چگونه داده به اطلاعات و اطلاعات به دانش تبدیل می گردد؟

به گزارش مجله آرنا، خبرنگاران ؛ مهتاب دمیرچی- همواره علاقه به پیشگویی یعنی آنچه ممکن است روی دهد، چیز تازه ای نبوده است. کیست که نخواهد بداند چه اتفاقی برایش خواهد افتاد؟ چه کسی در جنگ پیروز خواهد شد؟ یا کدام اسب در مسابقه اسب دوانی برنده خواهد شد؟

چگونه داده به اطلاعات و اطلاعات به دانش تبدیل می گردد؟

هزاران سال است که غیب گویان، اخترشناسان و فالگیران کسب و کار ثابت و منظمی دارند؛ ولی به طور سنتی توانایی نگاه به آینده به وسیله اتکا بر نیروهای جادویی خیالی بوده است. آنچه گرنت و سایر آماردانان اولیه کردند، این بود که به ما امید دادند تا دیدگاهی علمی به آینده داشته باشیم. داده زنجیره ای عالی به وجود آورد تا چیزی را که بوده است با چیزی که خواهد آمد، مرتبط کند. طولی نکشید که این از کمی کردن میانه عمر بسیار فراتر رفت؛ هر چند این امر احتمالاً برای بیمه مفید بود.

کتاب کلان داده نوشته براین کلگ به ما می گوید که چگونه انقلاب اطلاعاتی زندگی ما را دگرگون می نماید. این اثر از سوی پری آذرمند ترجمه و از سوی نشر نو راهی بازار نشر شده است.

نویسنده به خاطر نوشته های علمی اش بسیار تحسین شده است. وی به جز تالیف کتاب برای نشریات علمی معتبر نظیر نیچر و وال استریت ژورنال نیز مطلب می نویسد. وی در این اثر به ما می گوید که ابر شرکت های اینترنتی از کجا می دانند که ما به چه چیزی می اندیشیم؟ ربات های فروش از کجا می دانند ما به چه چیزی احتیاج داریم؛ در حالی که شاید ما خودمان ندانیم چرا کشف بوزون هیگز رویداد کلان داده ای است؟ چگونه داده به اطلاعات و اطلاعات به دانش تبدیل می گردد. در واقع این ها سال هایی است که کلگ در کتاب کلان داده به آنها پرداخته است.

نویسنده در کتابش اعتبار زیادی به نقش داده ها در سبک زندگی امروز ما قائل شده است. وی معتقد است؛ مشکل است بتوان از کلان داده چشم پوشید. واژه ها تمام مدت از گزارش های خبری و فیلم های مستند بر سر و روی ما می بارند؛ اگرچه دهه هاست که ما در عصر اطلاعات زندگی می کنیم؛ پس چه چیزی تغییر نموده است؟ به یک نمونه پیروز عصر کلان داده نگاهی بکنید؛ نتفلیکس. شرکتی که زمانی کارش کرایه دادن دی وی دی بود، از برکت کلان داده تغییر ماهیت داده است و این تغییر خیلی بیشتر از صرف انتقال از دی وی دی به اینترنت است.

کارهای مهمی که یک داده انجام می دهد

البته کلان داده فقط تماماً در خدمت کسب و کار نیست؛ از جمله توانایی و امکان آن را دارد که با پیش بینی نقاط احتمالی وقوع جرم حفظ نظم را دگرگون کند؛ قابلیتش را دارد که عکس ساکن را به حرکت درآورد، نخستین ابزار را برای مردم سالاری راستین ارائه دهد، کتاب پرفروش بعدی نیویورک تایمز را پیش بینی کند، به ما درکی از ساختار بنیادین طبیعت بدهد و در پزشکی تحولات اساسی ایجاد کند؛ اما آنچه جذابیت کمتری دارد، این است که به شرکت ها و دولت ها این امکان بالقوه را می دهد که چیزهای خیلی بیشتری درباره شما بدانند؛ اعم از این که بخواهند چیزی به شما بفروشند یا درصدد نظارت آن برآیند. تردید نکنید کلان داده ماندگار است. ضروری است که هم منافع و هم خطرهای آن را بدانیم و درک کنیم.

کلان داده مربوط می گردد به کاربرد تمامی طیف داده هایی که برای دگرگون کردن یک سرویس یا سازمان در دسترس است. در حقیقت نتفلیکس نشان می دهد که چگونه شرکتی که کارش ویدیو هنگام درخواست است می تواند کلان داده را محور کار خود قرار دهد؛ و خدماتی مانند خدمات نتفلیکس بیشتر از یک ایستگاه سخن پراکنی متعارف متضمن ارتباط دوسویه است. چنین شرکتی می داند چه کسی چه چیزی را در چه زمانی و در کجا دیدن می نماید. سیستم های آن می توانند به لیست هدایت از معیارهای علائق بیننده همراه با بازخورد آنان تهیه نمایند. ما در مقام بیننده، پیامد این تحلیل را در توصیه های نتفلیکس می بینیم و این توصیه ها گاه عجیب به نظر می رسند؛ زیرا سیستم سعی دارد پسند و ناپسند هر آدمی را پیش بینی کند؛ ولی از دیدگاه نتفلیکس جستجوکردن سلیقه های شمار بسیاری از جمعیت نفع خیلی زیادتر و کارآمدتری دارد. این کار ممکن است فرایند سفارش های سریال های نو را دگرگون کند.

لازم به ذکر است، داده مدت درازی است که با ماست. در این اثر به 6 هزار سال پیش یعنی مراحل آغازین جوامع کشاورزی بازخواهیم گشت تا آغاز مفهوم داده را ببینیم در درازای زمان به وسیله محاسبه و واژه مکتوب، ستون فقرات تمدن شد. در واقع نویسنده در این اثر به این موضوع پرداخته است که چگونه داده در سده های هفدهم و هجدهم تحول یافته تا ابزاری برای کوشش در جهت گگرددن روزنه ای به سوی آینده گردد؛ اما این کوشش همواره به علت گستره تنگ داده های موجود و قابلیت های ضعیف ما برای تحلیل آنها محدود بود، اکنون برای نخستین بار کلان داده دنیای تازه ای را به روی ما می گشاید. گاه به گونه خیره نماینده با کامپیوترهایی مانند آمازون اکو که فقط با به کار گرفتن گفتار تعامل برقرار می کنیم؛ گاهی هم در ظاهر دیده نمی گردد؛ چنانکه در خصوص کارت های وفاداری سوپرمارکت انجام می گردد. قدر مسلم این که کاربردهای کلان داده به سرعت افزایش می یابد و امکان بالقوه عظیمی دارند که خواه ناخواه بر ما اثر بگذارند.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 8 بهمن 1400 بروزرسانی: 8 بهمن 1400 گردآورنده: genarena.ir شناسه مطلب: 1863

به "چگونه داده به اطلاعات و اطلاعات به دانش تبدیل می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه داده به اطلاعات و اطلاعات به دانش تبدیل می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید