خرمالو، مولتی ویتامین طبیعی

به گزارش مجله آرنا، تا به حال چند بار خرمالو خورده اید و طعم گس آن دهان شما را جمع نموده است؟ اصلا خرمالو را دوست دارید؟ می دانید در این میوه چه مواد غذایی وجود دارد؟ این مقاله را بخوانید تا جواب این سوال ها را بگیرید.

خرمالو، مولتی ویتامین طبیعی

خرمالو، مولتی ویتامین طبیعی

خرمالو، سرشار از ویتامین های A، B1، B2 B3 و C

تا به حال چند بار خرمالو خورده اید و طعم گس آن دهان شما را جمع نموده است؟ اصلا خرمالو را دوست دارید؟ می دانید در این میوه چه مواد غذایی وجود دارد؟ این مقاله را بخوانید تا جواب این سوال ها را بگیرید.

درخت خرمالو که در ایران درخت مشهوری است، در اصل بومی چین و ژاپن است. این درخت از گذشته ای نسبتا دور وارد ایران شده و امروزه در بیشتر نقاط کاشته و تکثیر می گردد. خرمالو در ایران دارای انواع گوناگون است. بعضی از انواع خرمالو، کاملا کروی و بعضی دیگر نسبتا کشیده است. بخش گوشت دار میوه محتوی اندازه زیادیمواد قندی، تانن و ویتامین است. در بعضی از واریته های پرورش یافته، میوه فاقد تانن است. نام خرمالو ترکیبی از دو واژه خرما و آلو است.

خرمالو در ایران دو گونه دارد. یکی از گونه ها در تمام جنگل های مرطوب شمالی مانند مازندران، آستارا، طالش، نور، گرگان و بالاخره در تمام جنگل های ساحلی تا ارتفاع 1100 متر می روید.

بسیاری از گونه های خرمالو خوراکی است؛ رنگ آنها از نارنجی و زرد روشن تا نارنجی و قرمز تیره متفاوت و قطر آنها بنابر گونه بین 2تا 8 سانتی متر است. اغلب پس از چیدن کاسه گل همراه با میوه باقی می ماند. آنها دو گونه گس و غیرگس دارند: میوه های گس تا قبل از زمان پخته شدن گس بوده و هنگامی که می رسند شیرین و نرم می شوند. گونه های غیر گس زمانی که کال هستند کمتر گس بوده و حالت گسی خود را خیلی زودتر از دست می دهند؛ آنها در حالت رسیده سفت هستند.

حالت گسی این میوه را می توان طی چند روز با قرار دادن آن در معرض نورخورشید در سرما از بین برد؛ به این فرآیند رسیدن میوه می گویند. خرمالو را می توان به شکل خام یا در غذا استفاده کرد. نوع غیر گس آن برای خوردن به شکل خام بهتر است. میوه خرمالو شبیه گوجه فرنگی و دارای پوست نازک است.

ارزش غذایی

خرمالو سرشار از ویتامینA و بتاکاروتن است. بعلاوه دارای اندازه قابل توجهی ویتامین های B1، B2، B3 وC می باشد. ضمناً این میوه خوش رنگ و خوش طعم دارای مواد معدنی ضروری برای بدن مانند کلسیم، گوگرد، آهن، فسفر، مهمیم و پتاسیم است. هر یک از این مواد معدنی نقش موثری در سلامت و تندرستی بدن ما دارند.

خرمالو و سلامت

اگر خرمالو به خوبی رسیده باشد، برای بچه ها میوه ای مفید محسوب می گردد و در رشد و نمو آنها مؤثر است. ضمناً خرمالو میوه اشتهاآوری هم می باشد.

مواد قندی خرمالو شامل لوولز و گلوکز برای مبتلایان به بیماری قند، زیان آور نیست. اگر چربی و فشارخون بالا دارید از خوردن خرمالو غافل نشوید. مصرف میوه پاییزی خرمالو به دلیل داشتن دو عنصر پتاسیم و مهمیم موجب کاهش چربی خون (کلسترول بد یا LDL) و فشارخون بالا در افراد است.

خرمالو حاوی اندازه زیادی پکتین است. پکتین یکی از انواع فیبرهای محلول در آب است که موجب کاهش چربی های خون می گردد. اسیدهای موجود در خرمالو عبارتند از: اسید مالیک، اسید سیتریک و اسید تارتاریک. سلولز موجود در خرمالو به طور نسبی کم است و از این نظر هضم آن آسان تر می باشد. خرمالو دارای اندازه کمی تانن است که گاهی ممکن است موجب یبوست گردد.

همان طور که ذکر شد، خرمالو سرشار از ویتامین A است. چنانچه این ویتامین به اندازه کافی به بدن نرسد، نه تنها قدرت بینایی را کم می نماید بلکه موجب شکننده شدن پوست، ناخن و موها می گردد. بعلاوه در اندازه هوش و سلامت بدن هم اختلال ایجاد می گردد.

این میوه برای آفت دهان و گلودرد بسیار مفید است ولی باید آن را موقعی خورد که کاملا روی درخت رسیده باشد. مصرف خرمالو معده را تقویت می نماید. این میوه کم خونی را رفع می سازد.

نگهداری

بهتر است میوه را در جای خنک مانند یخچال نگهداری کنید. به این ترتیب می توانید آن را به مدت چند روز نگهداری کنید. اگر میوه را به صورت کال چیده اید برای تسریع رسیدن میوه می توانید آن را در کنار یک یا دو عدد سیب درختی قرار دهید.

میوه خرمالو خاصیت ضد سرطانی داشته و این خاصیت به دلیل وجود اندازه زیاد فیبر و مواد آنتی اکسیدانی همانند تانن، فنول، ویتامین C و لیکوپنولوتئین می باشد.

ماسکی از خرمالو

در اینجا طرز تهیه یک ماسک را برای پوست های خشک بیان می کنیم که در تهیه آن از خرمالو استفاده شده است. ضمناً این ماسک خاصیت آب رسانی و ضد چروک داشته و به پوست شادابی خاصی می بخشد.

موادلازم

کته بدون روغن و نمک یک قاشق غذاخوری

روغن بادام شیرین یک چهارم

خرمالوی رسیده و له شده یک تکه کوچک

خیار با پوست یک عدد

طرز تهیه

تمام مواد را با هم در مخلوط کن بریزید و خوب مخلوط کنید.

مواد را به مدت 10 دقیقه روی پوست خود بمالید، سپس با آب ملایم بشویید.

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 3 مهر 1400 بروزرسانی: 3 مهر 1400 گردآورنده: genarena.ir شناسه مطلب: 1721

به "خرمالو، مولتی ویتامین طبیعی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خرمالو، مولتی ویتامین طبیعی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید