مزایای مالی تغذیه با شیر مادر

به گزارش مجله آرنا، برآورد هزینه های غیرمستقیم تغذیه شیرخواران که در ارتباط با اثرات بهداشتی و باروری است، کمی مشکل است. به طور مثال، تغذیه انحصاری با شیر مادر از بسیاری بیماری های اسهالی شیرخواران پیشگیری می نماید بنابراین هر چه مقدار تغذیه

مزایای مالی تغذیه با شیر مادر

نویسنده:دکتر محمداسماعیل مطلق

برآورد هزینه های غیرمستقیم تغذیه شیرخواران که در ارتباط با اثرات بهداشتی و باروری است، کمی مشکل است. به طور مثال، تغذیه انحصاری با شیر مادر از بسیاری بیماری های اسهالی شیرخواران پیشگیری می نماید بنابراین هر چه اندازه تغذیه انحصاری با شیر مادر بیشتر باشد، هزینه های مربوط به درمان اسهال کمتر می گردد و هر چه این اندازه کاهش یابد هزینه های درمانی افزایش پیدا می نماید.

در سال 1982 میلادی در اندونزی برآورد کردند اگر 25 درصد مادران، شیردهی خود را قطع نمایند حدود 40 میلیون دلار (20 درصد بودجه بهداشت ملی) صرف درمان بیماری های اسهالی خواهد شد. به علاوه ثابت شده که هم اکنون به وسیله تغذیه با شیر مادر جان میلیون ها شیرخوار از ابتلا به بیماری ها حفظ می گردد و از مرگ یک میلیون کودک در سال به علت عفونت های اسهالی و سوءتغذیه که ناشی از محرومیت از تغذیه با شیر مادر است، جلوگیری می گردد. با این حال نمی توان ارزش مادی برای حیات شیرخوارانی که زنده می مانند، تخمین زد یا نیروی فراوری آینده آنها را پیش بینی کرد.

در خصوص باروری هم تغذیه با شیر مادر در حال حاضر موجب کاهش کل باروری بالقوه تا حداقل 20 درصد در سراسر دنیا می گردد پس معقول است که پیش بینی کرد در صورت عدم تغذیه با شیر مادر، هزینه های تنظیم خانواده برای جبران اثر ضدباروری تغذیه با شیر مادر تا بیش از 20 درصد افزایش خواهد یافت.

مطالعه فوق در سال 1982 میلادی در اندونزی نشان داد به علت کاهش اندازه تغذیه با شیر مادر مبلغ 80 میلیون دلار اضافه بر آنچه که قبلا صرف خرید وسایل پیشگیری از بارداری می شد، هزینه شده است.

درخصوص صرفه جویی های مستقیم، عظیم ترین صرفه جویی ها با طرح هم اتاقی مادر و نوزاد حاصل می گردد که شامل کاهش صرف وقت کارکنان، کاهش مرگ ومیرها، کاهش طول مدت اقامت مادر و نوزاد در بیمارستان و بالاخره کاهش هزینه های شیرمصنوعی، بطری و... است.

هم اتاقی مادر و نوزاد به طور قابل توجهی باعث صرفه جویی در وقت کارکنان می گردد زیرا وقت پرستاران برای مراقبت از نوزاد و نظارت و سرپرستی بخش های نوزادان مهم تر و اساسی تر از آن است که صرف تهیه شیر مصنوعی و استریل کردن ملزومات آن گردد.

در فیلیپین در بیمارستان دکتر ژوزه فابلا با میانه 100 زایمان در روز و میانه طول اقامت 3 روز برای هر تولد صرفه جویی های موثری در نیروی انسانی به وجود آمد. با اجرای هم اتاقی مادر و نوزاد، هزینه پرستاران مورد نظر در بخش نوزادان تا 154286 دلار در سال یا تقریبا 2/4 دلار برای هر زایمان کاهش یافت.

در خصوص تهیه شیر مصنوعی و سایر ملزومات هم چون شیر مادر در مقایسه با شیر مصنوعی یک روش تغذیه تقریبا بدون هزینه است، وقتی در بیمارستان این روش تغذیه معمول باشد هزینه های شیر مصنوعی، بطری، گلوکز و اکسی توسین کاهش می یابد. عظیم ترین زایشگاه در لیما به طور معمول 60 هزار دلار برای اکسی توسین هزینه می کرد که با اجرای برنامه تغذیه نوزاد با شیر مادر بلافاصله بعد از تولد، مصرف اکسی توسین به حداقل رسید.

در بیمارستانی در اندونزی با 3000 تا 3500 زایمان در سال، بعد از اجرای سیاست هم اتاقی مادر و نوزاد طی 6 ماه، شیر مصنوعی مورد احتیاج به یک چهارم یعنی از 106 قوطی در ماه به 26 قوطی در ماه کاهش یافت و احتیاج به مایعات وریدی به نصف رسید.

در فیلیپین با برقراری سیاست ترویج تغذیه با شیر مادر در همان بیمارستان ژوزه فابلا خرید شیر مصنوعی 80 درصد کاهش یافت و در یکی از بیمارستان های مورد پژوهش، تعداد بطری های خریداری شده از 3299 عدد به صفر رسید. در یکی از بیمارستان های پاناماسیتی، مصرف بطری در سال 1982 میلادی 113503 عدد بود که در سال 1985 میلادی به 49384 عدد رسید و به عبارتی 13 هزار دلار در طول 4 سال صرفه جویی شد.

در نهایت، طرز تغذیه کودک، در خانواده تصمیم گرفته می گردد و بسیاری از نتایج مستقیم و غیرمستقیم آن در خانواده تجربه می گردد. مادر در هر مرحله از طول دوران شیرخواری فرزندش، هزینه های مختلف تغذیه با شیر مادر را در مقابل تغذیه با بطری می سنجد. هزینه های مربوط به تغذیه با شیر مادر شامل هزینه صرف وقت و تغذیه مناسب مادر است. در مقابل، هزینه های خرید شیر مصنوعی، ملزومات آن، صرف وقت برای تهیه شیر مصنوعی و استریل کردن ملزومات و بالاخره از همه مهم تر هزینه های مربوط به پیامدهای به خطر افتادن سلامتی و باروری است.

منبع: www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 30 شهریور 1400 بروزرسانی: 30 شهریور 1400 گردآورنده: genarena.ir شناسه مطلب: 1718

به "مزایای مالی تغذیه با شیر مادر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مزایای مالی تغذیه با شیر مادر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید