انتقاد ایران از اقدامات آمریکا علیه توسعه کشورها

به گزارش مجله آرنا، رایزن نمایندگی کشورمان در نیویورک گفت، اقدامات یکجانبه آمریکا از یکسو و انفعال جامعه بین المللی از سوی دیگر، توسعه را به شعاری تزئینی و توخالی تبدیل نموده است.

انتقاد ایران از اقدامات آمریکا علیه توسعه کشورها

به گزارش مجله آرنا به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، دیپلمات کشورمان در نیویورک گفت: اقدامات یکجانبه غیرقانونی آمریکا از یکسو و انفعال جامعه بین المللی در قبال آن از سوی دیگر، توسعه را به شعاری تزئینی و توخالی تبدیل نموده است.

علی حاجیلاری رایزن نمایندگی کشورمان در نیویورک، در اجلاس مجمع عالیرتبه سیاسی شورای مالی و اجتماعی سازمان ملل، اضافه نمود: اقدامات یکجانبه قهرآمیز آمریکا، از جمله تحمیل تحریم های نامشروع غیرقانونی برعلیه کشور های درحال توسعه از یکسو و انفعال جامعه بین المللی در قبال آن از سوی دیگر، شعارِ محوری توسعه پایدار مبنی بر اینکه هیچکس نباید از توسعه عقب بماند، را به یک شعار صرفا تزئینی، توخالی، مضحک و بی معنی تبدیل نموده است.

این درحالیست که شعار مزبور، دی ان ای و هسته اصلی توسعه بوده و بدون تحقق آن، هر برنامه و طرحی برای ارتقای توسعه در کشورها، بیشتر به یک شوخی شباهت دارد.

رایزن نمایندگی کشورمان در ادامه خواهان اقدام فوری و موثر جامعه بین المللی برای برطرف تحریم های غیرقانونی و نامشروع برعلیه کشور های درحال توسعه شد و تاکید نمود حق توسعه به اسم یک حق مسلم بشری، در شرایطی که چندجانبه گرایی با فشار های شدید و روزافزون روبروست و یکجانبه گراییِ تعداد اندکی از کشور ها بنیان همکاری های بین المللی را متزلزل نموده است، قابل تحقق نخواهد بود.

حاجیلاری در سرانجام گفت: برای اینکه آرمانِ هیچکس نباید از توسعه عقب بماند جامه عمل بپوشد، ضروری است جامعه بین المللی به صورت یکپارچه و منسجم، گام های جدی، سازنده و موثری را برای محو هرگونه اقدامات یکجانبه قهرآمیز از جمله تحریم های غیرقانونی و نامشروع بر علیه کشور های در حال توسعه بردارد و این مهم، میسر نخواهد شد مگر اینکه به شکل یکصدا و متحد، هم با اقدامات یکجانبه قهرآمیز و هم با کشور هایی که اینگونه اقدامات نامشروع را بر سایرین تحمیل می نمایند، مقابله فوری گردد.

اجلاس مجمع سیاسی عالیرتبه شورای مالی - اجتماعی سازمان ملل (اکوسوک) سالانه و به منظور آنالیز چالش های موجود در جهت نیل به توسعه و برطرف موانع و مسائل توسعه ای کشورها، در مقر سازمان ملل در نیویورک، برگزار می گردد.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 9 مرداد 1400 بروزرسانی: 9 مرداد 1400 گردآورنده: genarena.ir شناسه مطلب: 1655

به "انتقاد ایران از اقدامات آمریکا علیه توسعه کشورها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتقاد ایران از اقدامات آمریکا علیه توسعه کشورها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید