کمپین نه به جنگ تجاری

به گزارش مجله آرنا، خبرنگاران: هفته گذشته دولت ترامپ در برابر اقدامات تلافی جویانه چین، خاطرنشان کرد تعرفه های جدیدی را علیه واردات این کشور اعمال خواهد نمود. در این رابطه اما کسب وکارهای آمریکایی هشدار داده اند تصمیم جدید ترامپ در افزایش بیشتر تعرفه های واردات چین، بخش تولیدی این کشور را که تاکنون نیز دچار وضعیتی رکودی شده است با چالش های بیشتر روبرو می سازد.

کمپین نه به جنگ تجاری

به گزارش مجله آرنا، بر این اساس جمعی از نمایندگان کارخانه داران آمریکا می گویند افزایش تعرفه 300 میلیارد دلار واردات محصولات چینی منجر به افزایش هزینه آمریکایی ها خواهد شد و ریسک هایی را متوجه مشاغل این کشور خواهد نمود، هشداری که پیش تر در ماه ژوئن تلویحا ازسوی مقامات تجاری آمریکا تایید شده بود. در این رابطه، خرداد ماه سال جاری نیز بالغ بر 600بنگاه بزرگ و کوچک آمریکایی به ترامپ هشدار داده بودند که هزینه های مرتبط با تعرفه های ضدچینی، سودشان را کاهش می دهد. این شرکت های خرده فروش، فراوریکننده و تکنولوژی که نام های بزرگی همچون وال مارت، کاستکو، تارگت و گپ در بین آنها مشاهده می گردد، طی نامه ای به کاخ سفید هشدار دادند که تعرفه های ضدچینی به اقتصاد آمریکا آسیب می زند، به از بین رفتن مشاغل یاری می نماید و موجب ضرر میلیون ها مصرف کننده می گردد، بنابراین باید هر چه زودتر تعرفه هایی که بر کالاهای چینی وضع شده برداشته شوند و به جنگ تجاری انتها داده گردد. در این نامه آمده بود: ما می دانیم که تعرفه های بیشتر، تاثیری برجسته، منفی و درازمدت بر کسب وکارها، کشاورزان، خانوارها و اقتصاد آمریکا بر جای می گذارد. تشدید جنگ تجاری، به نفع کشور نیست و هر دو طرف بازنده خواهند بود. البته این اولین مورد هشدار کسب وکارها به ترامپ نبود. پیش از آن نیز 151 تشکل آمریکایی در نامه ای خطاب به ترامپ، سیاست های تعرفه ای او را مورد انتقاد قرار داده و خواستار رفع کردن موانع تجاری و سرانجام جنگ تعرفه ای شده بودند. با این حال، به دنبال تهدید تعرفه ای جدید ترامپ مبنی بر افزایش تعرفه مابقی محصولات وارداتی از چین که معادل 300میلیارد دلار است و در دو مرحله به اجرا درخواهد آمد، فعالان مالی آمریکا مجدد به رئیس جمهور این کشور هشدار داده اند که تعرفه های او آسیب های جبران ناپذیری را به کسب وکارهای کوچک این کشور وارد می سازد. طبق گزارش بیزینس اینسایدر، اظهار نظر تعدادی از این شرکت ها به توضیح زیر است:

ترسا هک، فراوری محصولات زیبایی چنل: تعرفه های بخش 301 از فهرست یک و سه هزینه غیرمنتظره بالغ بر 600 هزار دلار به بار آورده است، مقداری که برای کسب وکار کوچکی مثل ما بسیار زیاد است.

ری شراه، شرکت استریم لایت: اقدام دونالد در اعمال تعرفه های جدید، دزدی مالکیت معنوی توسط چینی ها را وخیم تر خواهد نمود، نه بهتر. جنیفر دولین، شرکت لودانس: به منظور برآورده کردن خواست دولت ترامپ برای خارج کردن خطوط فراوری به بیرون از چین و انجام فراوریات در آمریکا با چالش هایی روبرو هستیم. در این رابطه اعمال تعرفه بر اجزای فراوریی توانایی ما در زمینه های مالی و کارآیی بسیار محدود خواهد نمود.

کری استکپول، شرکت فراوریی بین المللی پلامپینگ: ما از اقداماتی که شرکای تجاری آمریکا را مسوولیت پذیرتر می نماید، از سیاست های تجاری هدفمند به منظور بهبود وضعیت دزدی مالکیت معنوی، دامپینگ های غیرقانونی یا یارانه هایی که همگی بر خلاف قوانین تجارت آزاد بین المللی هستند حمایت می کنیم. البته اعتقاد ما بر این است که تعرفه هایی که به تازگی معرفی شده، طبق فهرست چهارم تنها منجر به صدمه به منافع مالی آمریکا خواهد شد. توماس بکت، شرکت آمریکایی تجارت چراغ های قابل حمل: تعرفه هایی که ترامپ معرفی نموده است بسیاری از مردم را از دسترسی به کالاهای حیاتی محروم خواهد نمود. این موضوع به خصوص در فصل توفان ها اهمیت می یابد، زمانی که چراغ های قابل حمل در عملیات های نجات بسیار کاربرد دارند.

تیم تارپلی، شرکت خدمات و تجهیزات نفتی: به عقیده مدیران شرکت ما تعرفه هایی که ترامپ معرفی نموده است، اهداف سازمان نماینده تجاری آمریکا را برای مقابله با سیاست های تجاری ناعادلانه چین برآورده نخواهد ساخت. در عوض این تعرفه ها ممکن است به طور ناخواسته به بخش های خدماتی و فراوریی انرژی صدمه بزند، بخش هایی که در حال حاضر آمریکا در آنها موقعیتی برجسته در سطح جهانی دارد. جان رینهارت، اداره بنادر ویرجینیا: همان طور که ارزیابی های کمیته ما نشان می دهد اعمال تعرفه بر تجهیزاتی که تکنولوژی پایین و هزینه بالا دارند به جای مقابله با اقدامات تجاری ناعادلانه دولت چین، باعث صدمه به اهداف زیرساختی و سلامت مالی کشور خواهد شد.

گلن ویلتشایر، دپارتمان بنادر شهر برووارد: در واقع این تعرفه ها نوعی مالیات بر زیرساخت ها هستند که نه تنها بر بنادر ما بلکه بر تمام بنادر کشور اثرات منفی می گذارند و به اهداف استراتژیک مدرن سازی بنادر و زیرساخت ها صدمه می زنند. نتیجه این امر آسیب های مالی اخلالگر به منافع آمریکا و سلامت اقتصاد کشور است. جنیفر کلیری، انجمن فراوریکنندگان وسایل منزل: تاکنون شاهد اثرگذاری منفی تعرفه ها بر مشاغل آمریکایی بوده ایم. در این رابطه یکی از اعضای انجمن ما برنامه خود را برای افزودن 100 شغل آمریکایی لغو نموده است، در حالی که بعضی از اعضا نیز برخلاف اهداف دولت برنامه خارج کردن کسب وکارهای خود از آمریکا را در دستور کار دارند.

برندوم پکمن، شرکت تجاری رییل: تعرفه های دولت ترامپ پتانسیل آن را دارد که کسب وکارهای کوچک آمریکایی را با نااطمینانی های گسترده روبرو سازد، کسب وکارهایی که در وضعیت کنونی نیز با بحران جذب نقدینگی و خطر ورشکستگی روبرو هستند. جان کارسون، شرکت مینرال اف ایکس: آیا اعمال تعرفه بر مواد اولیه اثرات منفی بر اقتصاد چین دارد؟ نه. آیا صنعت فولاد آمریکا از تعرفه های ترامپ بر مواد خام منتفع شده است؟ قطعا نه. آیا اعمال تعرفه بر این محصولات به رقابت پذیری شرکت های آمریکا صدمه می زند؟ بله، قطعا می زنند.

مشکل کسب وکارها چیست؟

نشریه آمریکایی فوربس در تحلیلی مدعی شده است آنچه کسب وکارهای کشورش را رنج می دهد نااطمینانی های مربوط به جنگ تجاری است. بر اساس گزارش تحلیلی این رسانه، فدرال رزرو قادر نخواهد بود کسب وکارهای آمریکایی را نجات دهد، چرا که مشکل شرکت های آمریکایی نبود سرمایه یا پایین بودن نرخ های بهره نیست، بلکه آنها احتیاج به فضایی مطمئن دارند. مشکل آنها جنگ تجاری است. اسکات مک کندلس، رئیس بخش سیاست های تجاری آمریکا در شرکت خدماتی پی دبلیوسی در این رابطه می گوید: جنگ تجاری تماما مربوط به نااطمینانی است، نااطمینانی هایی که موجب نگرانی مردم می شوند. او در ادامه صحبت های خود پیرامون مشکل اصلی کسب وکارهای آمریکایی اظهار می نماید: هر چقدر فدرال رزرو نرخ های بهره را بیشتر کاهش دهد، مطمئن نیستم که این سیاست کارآیی لازم را داشته باشد، چراکه مردمی که ما با آنها صحبت می کنیم می گویند مشکل اصلی آنها دسترسی نداشتن به سرمایه نیست. در واقع دلیل اصلی عدم سرمایه گذاری آنها، نااطمینانی هایی است که اقتصاد آمریکا را فراگرفته و عمدتا به خاطر تنش های تجاری با چین است.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 14 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: genarena.ir شناسه مطلب: 234

به "کمپین نه به جنگ تجاری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کمپین نه به جنگ تجاری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید