3 طرز تهیه آش لخشک خراسانی

به گزارش مجله آرنا، آش لخشک که به آش لخشه و آش لاخشه هم معروف است یکی از خوشمزه ترین انواع آش های سنتی خراسان و جزو آش های مخصوص شب یلدا است که بیشتر در شهر مشهد به عنوان شام شب یلدا طبخ می گردد. در طرز تهیه آش لخشک مشهدی از حبوبات کمی استفاده می گردد و به جای رشته در این آش از رشته هایی خانگی که به آن ها لخشک گفته می گردد، استفاده می گردد. اما طرز تهیه خمیر لخشک چگونه است و آش لخشک چطور آماده می گردد؟ در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله خبرنگاران می توانید با طرز تهیه آش لخشک خوشمزه و مجلسی به روش مشهدی و نیشابوری و بعلاوه آش لخشک گنابادی و افغانی آشنا شوید. در انتهای مقاله به فوت و فن های خوشمزه شدن آش لخشک هم اشاره می کنیم.

3 طرز تهیه آش لخشک خراسانی

مواد لازم برای تهیه آش لخشک مشهدی

مواد اولیهمقدار مورد احتیاج
اسفناج یا برگ چغندرنیم کیلوگرم
رشته لخشک200 گرم
عدس200 گرم
کشکنصف لیوان فرانسوی دسته دار
پیاز (برای پیاز داغ)1 عدد
سیر (برای سیر داغ)4 حبه
نعناع خشکبه مقدار دلخواه
روغن سرخ کردنیبه مقدار کافی
نمک، فلفل سیاه و زردچوبهبه مقدار لازم

مدت زمان آماده سازی مواد اولیه: 30 دقیقه

مدت زمان پخت آش لخشک: 60 دقیقه

مقدار کالری در هر 100 گرم آش لخشک: حدود 200 کیلوکالری

مراحل طرز تهیه آش لخشک خراسانی

آش لخشک یک مدل آش محلی مشهدی و خراسانی است که برای تهیه آن از رشته هایی نازک و پهن به نام لخشک استفاده می گردد. اما در صورتی که به این رشته دسترسی ندارید، می توانید از رشته عادی آشی نیز بهره ببرید. در ادامه مراحل طرز تهیه آش لخشک مشهدی را دنبال کنید.

مرحله اول؛ پخت عدس آش لخشک

در اولین مرحله از طرز تهیه آش لخشک مشهدی باید عدس را برای یک ساعت بخیسانید. سپس عدس ها را همراه با آب در قابلمه بریزید و اجازه دهید به خوبی بپزند و نرم شوند.

شما می توانید انواع حبوبات از جمله عدس را به روش های اینترنتی و حضوری از فروشگاه های بخرید.

مرحله دوم؛ سرخ کردن پیاز، سیر و نعنا

بعد از پخت عدس ها باید پیاز را بشویید و به صورت نگینی خرد کنید. سپس آن را در روغن سرخ کنید تا طلایی گردد. بعد از این که پیاز سرخ شد، سیرها را رنده کنید و همراه با زردچوبه، نمک و فلفل سیاه به پیازها اضافه کنید و برای چند دقیقه تفت دهید تا عطر سیر و ادویه ها خارج گردد.

در یک تابه جداگانه هم مقداری روغن بریزید و سپس نعناع خشک را به آن اضافه کنید. فقط چند ثانیه نعناع خشک را تفت دهید که نسوزد و طعم تلخی پیدا نکند.

شما می توانید پیاز داغ آماده، سیر داغ آماده، سبزی خشک نعناع، روغن سرخ کردنی نمک، زردچوبه و فلفل سیاه را به روش های اینترنتی و حضوری از فروشگاه های بخرید.

مرحله سوم؛ اضافه کردن لخشک به آش

بعد از سرخ شدن پیاز و سیر، در این مرحله از طرز تهیه آش لخشک مشهدی باید پیاز و سیر را داخل قابلمه بریزید و چند لیوان آب به آن ها اضافه کنید. اجازه دهید آب به جوش بیاید، سپس رشته لخشک را اضافه کنید. در حین پخت آش، مدام لخشک ها را هم بزنید تا به هم نچسبند و خوب بپزند.

مرحله چهارم؛ اضافه کردن سبزی به آش لخشک

بعد از این که لخشک ها کمی پختند، به سراغ سبزی آش بروید. اسفناج ها را تمیز کنید و بشویید و سپس با چاقو به صورت ریز خرد کنید. چند دقیقه اسفناج ها را در ماهیتابه تفت دهید تا آب اضافی آن ها خارج گردد. سپس اسفناج را هم به آش اضافه کنید. اگر اسفناج ندارید از برگ چغندر بهره ببرید.

مرحله پنجم؛ جا افتادن آش لخشک و سرو آن

در آخرین مرحله از طرز تهیه آش لخشک به روش خراسانی باید کشک را با کمی آب ولرم ترکیب کنید و به آش اضافه کنید. بعد از چند دقیقه آش شما آماده است. شعله گاز را خاموش کنید و آش را در ظرف مورد نظر بریزید. سپس روی آش لخشک را با پیاز داغ (طرز تهیه پیاز داغ مجلسی) و نعناع داغ (طرز تهیه نعنا داغ مجلسی) که از قبل آماده نموده اید، تزیین کنید.

شما می توانید کشک را به روش های حضوری و اینترنتی از تهیه کنید.

مواد لازم برای تهیه آش لخشک گنابادی

مواد اولیهمقدار مورد احتیاج
کشک1 لیوان فرانسوی دسته دار
رشته لخشک150 گرم
اسفناج500 گرم
پیاز3 عدد میانه
نعنا داغبه مقدار دلخواه
نمک، فلفل سیاه و زردچوبهبه مقدار لازم
روغن سرخ کردنیبه مقدار کافی

مدت زمان آماده سازی مواد اولیه: 15 دقیقه

مدت زمان پخت آش لخشک گنابادی: 60 دقیقه

مراحل طرز تهیه آش لخشک گنابادی

گناباد شهری در جنوب استان خراسان رضوی است که آش لخشک آن شباهت زیادی به آش لخشک مشهدی دارد، اما در آش لخشک گنابادی از هیچ حبوباتی استفاده نمی گردد. در ادامه مراحل طرز تهیه آش لخشک گنابادی را دنبال کنید.

مرحله اول؛ تفت دادن اسفناج ها

در اولین مرحله از طرز تهیه آش لخشک گنابادی باید اسفناج ها را بشویید و سپس آن ها را همراه با مقدار کمی آب در ماهیتابه بپزید.

مرحله دوم؛ سرخ کردن پیاز

در این مرحله باید پیاز را بشویید، پوست بگیرید، خلالی نازک یا نگینی خرد کنید و در روغن سرخ کنید. پیازها که سبک و سرخ شدند سپس مقداری نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به پیازها اضافه کنید.

مرحله سوم؛ اضافه کردن لخشک به پیاز داغ

در این مرحله از طرز تهیه آش لخشک گنابادی باید حدود 2 لیتر آب به پیاز داغ اضافه کنید و صبر کنید تا آب به جوش بیاید. سپس ورقه های لخشک را با دست خرد کنید و داخل آب جوش بریزید. این مایه را با قاشق چوبی هم بزنید تا لخشک ها به هم نچسبند.

مرحله چهارم؛ آماده کردن و سرو کردن آش لخشک

بعد از حدود 20 دقیقه باید اسفناج ها را به آش اضافه کنید. 10 دقیقه دیگر صبر کنید و سپس کشک را داخل آش بریزید و شعله گاز را خاموش کنید. موقع سرو کردن آش می توانید مقداری نعنا داغ، پیاز داغ و کشک مایع روی آش بریزید و از طعم آن لذت ببرید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه کشک در خانه

روش تهیه آش لخشک افغانی

طرز تهیه آش لخشک افغانی کمی با آش لخشک مشهدی فرق دارد. برای تهیه این آش باید ابتدا یک سس گوجه با ترکیب پیاز داغ، گوجه رنده شده، رب گوجه (طرز تهیه رب گوجه فرنگی)، مقداری زنجبیل تازه، فلفل چیلی خرد شده، زردچوبه، فلفل سیاه و نمک آماده کنید.

همه مواد را ترکیب و در کمی روغن تفت دهید تا آب گوجه بخار و سس غلیظ گردد. سپس مقداری آب همراه با لپه خیس خورده به آن اضافه کنید و صبر کنید تا لپه ها برای 20 دقیقه بپزند و نرم شوند.

برای درست کردن آش لخشک افغانی نیز باید مقداری ماست چکیده را با سیر و نمک ترکیب کنید و خوب هم بزنید. سپس مقداری پیازچه خرد شده را در یک تابه تفت دهید.

در یک قابلمه آب جوش 2 قاشق روغن و مقداری نمک اضافه کنید. سپس خمیر لخشک را به آب جوش اضافه کنید و 5 دقیقه صبر کنید تا لخشک ها نرم شوند. در نهایت شعله گاز را خاموش کنید.

از ترکیب ماست، سیر و نمک که از قبل آماده نموده بودید داخل یک ظرف بریزید. سپس لخشک پخته شده را آبکش کنید و روی ماست بریزید. سپس دوباره یک لایه ماست و یک لایه لخشک اضافه کنید. درنهایت سس گوجه و لپه ای را که از قبل آماده نموده بودید، به همراه پیازچه های سرخ شده روی آش بریزید. در سرانجام مقداری نمک و نعنا داغ روی آش بریزید و آن را میل کنید.

آموزش طرز تهیه خمیر لخشک

درست کردن خمیر لخشک بسیار ساده است. اگر به لخشک آماده دسترسی ندارید، می توانید آن را در خانه نیز درست کنید. برای طرز تهیه خمیر لخشک باید 1 لیوان فرانسوی دسته دار آرد سفید را با 1 قاشق چای خوری نمک الک کنید. سپس 1 تخم مرغ و چند قاشق آب به آن اضافه کنید. مواد را کاملاً ترکیب کنید تا خمیر یکدستی ایجاد گردد.

اگر خمیر به دست می چسبد مقدار کمی آرد به آن اضافه کنید. برای یک ساعت خمیر را در ظرف درب بسته قرار دهید تا استراحت کند. سپس خمیر لخشک را پهن کنید و به صورت نوارهایی با پهنای حدود دو انگشت برش دهید. حال این خمیرها را با درجه حرارت کم فر و یا زیر نور آفتاب خشک کنید و برای تهیه آش لخشک بهره ببرید.

نکات مهم در طرز تهیه آش لخشک مشهدی

  • به طور معمول رشته لخشک کمی شور است، بنابراین احتیاجی به اضافه کردن نمک به این آش نیست. همان نمکی که به پیاز داغ اضافه می کنید کافی است و حتی آن را هم می توانید حذف کنید.
  • سیر و سیر داغ موجب خوش طعم شدن آش لخشک می گردد، اما در صورتی که طعم سیر را دوست ندارید، می توانید آن را حذف کنید.
  • در طرز تهیه آش لخشک مشهدی می توانید رشته های لخشک را به صورت جداگانه و درست مثل ماکارونی آبکش کنید و سپس به آش اضافه کنید.
  • در صورت تمایل می توانید آش لخشک را به جای کشک با ماست نیز آماده کنید. برای این کار باید در آخرین مراحل پخت آش به جای کشک کمی ماست چکیده و همزده به آش اضافه کنید و سپس شعله گاز را خاموش کنید.
  • در طرز تهیه آش لخشک مشهدی می توانید به جای اسفناج از ترکیب اسفناج، تره، گشنیز، جعفری و شوید به مقدار برابر بهره ببرید.
  • برای تهیه آش لخشک بهتر است از کشک ترش محلی بهره ببرید تا آش شما خوش طعم تر گردد.
  • بعضی افراد در طرز تهیه آش لخشک با اسفناج از انواع حبوبات مثل عدس، نخود و لوبیا چیتی استفاده می نمایند هم نوع سنتی این آش یا حبوبات ندارند یا فقط عدس دارند.
  • در دستور پخت آش لخشک با دوغ باید در آخرین مرحله پخت آش به جای کشک، مقداری دوغ محلی و ترش مزه به آش اضافه کنید.
  • برای تهیه آش لخشک شعله گاز را روی حرارت ملایم تنظیم کنید تا آش به آرامی جا بیفتد و خوش طعم گردد.
  • در دستور پخت آش لخشک قوچانی برای حبوبات آش فقط از عدس استفاده می گردد.

درباره رشته لخشک و خواص آش لخشک بیشتر بدانید

خواص آش لخشک چیست؟

آش لخشک سرشار از فیبر است و برای برطرف یبوست و بهبود عملکرد سیستم گوارش و روده ها بسیار مناسب است. مصرف آش لخشک موجب افزایش انرژی بدن و تقویت بینایی می گردد و به درمان خانگی سرماخوردگی، عفونت های دستگاه تنفسی و بعلاوه تقویت سیستم ایمنی بدن نیز یاری می نماید.

لخشک چیست؟

لخشک نوعی رشته سنتی خراسانی است که به صورت تکه هایی درشت و پهن برش می خورد و به آش اضافه می گردد.

در صورتی که به لخشک دسترسی نداریم چطور آش لخشک درست کنیم؟

برای تهیه آش لخشک می توانید خودتان در خانه لخشک درست کنید و یا به جای آن از رشته معمولی آشی برای تهیه این آش بهره ببرید.

محصولات مرتبط

زردچوبه 400 گرمی فامیلا

118,900 تومان 129,900 تومان 8% تخفیف

فلفل سیاه 80 گرمی سانتین

56,900 تومان 61,900 تومان 8% تخفیف

پیاز سرخ شده خلال 300 گرم لاریج سار

106,900 تومان 120,000 تومان 11% تخفیف

روغن آفتابگردان غنی شده 810 گرمی فامیلا

46,900 تومان 50,500 تومان 7% تخفیف

روغن سرخ کردنی 1350 گرمی کتابی رعنا

90,900 تومان 91,900 تومان 1% تخفیف

لوبیا قرمز 900 گرمی (استند آپ) گلستان

183,900 تومان 185,900 تومان 1% تخفیف

عدس 900 گرمی سبزدانه

144,900 تومان 169,900 تومان 15% تخفیف

نودل مرغ 75 گرمی الیت

16,500 تومان 18,000 تومان 8% تخفیف

رشته آشی 500 گ زرماکارون

24,500 تومان 27,500 تومان 11% تخفیف

کشک سیر و نعنا 230 گرم سمیه

57,900 تومان 59,000 تومان 2% تخفیف

کشک لیوانی 250 گرمی سمیه

24,900 تومان 29,500 تومان 16% تخفیف

سبزی منجمد قرمه 400 گرمی گل پونه

46,800 تومان

ذرت دان 400 گرمی نوبر سبز

79,900 تومان 88,700 تومان 10% تخفیف

منبع: افق کوروش
انتشار: 1 مرداد 1403 بروزرسانی: 1 مرداد 1403 گردآورنده: genarena.ir شناسه مطلب: 2240

به "3 طرز تهیه آش لخشک خراسانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "3 طرز تهیه آش لخشک خراسانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید