طرز تهیه آش ترخینه لرستان به 2 روش؛ با نکات کلیدی

به گزارش مجله آرنا، ترخینه غذایی آبکی است که از دوغ یا شیر تخمیر شده بدست می آید. در کشور ما ایران بسیار مرسوم است و هواداران بسیاری دارد. در شهرهایی چون لرستان، کردستان، ایلام، کرمانشاه و همدان از این نوع آش بسیار استفاده می نمایند.

طرز تهیه آش ترخینه لرستان به 2 روش؛ با نکات کلیدی

دارای طبیعت معتدل و خشک است و پوست آن خاصیت گرم و مغزش دارای طبع سرد است.

اصل این غذا به استان لرستان بر می گردد. از خیس کردن بلغور گندم یا جو داخل دوغ ترش به مدت ده روز بدست می آید.

روش های متفاوتی برای بدست آوردن آن هست. روش دیگر بلغور به این صورت است که بلغور را چند ساعتی داخل دوغ روی حرارت میپزند. بعد از مدتی از پخت به حالت خمیری در خواهد آمد. این خمیر را پس از سرد شدن بصورت گلوله نموده و گیاهانی چون پونه اضافه کنید و زیر نور افتاب خشک کنید.

تکه های خشک شده ترخینه را با سبزی و اضافه کردن حبوبات و پیاز داغ آش مناسبی تهیه و آماده خواهد شد.

ترخینه را می توان جزء یکی از غذاهای نیمه آماده معرفی کرد. بیشتر در استان لرستان و منطقه ها دیگر جزء غذاهای پر مصرف بشمار می آید.

از آنتی بیوتیک طبیعی بالایی برخوردار است و برای رفع سرماخوردگی بسیار مشهور است. این غذا مربوط به استان لرستان ولی کم کم به نقاط دیگر استانها رسیده است.

این نوع آش از محبوبیت خاصی برخوردار است و جزء غذاهای محلی معرفی شده است. در زمستان بیشتر مورد مصرف است. دارای ویتامین و خاصیت بالایی ست. ترخینه خشک و آماده شده را می توانید در فروشگاه ها و سوپر مارکت ها تهیه کرد.

برای پخت این نوع آش با ما همراه باشید.

مواد لازم برای تهیه آش ترخینه برای چهار نفر:
لوبیا چیتینصف استکان
نخودنصف پیمانه
عدسنصف استکان
ترخینه دوغسه عدد
سبزی آش و اسفناجنیم کیلو
نمک و فلفل و زردچوبهبه مقدار لازم
نعناع داغ، سیر داغ و پیاز داغبه مقدار دلخواه

طرز درست کردن آش ترخینه

ابتدا ترخینه را در ظرف آب سرد بخیسانید. حدود سه ساعت کفایت می نماید تا خیس بخورد. حبوبات را از شب قبل بخیسانید و روز بعد با همراه آب روی اجاق گاز بپزید.

زمانی که حبوبات نیم پز شد ترخینه خیس خورده را اضافه کنید. زمانی که مشاهده کردید حبوبات پخت، عدس و سبزی (تره، جعفری، گشنیز، اسفناج) را اضافه کنید.

داخل تابه ای جدا پیاز بزرگی را پوست بگیرید و بشویید. سپس خلالی برش بزنید یا خرد کنید و در روغن سرخ کنید . زمانی که پیاز داغ طلایی شد فلفل و ادویه و زردچوبه و فلفل سیاه (دلخواه) اضافه کنید. اجازه دهید آش با حرارت ملایم جا بیوفتد. من در این مرحله کشک سفت استفاده کردم و داخل آش مقداری کشک ریختم).

بعد از جا افتادن آش آن را داخل ظرف مورد نظر بکشید و با نعناع داغ، سیر داغ و پیاز داغ تزیین و مورد استفاده قرار دهید.

در صورتی که راغب هستید، ترخینه را در منزل درست کنید بهتر است یک لیوان بلغور گندم یا جو را بشویید و 7 ساعت داخل آب سرد بخیسانید. بعد از آن داخل دوغی که چند برابر گندم است بریزید و اجازه دهید روی حرارت بپزد.

کمی زردچوبه، فلفل، پونه و زعفران اضافه کنید و زمانی که احساس کردید حالت خمیری به خود گرفته زیر حرارت را خاموش کنید و اجازه دهید سرد و خنک گردد.

بعد مقداری با دست بردارید و به شکل گلوله درآورید و جلوی آفتاب تند و تیز داخل سینی خشک کنید.

نکته: ترخینه با مخلوط کردن گندم شکسته با ماست یا دوغ در کنار چاشنی ها بدست می آید.

بلغور گندم را حدود 12 ساعت داخل دوغ ترش بخیسانید و داخل فریزر نگهداری کنید.

نوع دیگر آش ترخینه با مرغ:

برای تهیه آش ترخینه با مرغ مواد زیر را احتیاج داریم.

مواد لازم برای آش ترخینه با مرغ:
مرغ200 گرم
آب مرغسه لیوان
عدس100 گرم
سبزی آش(جعفری، گشنیز، تره، اسفناج یا برگ چغندر) نیم کیلو
پیاز خرد شدهیک عدد
بلغور گندم100 گرم
نمک و زردچوبهبه مقدار لازم

طرز درست کردن آش ترخینه با مرغ

ابتدا ترخینه آماده را بشویید و بعد از دو ساعت خیساندن داخل قابلمه بریزید و آب جوشیده به آن اضافه کنید تا جایی که روی ترخینه ها را آب بپوشاند. عدس را بعد از بیست دقیقه با پیاز خورد شده به ترخینه ها اضافه کنید تا به آرامی بپزد.

بلغور گندم را اضافه کنید و مرغتان را از قبل بپزید و پس از پخت ریش ریش کنید. آب مرغ کنار گذاشته و بعد از اینکه ترخینه در حال آماده شدن بود به آش اضافه کنید. بیست دقیقه قبل از آماده شدن سبزی را اضافه کنید و در اخر نمک و زردچوبه را داخل موادتان بریزید و زیر شعله گاز را بسیار کم کنید در غیر اینصورت آش ته خواهد گرفت.

نکته: بهتر است در پخت آش ترخینه دقت لازم را داشته باشید و مرتب آن را هم بزنید تا ته نگیرد و مزه سوختگی یا ته گرفتگی به خود نگیرد.

آش ترخینه ترش مزه هست و برای متعادل کردن ترشی از خرما یا چغندر قند بهره ببرید. در صورت دوست نداشتن می توانید دو قاشق شکر اضافه کنید.

نکته: آش باید کمی رقیق باشد زیرا بعد از خنک شدن لعاب گندم غلیظ و سفت خواهد شد. زمان پخت 3 الی 4 ساعت است.

مهمترین خواص آش ترخینه:

آش ترخینه دارای خواص بسیاری است. حاوی ویتامین های بسیار از گروه ب1، ب2، ب3، ب6، ب12 و سرشار از امگا3، کربوهیدرات، پروتئین، کلسیم، منیزیم، فسفر، سدیم، پتاسیم، زینک، آهن، مس، هورمون سروتونین است.

مصرف این آش برای افراد سرما خورده و افرادی که دوران بیماری را در نقاهت می گذرانند بسیار مفید است. به دلیل دارا بودن پروتئین بالا عضلات و انرژی بدن را افزایش خواهد داد.

به دلیل دارا بودن ویتامین آدر بینایی بسیار مفید بوده و تقویت کنده چشم است. خون ساز و کم خونی افراد را رفع می نماید.

سیستم ایمنی را را تقویت می نماید و در تقویت قلب و عروق نقش بسزایی دارد.

نشاط آور و شادی بخش است. افسردگی را درمان و با مصرف این آش حس و حال خوبی به شما دست خواهد داد.

برای زنان باردار و جنینشان مفید بوده و تقویت کننده دستگاه گوارش است. جلوگیری کننده آلزایمر و تقویت کننده مغز و حافظه است.

امیدوارم مورد توجه شما واقع شده باشد.

منبع: اُکالا
انتشار: 24 دی 1400 بروزرسانی: 24 دی 1400 گردآورنده: genarena.ir شناسه مطلب: 1848

به "طرز تهیه آش ترخینه لرستان به 2 روش؛ با نکات کلیدی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه آش ترخینه لرستان به 2 روش؛ با نکات کلیدی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید