نحوه معین اهداف اقتصادی و چگونگی رسیدن به آنها

به گزارش مجله آرنا، امور اقتصادی شخصی می تواند هر کسی را به حد بالای اضطراب و نگرانی سوق دهد. شاید این کار به نظر خیلی سخت برسد اما آیا کسی به شما گفته است که در واقع رسیدن به اهداف اقتصادی شما کار سختی نیست؟

نحوه معین اهداف اقتصادی و چگونگی رسیدن به آنها

با ما همراه باشید و درباره وبلاگ جمال سیدی بیشتر بدانید.

در این مقاله، ما روش هایی را برای معین اهداف اقتصادی آنالیز خواهیم کرد و در واقع آنها را با سهولت برآورده خواهیم کرد.

4 مرحله برای معین اهداف اقتصادی

اگرچه معین اهداف اقتصادی ممکن است کاری دلهره آور به نظر برسد اما اگر کسی اراده و شفافیت داشته باشد، این کار آسان است. برای شروع از این مراحل بهره ببرید.

1. در خصوص اهداف خود شفاف باشید

هر هدفی بدون یک هدف تعیین کلی چیزی بیش از یک رویا نیست و این برای مسائل اقتصادی نمی تواند صادق باشد.

غالباً گفته می گردد که پس انداز چیزی جز مصرف به تعویق انداخته نیست. بنابراین، اگر امروز پس انداز می کنید، باید کاملاً واضح باشد که برای چه کاری مناسب است. این می تواند هر چیزی باشد، از جمله تحصیلات فرزند شما، بازنشستگی، ازدواج، تعطیلات رویایی ، خرید ماشین و غیره.

هنگامی که هدف تعیین شد، برای آن هدف و بازه زمانی ارزش پولی معین کنید. نکته مهم در این مرحله از معین هدف این است که تمام اهدافی را که در آینده پیش بینی می کنید لیست کنید و برای هر یک ارزش بگذارید.

2. اهداف تان را واقع بینانه نگه دارید

خوب است که یک فرد خوش بین باشید اما زیاد از حد هم مطلوب نیست. به همین ترتیب، گرچه ممکن است قرار دادن یک چیز عظیم برای اهداف اقتصادی شما کار خوبی باشد اما فراتر از آنچه واقعاً می توانید به آن برسید، قطعاً به شانس پیشرفت معنادار شما آسیب می رساند.

مهم است که اهداف خود را واقع بینانه نگه دارید زیرا به شما یاری می نماید جهت خود را حفظ نموده و انگیزه خود را در طول فرایند حفظ کنید.

3. حساب تورم

رونالد ریگان یک بار گفت: تورم به اندازه یک متقلب، خشن است، به اندازه یک دزد مسلح ترسناک است و به اندازه یک آدم کش یک قاتل است. در این نقل قول خلاصه گفته می گردد که تورم می تواند چه کاری با اهداف اقتصادی شما انجام دهد.

بنابراین، هر زمان که ارزش پولی خود را برای یک هدف اقتصادی که در آینده دور است قرار می دهید، تورم را حساب کنید.

به عنوان مثال، اگر یکی از اهداف اقتصادی شما تحصیلات دانشگاهی پسرتان باشد که 15 سال دیگر است، اگر تورم فقط 3٪ باشد، تورم بیش از 50٪ بار پولی را افزایش می دهد. این کار را همواره انجام دهید تا از کوتاه آمدن در اهداف خود جلوگیری کنید.

4. کوتاه مدت در مقابل بلند مدت

رویکرد رسیدن به هر هدف اقتصادی یکسان نخواهد بود. تقسیم اهداف به کوتاه مدت و بلند مدت بسیار مهم است.

به عنوان یک قاعده کلی، هر هدف اقتصادی که در 3 سال آینده محقق گردد باید به عنوان یک هدف کوتاه مدت نامیده گردد. اهداف طولانی تر باید به عنوان اهداف بلند مدت طبقه بندی شوند. این تقسیم بندی اهداف به کوتاه مدت در مقابل بلند مدت به انتخاب ابزار سرمایه گذاری مناسب برای دستیابی به آنها یاری می نماید.

در حال حاضر، شما باید با لیست اهداف اقتصادی خود آماده باشید. اکنون وقت آن رسیده است که همه کارها را انجام دهیم و به آنها دست یابیم.

چگونه می توان به اهداف اقتصادی خود دست یافت

هر زمان که ما در خصوص دنبال کردن هر هدف اقتصادی صحبت می کنیم، این معمولاً یک فرایند دو مرحله ای است:

  • اطمینان از پس انداز سالم
  • سرمایه گذاری هوشمندانه

شما باید به اندازه کافی پس انداز کنید و پس انداز خود را عاقلانه سرمایه گذاری کنید تا در مدت زمان طولانی برای یاری به شما در رسیدن به اهداف رشد کند.

اطمینان از پس انداز سالم

تحقق بخشیدن به خود بهترین شکل تحقق است تا وقتی تصمیم نگیرید شرایط اقتصادی فعلی شما چیست، به جایی نمی رسید.

این نقطه کانونی است که از آنجا سفر خود را برای دستیابی به اهداف اقتصادی شروع می کنید.

1. پیگیری هزینه ها

اولین و اصلی ترین کاری که باید انجام گردد پیگیری هزینه های شماست. برای ثبت هزینه های خود از برنامه های تلفن همراه برای ردیابی هزینه بهره ببرید. هنگامی که شروع به انجام مجدانه آن کردید، از اینکه چگونه هزینه های اندک به مقدار قابل توجهی زیاد می گردد، تعجب خواهید کرد.

همچنین این هزینه ها را در بخش های مختلف دسته بندی کنید تا بدانید کدام بخش بیشتر حقوق ماهانه شما را می خورد. این ثبت سوابق زمینه را برای کاهش هزینه های ناخواسته و بیشتر کردن میزان پس انداز شما فراهم می نماید.

2. ابتدا موارد مربوط به خود را پرداخت کنید

معمولاً پس انداز پس از رسیدگی به تمام هزینه ها حاصل می گردد. این یک اشتباه کلاسیک هنگام معین اهداف اقتصادی است. ما آخرین پول را به خود می دهیم!

در حالت ایده آل، این باید برعکس برنامه ریزی گردد. ما باید ابتدا به خودمان بپردازیم و سپس به دنیا رسیدگی کنیم.

بهترین روش برای اجرای واقعی این است که پس انداز را در حالت اتوماتیک قرار دهید، یعنی حقوق تان به طور اتوماتیک به ابزارهای مختلف اقتصادی (صندوق های سرمایه گذاری، حساب بازنشستگی و غیره) سرازیر گردد.

استفاده از جهت اتوماتیک به شما یاری می نماید تا بعضی از موارد را کنترل کنید و ما را مجبور به مدیریت آنچه که به جامانده است می نماید و بدین شکل میزان پس انداز را افزایش می دهد.

3. یک برنامه ریزی کنید و قول دهید که با آن همراه باشید

یادگیری معین بودجه بهترین راه برای برطرف این عدم اطمینان است که برنامه های اقتصادی همواره ایجاد می نمایند. در خصوص چگونگی ساماندهی هزینه ها پیشاپیش تصمیم بگیرید.

امروزه، چندین برنامه مدیریت پول به شما یاری می نماید تا این کار را به صورت اتوماتیک انجام دهید.

در ابتدا ممکن است نتوانید به طور کامل به برنامه های خود پایبند باشید اما اجازه ندهید این دلیلی گردد که بودجه بندی را کاملاً متوقف می کنید.

از راه چاره های فناوری که دوست دارید بهره ببرید. گزینه های دیگری را که به شما امکان می دهد از گزینه های موجود کیف پول بهره ببرید، کاوش کنید و موردی را که بیشتر برای شما مناسب است انتخاب کنید. با گذشت زمان، شما به استفاده از این راه چاره ها عادت خواهید کرد.

4. پس انداز را به یک عادت تبدیل کنید و هدف قرار ندهید

در کتاب Nudge، نویسندگان ریچارد تالر و کاس سونستاین هوادار این هستند که برای دستیابی به هر هدفی، باید آن را به عادت ها تبدیل کرد زیرا عادت ها برای سازگاری افراد راحت ترند.

پس انداز را به جای هدف به یک عادت تبدیل کنید. گرچه به نظر می رسد برای بسیاری سخت است اما روش های ماهرانه ای برای انجام آن وجود دارد. مثلا:

  • همواره در طول روزهای هفته به جای تعطیلات آخر هفته بیرون غذا بخورید. آخر هفته ها گران ترند.
  • اگر اهل سفر هستید، سعی کنید در خارج از فصل سفر کنید. هزینه تان به طور قابل توجهی کمتر خواهید شد.
  • اگر به خرید می روید، همواره به دنبال کوپن یا تخفیف باشید و ببینید بهترین قیمت را از کجا می توانید بدست آورید.

نکته اصلی این است که عملی را که منجر به پس انداز می گردد و نه خود پس انداز، نتیجه بگیرید. تمرکز بر نتیجه، احساس خوبی را به وجود خواهد آورد که حفظ آن برای یک دوره زمانی دشوارتر خواهد بود.

5. در خصوص آن صحبت کنید

پایبندی به برنامه پس انداز (برای دستیابی به اهداف اقتصادی) راه آسانی نیست. حواس پرتی های بسیاری از مسائلی که با مأموریت شما مطابقت ندارند وجود خواهد داشت.

بنابراین، برای اینکه جهت خود را ادامه دهید، خود را با افرادی احاطه کنید که آنها نیز در این دسته هستند. بحث روزانه با آنها انگیزه شما را برای حرکت به جلو حفظ می نماید.

6. یادداشت برداری کنید

برای بعضی از افراد، نوشتن یاری زیادی به اطمینان از رسیدن آنها به آنچه که برنامه ریزی نموده اند می نماید.

اگر یکی از آنها هستید، یک دفتر مناسب داشته باشید، در آنجا اهداف خود را یادداشت کنید و همچنین میزان موفقیت خود در رسیدن به آنها را یادداشت کنید. این به شما یاری می نماید تا آنالیز کنید که چقدر پیشرفت نموده اید و اهداف خود را برآورده نموده اید.

وقتی روی کاغذ تعهد کتبی داشته باشید، احساس می کنید که برای پیگیری برنامه و پایبندی به آن انرژی بیشتری خواهید داشت. علاوه بر این، پیگیری پیشرفت تان برای شما بسیار راحت تر خواهد بود.

سرمایه گذاری هوشمند

پس انداز به خودی خود کسی را ثروتمند نمی نماید با این حال، وقتی هوشمندانه سرمایه گذاری گردد، می تواند معجزه کند.

1. با یک مشاور اقتصادی مشورت کنید

اغلب ما نمی دانیم که چگونه باید سرمایه گذاری کنیم، بنابراین عاقلانه است که با یک مشاور اقتصادی مشورت کنید.

با او در خصوص اهداف اقتصادی و پس انداز خود صحبت کنید و سپس برای دستیابی به اهداف خود از بهترین ابزارهای سرمایه گذاری مشاوره بگیرید.

2. ابزار سرمایه گذاری خود را عاقلانه انتخاب کنید

اگرچه مشاور اقتصادی شما بهترین ابزارهای سرمایه گذاری را به شما پیشنهاد می نماید اما کمی دانستن در خصوص موارد رایج مانند حساب پس انداز و سایر موارد ضرری ندارد.

درست مانند هیچ کس مجرم به دنیا نمی آید ، هیچ ابزار سرمایه گذاری بد یا خوب نیست. این کاربرد آن ابزار است که تفاوت را ایجاد می نماید.

به عنوان یک قاعده کلی، برای همه اهداف اقتصادی کوتاه مدت خود، یک ابزار سرمایه گذاری را انتخاب کنید که دارای ماهیت بدهی باشد، به عنوان مثال سپرده های ثابت، صندوق های سرمایه گذاری بدهی و غیره. دلیل مراجعه به ابزارهای بدهی این است که شانس از دست دادن سرمایه نسبت به ابزارهای سهام کمتر است.

3. ترکیب، عجایب هشتم است

انیشتین یک بار در خصوص ترکیب گفت:

علاقه مرکب هشتمین عجایب دنیا است. کسی که آن را درک کند، آن را به دست می آورد … کسی که نمی فهمد … آن را پرداخت می نماید.

هنگام معین اهداف اقتصادی از سودهای مرکب بهره ببرید.

با این مورد شگفت انگیز دوست شوید. هرچه زودتر با آن دوست شوید، سریعتر به اهداف اقتصادی خود نزدیک خواهید شد.

زود پس انداز کنید تا زمانی که در کنار شماست، به شما یاری کند تا ثمرات ترکیب را به شما بدهد.

4. اندازه گیری، اندازه گیری، اندازه گیری

همه ما وقتی می خواهیم درآمد بیشتری در ماه کسب کنیم خوب عمل می کنیم اما وقتی که می خواهیم اندازه گیری سرمایه گذاری ها و ارزیابی عملکرد سرمایه گذاری هایمان را انجام دهیم، با دشواری روبرو می شویم.

اگر پیشرفت را در زمان مناسب اندازه گیری نکنیم، در محاسباتمان اشتباه می کنیم. ما نمی دانیم که میزان پس انداز ما مناسب است یا نه خواه مشاور اقتصادی کار را درست انجام دهد یا اینکه ما در حال نزدیک شدن به هدف خود باشیم.

همه چیز را اندازه بگیرید. اگر خودتان نمی توانید همه اینها را بسنجید، از مشاور اقتصادی خود بخواهید که این کار را برای شما انجام دهد. اما این کار را حتماً انجام دهید!

نکات آخر

مدیریت پول اضافی خود برای دستیابی به اهداف اقتصادی کوتاه مدت و بلند مدت و زندگی بدون بدهی برای هر کسی که مایل به صرف وقت و کوشش باشد قابل انجام است. برای شروع کار در معین اهداف اقتصادی از نکات بالا بهره ببرید.

منبع:

lifehack

منبع: هفت گنج
انتشار: 17 آبان 1399 بروزرسانی: 17 آبان 1399 گردآورنده: genarena.ir شناسه مطلب: 1158

به "نحوه معین اهداف اقتصادی و چگونگی رسیدن به آنها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نحوه معین اهداف اقتصادی و چگونگی رسیدن به آنها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید