به جای ساماندهی بازار بورس به فکر قیمت خودرو افتاده اید؟ خبرنگاران

به گزارش مجله آرنا، شیوا خطاب به رئیس سازمان بورس، گفت: شما باید پاسخ دهید چرا با محاسبه های غیرمنطقی سهام شرکت ها اوضاع بورس را امروز به این شرایط رسانده اید. چرا به جای ساماندهی بازار بورس به فکر قیمت خودرو افتاده اید!

به جای ساماندهی بازار بورس به فکر قیمت خودرو افتاده اید؟ خبرنگاران

از پروفایل ما وبلاگ بخار دیدن نمایید.

به گزارش گروه مالی مجله آرنا، رضا شیوا با اشاره به اظهارات اخیر رئیس سازمان بورس که فروش خودرو را به صورت قرعه کشی مضحک دانسته و گفت قیمت گذاری دستوری اصلاٌ قابل قبول نیست، گفت: واقعا نمی دانم رئیس سازمان بورس براساس کدام استدلال این موضوعات را مطرح نموده است. شورای رقابت یک نهاد فراقوه ای است که از بخش خصوصی، دولت و نمایندگان مجلس تشکیل شده است. به نظر می رسد وی آشنایی با بازار خودرو نداشته باشد چرا که اگر شناختی نسبت به بازار خودرو داشت این اظهارات غیرکارشناسی را مطرح نمی کرد.

وی با اعلام اینکه در بازار انحصاری باید رگولاتور ها ورود پیدا نموده و مانع اقدامات انحصارگرایانه در بازار شوند، اضافه نمود: اگر رگولاتور ها به بازار انحصاری ورود پیدا ننمایند آن ها از شرایط انحصاری بازار استفاده نموده و قیمت های غیرمنطقی و غیرمنصفانه ای را برای محصولات خود معین می نمایند.

رئیس شورای رقابت با اعلام اینکه معین دستور العمل قیمت گذاری خودرو توسط شورای رقابت عاملی شد تا به مصرف نماینده ها در خرید خودرو اجحاف نگردد، گفت: در شرایطی که واردات خودرو آزاد بود و دستورالعمل قیمت گذاری خودرو وجود نداشت خودروسازان در قالب طرح های ویژه در کوشش برای فروش محصولات خود بودند، اما از آن طرف مردم چندان تمایلی به خرید نداشتند.

فراورینماینده باید جوابگوی هزینه های سربار خود باشد

شیوا اضافه نمود: رئیس سازمان بورس می گوید چرا قیمت های خودرو متناسب با هزینه های تمام شده آن معین نمی گردد باید در پاسخ بگویم ما به هیچ عنوان قیمت تمام شده محصولات را در فرمول قیمت گذاری لحاظ نمی کنیم چرا که باید فراورینماینده خود جوابگوی هزینه های سربار و هزینه های ناکارآمدی خود باشد.

وی اضافه نمود: ما در فرمول شورای رقابت هزینه های فراوری را محاسبه نموده و براساس آن ضمن رعایت بعضی از فاکتور های کیفیت فرمول را معین نموده ایم حال اگر خودروساز می خواهد هزینه های سربار خود را با معین قیمت های بالا از مشتریان بگیرد ما به هیچ عنوان این موضوع را قبول نمی کنیم.

رئیس شورای رقابت با اعلام اینکه در حال حاضر در بازار انحصاری خودرو تقاضا بیشتر از عرضه است، توضیح داد: ما اگر می خواستیم براساس هزینه تمام شده خودرو ها قیمت ها را معین کنیم قیمت خودرو دو برابر ارقام فعلی می شد و مصرف نماینده به هیچ عنوان نمی توانست نسبت به خرید خودرو اقدام کند. وظیفه شورای رقابت جلوگیری از اقدامات انحصارگرایانه است.

شیوا خطاب به رئیس سازمان بورس، گفت: شما باید پاسخ دهید چرا با محاسبه های غیرمنطقی سهام شرکت ها اوضاع بورس را امروز به این شرایط رسانده اید، مکانیزم قیمت گذاری سهام شرکت ها در بورس به حدی غیرمنطقی بود که حتی شرکت های کاغذی هم با سود بالا روبرو شدند. همین موضوع عاملی شد تا شرایط نابسامان بورس امروز بوجود آید. نکته قابل تامل اینجاست باید بورس پاسخ دهد براساس کدام فرمول و محاسبات مالی سهام شرکت ها را به گونه ای معین کرد که غیرواقعی باشند.

وی اضافه نمود: علاوه براین آنالیز ها نشان می دهد قیمت کالا هایی که در بورس عرضه می گردد حتی بیش از بازار بوده و مصرف نمایندگان واقعی به ندرت می توانند نسبت به خرید کالا اقدام نموده و بیشتر محصولات در دست دلالان است. چرا به جای ساماندهی بازار بورس به فکر قیمت خودرو افتاده اید مگر نه اینکه رئیس سازمان بورس پیش از این معاون مالی وزیر اقتصاد بود چرا در آن مقطع صحبتی مبنی بر غیرمنطقی بودن فرمول شورای رقابت مطرح نکرد امروز بورس باید فکری به حال اوضاع نابسامان خود کند نه اینکه با اظهارات غیرکارشناسانه قیمت گذاری خودرو را زیر سوال ببرد.

رئیس شورای رقابت با بیان اینکه مخالف عرضه خودرو در بورس هستم گفت: اگر خودرو در بورس عرضه گردد فاتحه قیمت منصفافه آن را باید بخوانیم. کدام کالا امروز در بورس با قیمت مناسب در اختیار مصرف نماینده قرار می گیرد که در آینده خودرو بخواهد بفروش برسد. در نهایت باید به رئیس سازمان بورس بگویم اگر طبیب بودی سر خود دوا نمودی.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 8 فروردین 1400 بروزرسانی: 8 فروردین 1400 گردآورنده: genarena.ir شناسه مطلب: 1440

به "به جای ساماندهی بازار بورس به فکر قیمت خودرو افتاده اید؟ خبرنگاران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "به جای ساماندهی بازار بورس به فکر قیمت خودرو افتاده اید؟ خبرنگاران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید