عوارض جانبی ویتامین ای

به گزارش مجله آرنا، مکمل های ویتامین E می تواند باعث تهوع و سردرد گردد. مصرف بیش از حد از مکمل های ویتامین E بعلاوه می تواند اختلالات مربوط به قلب را شروع کند.

عوارض جانبی ویتامین ای

مترجم: سعید علیزاده

منبع:راسخون

مکمل های ویتامین E می تواند باعث تهوع و سردرد شود. مصرف بیش از حد از مکمل های ویتامین E بعلاوه می تواند اختلالات مربوط به قلب را شروع کند.

ویتامین E اصطلاحی است که به مجموعه ای از ترکیبات محلول در چربی که در انواع مواد غذایی، از جمله محصولات غنی از غلات، آجیل و کره بادام زمینی یافت می شوند، اطلاق می شود. مصرف ویتامین E به میزان کافی، باعث بهبود گردش خون می شود و انعقاد طبیعی خون را بهبود می بخشد. ویتامین E به اسم یک آنتی اکسیدان قوی از بدن در برابر اختلالات ناشی از پیری محافظت می نماید. به عبارت دیگر، سرعت فرایند پیری را کاهش می دهد.

عوارض جانبی ویتامین E

اگرچه ویتامین E برای بدن ما بسیار حیاتی است، ولی بدان معنا نیست که می توان آن را در دوزهای بالا به وسیله مکمل ها مصرف کرد. حالت مکمل آن اغلب به خاطر کمبود ویتامین E تجویز می شود، اما مصرف بیش از حد آن می تواند برای سلامتی مضر باشد. بعضی از عوارض جانبی شایع مرتبط با فرم مکمل ویتامین E، به خصوص به علت مصرف بیش از حد در زیر آورده شده:

تهوع

سردرد

تاری دید

در صورتی که مصرف ویتامین E باعث عوارض زیر می شود، به این معنی است که شخص به مکمل های ویتامین E حساسیت دارد و مصرف دارو باید بلافاصله قطع شود.

مشکل در حین نفس کشیدن

تورم صورت یا لب

تشکیل کهیر یا اگزما بر روی پوست

عوارض جانبی ویتامین E بر پوست

استفاده موضعی از ویتامین E باعث توسعه خارش پوست می شود. این خارش یک مشکل جزیی است که فقط در ناحیه آسیب دیده می ماند و به جاهای دیگر سرایت نمی نماید. اگرچه ویتامین E به کاهش چین و چروک پوست یاری می نماید، اما گزارش هایی مبنی بر سوزش پوست به خاطر مصرف بالای محصولات مراقبت از پوست که حاوی ویتامین E هستند، شده است. بعلاوه مردم در خصوص احساس سوزش غیرعادی پس از مصرف محصولات مراقبت از پوست حاوی ویتامین E شکایت نموده اند. گفته شده است که روغن ویتامین E می تواند نقش اساسی را برای بهبود شرایط پوست مثل آفتاب سوختگی بازی کند. با این حال همچنان مطالعات برای اثبات این فواید مفید ویتامین E بر پوست ادامه دارد. بنابراین، استفاده از محصولات مراقبتی ویتامین E بدون مشورت با پزشک توصیه نمی شود. اگر استعمال محصولات ویتامین E باعث خارش یا تورم شدید شود، مصرف این محصول سریعا باید قطع شود. در بعضی موارد، مصرف مکمل های ویتامین E به صورت خوراکی موجب احساس خارش شدید بر روی سطح پوست شده است. این حس ناخوشایند خارش شخص را مجبور می نماید تا بر روی پوست خراش ایجاد کند که یکی از مشخصه های شاخص خارش است.

عوارض جانبی ویتامین E در دراز مدت

خستگی و ضعف بعضی از عوارض جانبی شایع مرتبط با استفاده طولانی مدت از ویتامین E هستند. دیگر مسائل مربوط به سلامتی که از نتایج مصرف زیاد یا طولانی مدت ویتامین E هستند در زیر آورده شده است:

مسائل قلبی

مصرف روزانه کپسول ویتامین E به مدت طولانی توصیه نمی شود. چون می تواند منجر به مسمومیت ناشی از ویتامین E شود که در نهایت باعث مسائل قلبی مانند اختقان قلب می شود.

به خطر افتادن دستگاه ایمنی بدن

مطالعات نشان می دهد که مصرف این ماده مغذی در طولانی مدت می تواند توانایی بدن در مشاخصه با عفونت را کاهش دهد. به عبارت دیگر، شخص ممکن است از ضعف سیستم دفاعی بدن رنج ببرد و در برابر عفونت آسیب پذیر شود.

اختلالات روانی

زنانی که به مدت طولانی از این ماده مغذی به صورت کپسول یا قرص استفاده نموده اند، بیماری افسردگی و اضطراب میانه را تجربه نموده اند. این اختلالات عاطفی اغلب ناشی از مسمومیت به خاطر ویتامین E است.

اسهال

مصرف بیش از میزان مکمل های ویتامین E می تواند منجر به اسهال شود. بنابراین شخص باید در مصرف ویتامین E بسیار مراقب باشد. بسیاری می گویند کسانی که مبتلا به کمبود ویتامین E هستند باید مکمل های ویتامین E را در دوزهای بالا مصرف نمایند. این کاملا اشتباه است و تنها فرد را مستعد ابتلا به اسهال می نماید. مدفوع سیاه و قیری یکی از نشانه های خونریزی دستگاه گوارش است.

نقص حین تولد

در دوران بارداری دوز ویتامین E نباید از 18 میلی گرم تجاوز کند. مصرف بیشتر از این میزان می تواند برای سلامتی کودک مضر باشد. بنابراین مصرف میزان کافی ویتامین E در دوران بارداری بسیار مهم است، دوز اضافی احتمال نقص حین تولد را افزایش می دهد. به یاد داشته باشید، هرچیزی که از گلوی مادر پایین می رود کودک او هم از آن می خورد. مطالعات نشان می دهد که مصرف بیش از حد طبیعی ویتامین E می تواند به هر اندام در حال رشد کودک، در رحم مادر آسیب برساند. نوزاد ممکن است بعد از تولد از مسائل قلبی رنج ببرد. قلب معیوب در بچه های کوچک یکی از پیامدهای مصرف بیش از حد ویتامین E در دوران بارداری است. طبق مطالعات، گفته می شود دوز روزانه بیشتر از 400IU تهدید نماینده سلامتی است. حتی بزرگسالان با مصرف روزانه 400IUمکمل ویتامین E به مدت یک سال مستعد ابتلا به نارسایی قلبی هستند.

خون ریزی مغزی

خونریزی مغزی شرایطی است که در آن رگ های خونی در مغز پاره شده و باعث نشت خون به بافت های مجاور می شود. این یک شرایط نگران نماینده است که نیازمند درمان فوری پزشکی است. خون ریزی داخلی در مغز می تواند به علت استفاده طولانی مدت از مکمل های ویتامین E باشد. سکته هموراژیک می تواند موجب اختلال گفتار و هم بی حسی در پا یا بازو شود.

خون ریزی

مصرف بیش از حد ویتامین E میتواند فرد را در معرض خطر خون ریزی داخلی قرار دهد. خون ریزی داخلی با کبود شدن غیرعادی قسمت هایی از بدن آشکار می شود. اجابت مزاج سیاه رنگ هم یکی از نشانه های خونریزی داخلی در جایی از روده است. معمولا، احتمال خون ریزی در افرادی که ویتامین E به صورت تزریق داخل وریدی اجرا شده است افزایش می یابد. این خطر زمانی که دوزهای بالای ویتامین E همراه با وارفارین (ضد انعقاد) باشد به صورت چشم گیری افزایش می یابد. حتی بیمارانی که از کمبود ویتامین K رنج می برند و مکمل های ویتامین E مصرف می نمایند، خطر خون ریزی در آن ها افزایش می یابد.

مسائل کلیوی

افراد مبتلا به بیماری کلیوی باید مراقب مصرف آن به صورت مکمل باشند. نمونه هایی از صدمه به کلیه ها ناشی از مصرف مکمل های ویتامین E وجود دارد.

از جمله کارهایی که می توانید انجام دهید تا از منافع سلامتی برخوردار شوید استفاده از رژیم غذایی سرشار از ویتامین E است، تا نیازی به مصرف مکمل های ویتامین E نداشته باشید، در نتیجه از عوارض جانبی در امان خواهید بود.

منبع: راسخون
انتشار: 25 مهر 1400 بروزرسانی: 25 مهر 1400 گردآورنده: genarena.ir شناسه مطلب: 1745

به "عوارض جانبی ویتامین ای" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عوارض جانبی ویتامین ای"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید