دلار 4200 تومانی 14 برابر مبلغ یارانه رانت می&zwnjآورد

به گزارش مجله آرنا، با توجه به اینکه رئیس سازمان برنامه و بودجه شرط چند برابر شدن یارانه نقدی را حذف ارز 4200 تومانی می داند، یک تحلیلگر مالی این امر را دارای تبعات مثبت به خصوص برای تولیدکنندگان می داند و معتقد است با ورود ارز دولتی به اقتصاد کشور و تداوم آن تا انتها سال معادل 14 برابر یارانه نقدی سالانه ایرانی ها رانت توزیع شده است.

دلار 4200 تومانی 14 برابر مبلغ یارانه رانت می&zwnjآورد

به گزارش ایسنا، لایحه بودجه سال آینده در 12 آذر امسال به مجلس تقدیم شد که پس از آن گمانه های مبنی بر حذف ارز 4200 تومانی از بودجه 1400 مطرح شد و در این زمینه رئیس سازمان برنامه و بودجه شرح داد که دلار 4200 تومانی برای تامین کالا های اساسی در نظر گرفته شده است، اما چنانچه شرایط طوری باشد که این ارز حذف گردد، یارانه ها دو تا سه برابر می گردد.

با این تفاسیر، شرط افزایش یارانه نقدی حذف دلار 4200 تومانی اعلام شده است که در این رابطه میثم هاشم خانی - یک کارشناس اقتصادی - به تحلیل این موضوع پرداخت و گفت: اگر دولت دلار 4200 تومانی را به قیمت روز بفروشد و مازاد آن را برای یارانه نقدی اختصاص دهد، تبعات مثبتی، چون جلوگیری از فساد های زیادی که در پی دلار چند نرخی ایجاد شده و احیای بخشی از قدرت خرید قشر ضعیف جامعه را در پی دارد.

دلار 4200 تومانی قیمت کالا ها را کم نکرد

وی اضافه نمود: اگر مابه التفاوت درآمد حاصل از دلار نفتی با دلار 4200 تومانی صرف افزایش یارانه نقدی گردد، هیچ اثر تورمی نخواهد داشت، زیرا هیچ پولی چاپ نمی گردد که اثر تورمی داشته باشد. با ورود ارز دولتی به اقتصاد کشور و تداوم آن تا خاتمه امسال معادل 14 برابر یارانه نقدی سالانه ایرانی ها رانت توزیع شده که دلار 4200 تومانی عموما باعث کاهش قیمت کالا ها نشده است.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: از زمانی که پرداخت یارانه نقدی تصویب و اجرا شد، مشکل کلیدی این طرح آن بود که منابع اقتصادی آن تعیین نشده بود که در نهایت دولت را برای تامین منابع اقتصادی آن مجبور به چاپ پول کرد که افزایش تورم را در پی داشت. از سوی دیگر، برنامه جامعی برای تامین منابع اقتصادی یارانه نقدی در آینده هم وجود نداشت.

وی گفت: اگر هر سال یارانه نقدی به اندازه تورم رسمی که بانک مرکزی اعلام می نماید، افزایش می یافت، عدد آن تقریبا به 450 هزار تومان می رسید و فقر بالا را مشاهده نمی کردیم و یارانه نقدی یکی از مهم ترین و پیروز ترین برنامه دولت برای حمایت از اقشار ضعیف جامعه می شد.

حمایت از فراوری با چند برابر شدن یارانه نقدی

هاشم خانی با تاکید براینکه در شرایط فعلی با تشدید تحریم ها و ظهور کرونا، فراورینمایندگان تحت فشار قرار دارند، گفت: چند برابر شدن یارانه نقدی حتما به منظور حمایت از فراورینمایندگان است، زیرا دولت در دو حالت می تواند از فراورینمایندگان حمایت کند؛ یکی تامین منابع اقتصادی و وام و دیگری تخصیص دلار ارزان (ارز دولتی) است.

وی اظهار کرد: اگر دلار 4200 تومانی را به قیمت آزاد بفروشیم و اختلاف آن را به فراورینماینده بدهیم به این معنی است که مردم تصمیم بگیرند از کدام فراورینماینده خرید خود را بیشتر و حمایت نمایند و برعکس. در این راستا، فراورینمایندگان هم کیفیت و قیمت محصولات خود را افزایش و کاهش دهند تا مصرف نماینده را جذب نمایند و با فروش کالا و خدمات از افزایش چند برابری یارانه نقدی نفع ببرند؛ بنابراین، جنبه حمایت از فراوری چند برابر شدن یارانه نقدی مهم است.

منبع: فرارو
انتشار: 17 دی 1399 بروزرسانی: 17 دی 1399 گردآورنده: genarena.ir شناسه مطلب: 1287

به "دلار 4200 تومانی 14 برابر مبلغ یارانه رانت می&zwnjآورد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دلار 4200 تومانی 14 برابر مبلغ یارانه رانت می&zwnjآورد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید