واکسن آکسفورد؛ پازل خاتمهِ کرونا کامل می گردد؟!

به گزارش مجله آرنا، براساس یافته های کارآزمایی، دو نوبت واکسن با دُز بالا تا 62 درصد و یک نوبت واکسن با دُز کم و یک نوبت با دُز زیاد تا 90 درصد ایجاد مصونیت کردند که دلیل این تفاوت روشن نیست.

واکسن آکسفورد؛ پازل خاتمهِ کرونا کامل می گردد؟!

دانشگاه آکسفورد نتایج مرحله آزمایش وسیع انسانی واکسن کرونا فراوریی خود را اعلام نموده که براساس آن این واکسن به شدت موثر بوده و نشان از آن دارد که 70 درصد باعث جلوگیری از ابتلا به کووید 19 می گردد و در صورت بالا بردن دُز می تواند تا 90 درصد نتیجه بخش باشد.

این نتیجه هم نشان پیروزیت این واکسن است هم به نسبت نتایج دو واکسن فراوری شده توسط شرکت فایزر و مدرنا که بیش از نود درصد کارایی داشتند، ناامید کننده است. با این حال واکسن دانشگاه آکسفورد بسیار ارزانتر و نگهداری آن ساده تر و براحتی به همه نقاط جهان قابل حمل است.

در صورت تایید نهاد های مرجع این واکسن نیز می تواند نقش بسزایی در مبارزه با شیوع کرونا داشته باشد. براساس یافته های کارآزمایی، دو نوبت واکسن با دُز بالا تا 62 درصد و یک نوبت واکسن با دُز کم و یک نوبت با دُز زیاد تا 90 درصد ایجاد مصونیت کردند که دلیل این تفاوت روشن نیست.

بیش از 20 هزار داوطلب در آزمایش این واکسن شرکت نموده بودند که نیمی از آن ها در بریتانیا و نیمی دیگر در برزیل بوده اند. براساس نتایج 30 مورد ابتلا به کرونا در کسانی که دو نوبت واکسن را تزریق کردند دیده شد و 101 ابتلا در کسانی که واکسن نما (واکسن بی تاثیر) دریافت نموده بودند.

محققان دانشگاه آکسفورد می گویند که این واکسن 70 درصد در مقابل ویروس کرونا مصونیت ایجاد می نماید.

این واکسن از دستکاری ژنتیکی یک ویروس سرماخوردگی معمولی که در شمپانزه ها ایجاد بیماری می کرد ساخته شده است. با این دستکاری این ویروس خاصیت بیماری زایی خود را از دست داده در عوض پروتئین شاخکی ویروس کرونا را به سیستم ایمنی معرفی می نماید تا این سیستم راه مقابله با آن را یاد بگیرد.

در طی هفته های گذشته شرکت های فایزر و بیوان تک و مدرنا اعلام کردند که آزمایش واکسن کرونای آنان بسیار پیروز بوده است. واکسن های دیگری هم در مرحله فراوری است و سومین آزمایش مهم را کارخانه بلژیکی جّنسِن در بریتانیا انجام می دهد.

کدام واکسن ها ممکن است جواب بدهد؟

شرکت داروسازی فایزر و بیوانتک، اولین شرکت داروسازی است که اطلاعاتش در باره مراحل اولیه آزمایش واکسن را منتشر کرد. این داده ها نشان می دهد که واکسن مورد بحث می تواند بیش از 90 درصد مردم را از ابتلا به ویروس کووید-19 مصون نگه دارد.

این واکسن روی 43 هزار نفر آزمایش شد و باعث نگرانی از لحاظ سلامت و ایمنی نشد. شرکت داروسازی مدرنا، آزمایش واکسن را روی 30 هزار نفر در آمریکا آغاز کرد. در این آزمایش به نیمی از شرکت کنندگان به جای واکسن حقیقی، دارونما تزریق شده بود.

به گفته این شرکت، واکسن هایش به 94 و نیم درصد مردم مصونیت می دهد. تنها پنج نفر از 95 نفری که در اولین آزمایش شرکت نموده بودند و واکسن واقعی به آنان تزریق شده بود، به ویروس کرونا مبتلا شده بودند.

منبع: فرادید
انتشار: 5 دی 1399 بروزرسانی: 5 دی 1399 گردآورنده: genarena.ir شناسه مطلب: 1260

به "واکسن آکسفورد؛ پازل خاتمهِ کرونا کامل می گردد؟!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واکسن آکسفورد؛ پازل خاتمهِ کرونا کامل می گردد؟!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید