک نسخه اول را از منظر گیم پلی و مضمون تا حد زیادی تعریف کرد، اما بعضی را نیز که می خواستند بازی را بیشتر از آنچه چراغ قوه اجازه آن را می دهد به عنوان یک بازی اکشن در نظر بگیرند، متوقف کرد. با این حال، این چراغ قوه نه تنها برای مبارزه های الن ویک 2 مناسب تر به نظر می رسد، بلکه یادآوری می نماید که با همه تغییراتش، این بازی هنوز هم یک اثر از سری الن ویک است.

رولی در خصوص مکانیک چراغ قوه گفت:

می توان گفت که قدردانی از تغییرات الن ویک 2 و آنچه که ارائه می دهد، حول درک اهمیت کامل عنصر بقا می چرخد. با این حال، یکی از بزرگترین دلایلی که این دنباله باعث شد تا ژانر وحشت بقا تغییر کند، هیچ ربطی به مبارزه، بازار مدرن یا حتی توانایی ترساندن ندارد. در واقع این علت همیشه مربوط به داستان سرایی بود.

تاثیر Control

لیک با اشاره به اهمیت موضوع ذکر شده می گوید:

میل به تاکید بر عناصر داستانی تعاملی الن ویک 2 بدون شک به شرح مبارزات روشمندتر این دنباله، اتمسفر سنگین و حتی معماهای آن یاری می نماید، اما بعلاوه به طور اساسی بر یکی از بزرگترین تغییرات الن ویک 2 یعنی مراحل کمی بازتر نسبت به مراحل خطی تر بازی اول و افزایش المان اکتشاف تاثیر می گذارد. برای کسانی که به مراحل خطی تر الن ویک 1 عادت نموده اند، وجود این مراحل شاید چندان راضی نماینده نباشد، با این حال از بعضی جهات، آن ها نوعی از طراحی مراحلی هستند که در Control 2019 مشاهده می گردد.

برای هواداران الن ویک که سال ها شک داشتند که دنباله ای برای آن منتشر گردد یا نه، تاثیر کنترل را نمی توان نادیده گرفت. این بازی نه تنها جهان مرتبط بازی های رمدی را ایجاد کرد که الن ویک 2 بخش بزرگی از آن خواهد بود، بلکه به عنوان نوعی محل آزمایش برای ساختار مراحل نو الن ویک 2 نیز عمل کرد. لیک در رابطه با طراحی مراحل الن ویک 2 گفته است که آن ها بیش از هر زمان دیگری برای داستان سرایی در Control به آن جهان متکی بوده اند و توانایی ساخت الن ویک 2 را بدون ساختن Control و یادگیری در خصوص آن نوع متفاوت از ساختار نداشته اند.

به غیر از تاثیرات طراحی و روایت، Control به تیم سازنده الن ویک 2 اعتماد به نفس لازم برای اعتماد به دیدگاه خود را داد. لیگ می گوید:

یافتن مخاطب شاید سخت ترین بخش هر بحثی در خصوص الن ویک 2 باشد. اولین نسخه از این سری چیزی بیش از یک بازی کلاسیک مجذوب کننده بود، اما به آن رقم فروشی که ما از بازی های مدرن AAA انتظار داریم، دست پیدا نکرد. . شاید مهم تر از آن، الن ویک 2 در خاتمه یکی از شلوغ ترین سال های تاریخ بازی منتشر شد. سال 2023 نه تنها شاهد هجوم غیرمعمول آثار پرمخاطب، بلکه هجوم غیرمعمول از آثار پرمخاطب فوق العاده خوش ساخت بوده است. برای درک بهتر این موضوع بهتر است بدانید که ماه اکتبر 2023 به تنهایی به گیمرها تجربیاتی مانند اساسینز کرید میراژ، اسپایدرمن 2 و Super Mario Bros. Wonder را هدیه داده است. لیک از این موضوع بسیار مطلع است. با این حال، عوامل دیگری در حال حاضر وجود دارد که به اعتقاد او می تواند به بازی یاری کند تا این بار مخاطبان بیشتری پیدا کند.

جمع بندی

از میان تمام چیزهای مجذوب کنندهی که در خصوص الن ویک 2 و مسیر باورنکردنی آن برای انتشار وجود دارد، این ایده که 2023 احتمالاً برترین زمان برای این بازی بود نیز در نوع خود قابل توجه است. شاید اگر شرایط ناشران به گونه دیگری پیش می رفت خیلی زودتر شاهد این بازی بودیم، با این حال با تجربه ای که رمدی با ساخت دیگر آثار بدست آورد و در این بازی استفاده کرد، بدون شک می توان گفت که این نسخه برترین چیزی است که از این دنباله می توانستیم انتظار داشته باشیم. لیک در خصوص مسیر طولانی الن ویک 2 تا انتشار می گوید:

لازم به ذکر است که توسعه دهندگان مانند الن ویک نیستند. آن ها همیشه نمی توانند جهان را به میل خود با استفاده از کلمات، پیشنهادها و برترین نیت خود شکل دهند. اگر می توانستند، شاید داستان انتشار الن ویک و دنباله اش بسیار متفاوت پیش می رفت. در این میان حتی الن ویک نیز نتوانست در 13 سال گذشته خود را از ته آن دریاچه رها کند و هنوز کار زیادی وجود داشت که باید انجام می شد! هرچند ممکن است یک خالق نتواند مشخص کند که اثرش چگونه به جهان تاثیر می گذارد یا چگونه وارد جهان می گردد، اما در خصوص کیفیت اثری که به جهان عرضه نموده و اینکه چه حرفی برای گفتن دارد، حرف اول و آخر را می زند.

الن ویک 2 نشان می دهد که پروژه بسیار نادری از شور و اشتیاق است که از همان عزمی متولد شده است که به یک فرد اجازه می دهد 13 سال در ته یک دریاچه یا در جهانی اغلب به همان مقدار تاریک و نامطمئن صنعت بازی های ویدیویی صبر پیشه کند، فقط برای اینکه فرصتی برای به اشتراک گذاشتن داستانی عالی داشته باشد.

الن ویک 2 برای پلی استیشن 5، ایکس باکس سری و رایانه های شخصی در دسترس است.

منبع: Den of Geek

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 16 دی 1402 بروزرسانی: 16 دی 1402 گردآورنده: genarena.ir شناسه مطلب: 2229

به "الن ویک 2 چگونه به سم لیک اجازه داد تا یک ادیسه 13 ساله را به انتها برساند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "الن ویک 2 چگونه به سم لیک اجازه داد تا یک ادیسه 13 ساله را به انتها برساند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید