اهدای خون قرنطینه ندارد؛ بیماران چشم انتظارند

به گزارش مجله آرنا، تهران (پانا) - دو هفته قرنطینه و محدویت های جدید برای حضور در سطح شهرها از شنبه برقرار می شود اما اهدای خون قرنطینه ندارد، مراکز انتقال خون فعال و بیماران چشم انتظار حضور اهداکنندگان خون در این مراکز هستند.

اهدای خون قرنطینه ندارد؛ بیماران چشم انتظارند

به گزارش روابط عمومی سازمان انتقال خون ایران، پیمان عشقی، مدیرعامل سازمان انتقال خون با تشکر از هموطنان که همیشه همراه با سازمان انتقال خون و بیماران نیازمند به خون هستند، گفت: آنها به محض شنیدن درخواست ما سازمان را تنها نگذاشتند و ما را مورد عنایت قرار داده و با مراجعات، پیامها و حضور در شبکه های اجتماعی و گاه با گلایه ها بازخوردهایی دادند و ما افتخار می کنیم در سازمانی کار می کنیم که تا این حد مورد اقبال هموطنان است.

وی با تاکید بر شرایطی که همه گیری کرونا بر کشورها تحمیل کرده است گفت: ایران نیز مثل سایر کشورها و شاید کمتر، پس از کرونا دچار کمبود ذخایر خون شد. دلیل این کاهش اهدای خون این است که کرونا فقط یک بیماری با تبعات جسمی نیست و دارای ابعاد و تبعات اقتصادی و روانی است و باورهای غلطی در دنیا در این مورد رایج هست. مثلا برخی فکر می کنند که تزریق خون یا اهدای آن سبب انتقال کرونا می شود، یا ایمنی بدن کم می شود.

عشقی در مورد روزهای پیش رو گفت: رفت و آمد و حضور در شهر باید به حداقل برسد اما نباید فراموش کرد بیماری های سرطان، تالاسمی، شیمی درمانی، زایمان، نوزادان نیازمند به خون، تصادفات و موارد اورژانس صبر نمی کنند تا کرونا از بین برود و نیاز به خون دائمی است. خون چیزی نیست که بتوان آن را در کارخانه تولید کرد یا از خارج کشور وارد کرد و فقط از خود مردم ایران به به مردم می رسد.پس مردم اگر از خانه بیرون می آیند اهدای خون را فراموش نکنند.

مدیر عامل سازمان انتقال خون با اشاره به شبکه پیچیده خونرسانی کشور گفت: استانها خون مورد نیاز یکدیگر را تا حد امکان تامین می کنند.

عشقی با اشاره به نگرانی مردم از انتقال کرونا در مراکز انتقال خون گفت: در مورد ایمنی سازمان انتقال خون و مراکز آن باید گفت این محل امن ترین جا برای حضور اهداکنندگان است. مترو، تاکسی، ادارات دولتی، پاساژها، بیمارستانها و مهمانی های خانوادگی همه احتمال آلودگی بیشتری دارد اما در سازمان انتقال خون ضمن رعایت فاصله گذاری اجتماعی پروتکل ها و استانداردهای فنی و بهداشتی برای پیشگیری از انتشار کرونا انجام می شود. استفاده از ماسک، دستکش و مواد ضدعفونی معمول است و سالن های انتظار فاصله گذاری شده است و توسط جمعی از اهداکنندگان بر آنها نظارت می شود.

وی افزود: ما از مردم خواسته ایم ناظر فرایند کاری مان باشند و در هر مرکز اهدای خون 3 یا 4 اهدا کننده مستمر حق دارند سرکشی کنند و در صورت مشاهده هر گونه تخلف آن را به مدیرکل انتقال خون یا به ستاد سازمان گزارش کنند.

وی تاکید کرد: نکته این است که بیماری های تنفسی از طریق خون منتقل نمی شود و هر بیماری راه انتقالی دارد. سوزن یک بار مصرف وارد رگ می شود و کارشناس خونگیری دستکش و ماسک زده است. اهدا کننده نیز باید28 روزتا یک ماه نه تنها مریض نشده باشد بلکه حتی واکسن هم نزده باشد. پزشکان بخش اهداکنندگان شرح حال دقیقی از افراد می گیرند.

عشقی با اشاره به نارضایتی و گلایه برخی از اهدا کنندگان که پیروز به اهدا نمی شوند گفت: برخی نذر دارند یا مشتاقانه برای همدلی می آیند و وقتی به دلایل فنی پذیرفته نمی شوند آزرده می شوند در حالی که ما قوانین سخت گیرانه ای داریم. این استاندارها برای سلامت دریافت کنندگان خون و خود اهداکنندگان است.

وی آمار مراجعات اهداکنندگان را سالانه دو میلیون و نیم اهداکننده برشمرد و گفت: از این تعداد مراجعه از 2 میلیون و 100 هزار نفر خون می گیریم و بقیه را به خاطر سلامت خودشان یا سلامت دریافت کننده خون معاف می کنیم که بخشی از این عزیزان معترض می شوند. ایران سخت گیرانه ترین قوانین اهدای خون را در دنیا دارد زیرا به سلامت خون بسیار اهمیت می دهد.

مدیرعامل سازمان انتقال خون درمورد ذخایر خونی کشور گفت: شاخص ها و استانداردهایی در دنیا وجود دارد و درایران اگر ذخیره خون کشور یعنی میزان خونی که برای مصرف متعارف پیش بینی شده زیر 3 روزباشد شرایط بحرانی تلقی می شود تا 4 روز درمحدوده خطر، 4تا5 روز قابل قبول و 5 تا 7 روز شرایطی است که استان می تواند به استان دیگر هم خون بفرستد و بالای 7 روز باید اقدامات اصلاحی انجام گیرد زیرا ذخایر خون قدیمی می شود.

وی در مورد آخرین شرایط ذخایر خون در کشور گفت: امروز میزان خون قابل قبول ولی شکننده است ما با کمبودهای متناوب و نگران کننده روبرو بوده ایم. امروز کمترین میزان ذخایر خون در سیستان و بلوچستان و کهگیلویه و بویر احمد ثبت شده است. افتخار داریم بگوییم 60 درصد اهدای خون در کشور ما توسط اهداکنندگان مستمر انجام می شود که خون سالمی دارند و مستمر آزمایش خون آنها منفی است اما این روزها آنها هم برای اهدا کمتر می آیند.

عشقی گفت: اما از اهدا کنندگان بار اولی و جوان تر ها درخواست می کنیم بیایند و جای اهداکنندگانی را که به خاطر کهولت سن از چرخه اهدای خون خارج می شوند بگیرند.

مدیر عامل سازمان انتقال خون با اشاره به اطلاع رسانی گسترده روابط عمومی سازمان گفت: در سازمان انتقال خون پویش ها و فعالیت های اطلاع رسانی وسیعی انجام می شود و موشن گرافی ها و اینفو گرافی هایی که برای اطلاع رسانی تهیه و منتشر شده است 20 برابر سالهای گذشته است. برخی از فعالیت های روابط عمومی سازمان نوین است و قبلا وجود نداشته است.

عشقی در مورد اهدای خون بانوان گفت: یکی از باورهای اشتباه رایج این است که بانوان نمی توانند خون اهدا کنند اما بانوان اگر واجد شرایط اهدای خون باشند می توانند در سال سه بار خون اهدا کنند و مردان 4 بار قادر به اهدای خون در طول سال هستند.

وی با اشاره به شعار امسال تحت عنوان هر خانه یک پایگاه انتقال خون گفت: بانوان با اهدای خون می توانند این شعار را محقق کنند زیرا در فرهنگ کشور ما خانواده از رفتار مادر تبعیت می کند و خانم خانه هرکاری کند خانواده هم به آن سمت تمایل پیدا می کنند و این شعاری است که من یک سال است در انتقال خون اعلام کرده ام.

عشقی باور غلط کم خونی را یکی از رایج ترین علل عدم اهدای خون توسط بانوان ایرانی دانست و گفت: در حالی که در ایران اهدای خون بانوان به 5 درصد رسیده است در اروپا بانوان 50 درصد اهدای خون را عهده دار شده اند.

وی تاکید کرد: اهدای خون در ایران تابع شرایط سخت گیرانه ای است. در آمریکا هر دو ماه یک بار خون اهدا می کنند در حالی که ما برای حفظ سلامت خون و سلامت اهدا کنندگان و بیماران برای آقایان 4 بار درسال و برای بانوان 3بار در سال اهدای خون را مجاز می دانیم.

مدیر عامل سازمان انتقال خون با تاکید بر اهمیت کنترل عوامل آلوده کننده خون گفت: یکی دیگر از دلایل معافیت از اهدا خصوصا در مورد خانمها ورود سوزنهای ناشناخته به بدن است که سبب 6 ماه تا یک سال معافیت از اهدا می شود. سوراخ کردن گوش، بینی، تتو، حجامت و خالکوبی و مواردی از این دست می تواند آلوده کننده باشدو سبب منع از اهدا می شود وکسانی که قصد اهدای خون دارند خوب است در شرایط فعلی از این امور پرهیز کنند که دچار معافیت از اهدای خون نشوند.

مدیر عامل سازمان انتقال خون همچنین در مورد اهدای پلاسمای کووید 19 گفت: کسانی که 1 ماه از بهبودی شان گذشته باشد می توانند پلاسمای خون خود را در اختیار کسانی قرار دهند که به دلیل ابتلا به کووید 19 به آن آنتی بادی نیاز دارند.

وی افزود: اگرتیتر بالای پلاسما را طی3 تا 7 روز اول بیماری به بدن فرد برسانند جلوی گسترش ویروس در بدن وی گرفته می شود.

عشقی از مردم خواست تا فقط هر بار خبری می شنوند برای اهدای خون مراجعه نکنند اهدای خون یک نیاز مستمر است و سعی کنند همه این روزها برای اهدای خون حاضر باشند و برای کوتاه کردن زمان انتظار از سامانه نوبت دهی و رزرو جا استفاده کنند تا جلوی ازدحام و شلوغی گرفته شود.

وی تاکید کرد طی دو هفته قرنطینه مراکز انتقال خون باز و پذیرای اهدا کنندگان خون هستند و سربازان گمنام انتقال خون در ایام کرونا حضور دارند.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 30 آذر 1399 بروزرسانی: 30 آذر 1399 گردآورنده: genarena.ir شناسه مطلب: 1247

به "اهدای خون قرنطینه ندارد؛ بیماران چشم انتظارند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اهدای خون قرنطینه ندارد؛ بیماران چشم انتظارند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید