کشاورزی قراردادی می تواند بهره وری در فراوری را افزایش دهد

به گزارش مجله آرنا، خبرگزاری خبرنگاران-رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: در بخش کشاورزی کوشش می شود تا استفاده از خاک بهینه بوده و برای تامین امنیت غذایی نسلهای آینده محافظت از آن به عمل آید.

کشاورزی قراردادی می تواند بهره وری در فراوری را افزایش دهد

به گزارش روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی استان، مهندس اکبرفتحی با حضور در برنامه زنده تلویزیونی سحرلر که همزمان با آخرین روز هفته خاک صورت پذیرقته بود با بیان اینکه خاک بستر نگهدارنده آب محسوب می گردد،گفت: اگر آب را مایه حیات بدانیم، خاک خود مادر تمام موجودات به شمار می آید و اهمیت آن بر کسی پوشیده نیست. در بخش کشاورزی نیز با توجه به اینکه فراوریات کشاورزی در بستر خاک صورت می گیرد، اهمیت ویژه خاک آشکار می گردد در این راستا در بخش کشاورزی کوشش می گردد تا استفاده از خاک بهینه بوده و برای تامین امنیت غذایی نسل های آینده محافظت از آن به عمل آید.

وی با بیان اینکه خاک در معرض انواع تهدیدات قرار گرفته است، گفت: تهدیدات اقلیمی و طبیعی همچون فرسایش های بادی و آبی که در درون طبیعت رخ داده و به نابودی خاک حاصلخیز منجر می گردد و هم تهدیدات انسانی ناشی از توسعه شهرها و روستاها که تمامی زیرساختهای مربوط به راه، گاز، برق و انواع شبکه های اتصالی را در بستر خاک انجام می دهد ناگزیر بخشی از خاک را از دسترس فراوری خارج می سازد البته فعالیتهای خود بخش کشاورزی مانند مصرف انواع نهاده های شیمیایی و کود و سم در صورتی که بیش مقدار صورت گیرد نه تنها سلامت محصول را دچار مشکل می کند بلکه خاک را نیز در معرض تخریب قرار می دهد.

وی گفت: کوشش می گردد به وسیله بکارگیری کارشناسان و علوم و فنون تازه، مدیریت مصرف نهاده های شیمیایی در واحدهای فراوریی شروع گردد و مصرف درست و به مقدار نهاده ها ترویج گردد همینطور آبهای نامتعارفی که خاک و مزارع را تهدید نموده و از حیز انتفاع ساقط می کند نیز مدیریت گردند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با بیان اینکه کشاورزی قراردادی در راستای موضوع حفاظت از خاک و استفاده بهینه از منابع است ادامه داد: در قالب کشاورزی قراردادی با توجه به کوچک بودن قطعات کشاورزی و عدم وجود نقدینگی در سالجاری تصمیم گرفته شد تا به وسیله سازمان تعاون روستایی با کشاورزان قراردادی مبنی بر تامین کود و سم و بذر مورد احتیاج به صورت اعتباری و مدیریت مصرف درست و به موقع آن منعقد گردد.

وی با بیان اینکه این قرارداد، قراردادی دو طرفه است و در زمان خرید وجوه اعتباری سرمایه گذاران اخذ می گردد اضافه کرد: این شیوه در چارچوب کشاورزی مدرن ونوعی یکپارچه سازی است که ضمناً به تنظیم بازار و حفاظت از خاک نیز سود می رساند.

مهندس فتحی گفت: کشاورزی قراردادی با تامین سرمایه در گردش مورد احتیاج کشاورز طرف قرارداد به تغذیه مطلوب و رسیدگی بیشتر و در نتیجه افزایش عملکرد در واحد سطح می انجامد.

وی تنها راه افزایش بهره وری با توجه به کشاورزی خرد کشاورزی قراردادی است اضافه کرد: کشاورزی قراردادی می تواند بهره وری در فراوری را افزایش دهد .

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 15 بهمن 1400 بروزرسانی: 15 بهمن 1400 گردآورنده: genarena.ir شناسه مطلب: 1871

به "کشاورزی قراردادی می تواند بهره وری در فراوری را افزایش دهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشاورزی قراردادی می تواند بهره وری در فراوری را افزایش دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید