لبنان به چاپ پنجم رسید

به گزارش مجله آرنا، خبرنگاران: پنجمین چاپ از تحلیل های سیاسی و اجتماعی شهید مصطفی چمران در کتاب لبنان از سوی بنیاد شهید چمران در بیست و ششمین دوره نمایشگاه کتاب تهران عرضه می شود.

لبنان به چاپ پنجم رسید

به گزارش خبرنگار فرهنگی مجله آرنا، چاپ پنجم کتاب لبنان نوشته شهید مهدی چمران از سوی بنیاد فرهنگی شهید مصطفی چمران در بیست و ششمین دوره نمایشگاه کتاب عرضه خواهد شد. این اثر دربردارنده یادداشت ها، سخنرانی ها و تحلیل های شهید چمران از اوضاع سیاسی و اجتماعی لبنان است. شهید چمران که چند سالی در کنار امام موسی صدر در لبنان زندگی می کرد، به صورت مستقیم از شرایط زندگی شیعیان لبنان آگاهی داشت. لبنان را می توان اثری دانست که چمران دیده ها و شنیده های خود را تحلیل و ارائه می کند.

در پیشگفتار این اثر که به قلم مهدی چمران، بردار شهید چمران، به رشته تحریر درآمده است، می خوانیم: سرزمین جنوب لبنان جبل عامل مهد شیعه دنیا و علمای بزرگ شیعی از روزهای نخستین اسلام بوده و در طول تاریخ مورد ظلم و ستم خلفا و حکام و فرمانروایان وقت قرار گرفته است و شیعیان دائم در حال مبارزه با آنان بوده اند. این شیعیان همیشه مورد حقد، حسد و تحت ظلم واقع شده اند. فقر، فاقه و بدبختی و بی سواردی به رغم داشتن فرهنگ غنی و دانشمندان بزرگ، نتیجه این ستم ها بوده است... .

چمران در این کتاب به بررسی احزاب مختلف سیاسی در لبنان می پردازد و سپس دلیل عقب افتادگی شیعیان و ظلمی که بر آنها روا داشته شده را بیان می کند. یکی از بخش های خواندنی این اثر تحلیل چمران از فعالیت های نظامی و سیاسی مسیحیان در این کشور است. به گفته چمران مسیحیت که یکی از ادیان پرطرفدار در لبنان است، سال ها حکومت سیاسی و نظامی این کشور را در دست داشت. با قدرت دریافت شیعیان، مسیحیان به فکر چاره افتادند و سعی در تجهیز و توسعه نیروی نظامی و سیاسی خود کردند.

بیست و ششمین دوره نمایشگاه کتاب از روز یازدهم تا بیست و یکم اردیبهشت ماه همه روزه در مصلی امام خمینی(ره) میزبان علاقه مندان خواهد بود.

منبع: تسنیم
انتشار: 16 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: genarena.ir شناسه مطلب: 724

به "لبنان به چاپ پنجم رسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لبنان به چاپ پنجم رسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید