24 هزار کارتن خواب و بیخانمان داریم ، اتوبوس خوابی از کجا آب می خورد؟

به گزارش مجله آرنا، اتوبوس خوابی افراد بی خانمان اگر چه بسیار دردناک و قابل تأمل است اما معضلی نو و مختص شرایط فعلی نبوده و نتیجه عملکرد غلط مسئولان حوزه اجتماعی طی سال های اخیر به شمار می آید.

24 هزار کارتن خواب و بیخانمان داریم ، اتوبوس خوابی از کجا آب می خورد؟

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی مجله آرنا، فرزانه فراهانی- معضل افزایش تعداد بی خانمان ها و کارتن خوابها در شهری مثل تهران یکی از عمده ترین معضلات اجتماعی این کلانشهر به شمار می آید و طی سالهای اخیر با شتاب بیشتری بر تعداد افراد بی سر پناه اضافه شده است.

بیش از نیمی از کارتن خوابهای حاضر در مرکز را افراد شهرستانی شامل می شوند و مهدی چمران رئیس ششمین دوره شورای اسلامی شهر تهران نیز این موضوع را تایید نموده است.

بیخانمان های شهر تهران را بیشتر همان افرادی شامل می شوند که به علت بیکاری و در جستجوی کار و داشتن شغلی مناسب از شهر و دیار خود راهی این شهر پر آسیب شده اند و حالا علاوه بر بیکاری با معضلات دیگری چون نداشتن سر پناه، اعتیاد و ... هم دست به گریبان و مستأصل مانده اند.

اتوبوس خوابی یادگاری ننگین دولت دوازدهم!

طی روزهای اخیر یکی از کاربران فضای مجازی پستی درباره اتوبوس خوابی افراد بی خانمان در شهر تهران در صفحه کاربری خود منتشر نموده است.

معضل اتوبوس خوابی اگر چه بسیار دردناک و قابل تأمل است اما معضلی تازه و مختص شرایط فعلی نبوده و نتیجه عملکرد غلط مسئولان حوزه اجتماعی طی سال های اخیر به شمار می آید که با افزایش هزینه مسکن و هزینه های مرتبط با معیشت مردم، طی سالهای حضور دولتمردان دولت دوازدهم بنا قرار گرفت.

برای کشور اسلامی ما که داعیه دار اسلام ناب محمدی هستیم و از طرفی جزو کشورهای ثروتمند جهان هم به شمار می آییم، حتی وجود یک فرد بیخانمان و کارتن خواب هم ناخوشایند بوده و صورت خوشی ندارد که زنان و مردان این سرزمین شب را به جز خانه ای امن و آرام در اتوبوس، خیابان یا هر جای ناامن دیگری به صبح برسانند.

ضرورت فاصله گرفتن مسئولان از تجمل گرایی!

فاصله گرفتن از تجمل گرایی و صرف هزینه های گزاف و سرسام آور به وسیله بسیاری از مسئولان کشور به ویژه قشر روحانی جامعه که باید الگوی ساده زیستی و پرهیز از اسراف و بریز و بپاش های مختلف باشند، و به جای آن به عموم مردم و به خصوص قشر ضعیف و کم عایدی توجه نمایند، از جمله مواردی محسوب می شوند که رهبر معظم انقلاب بارها و بارها در طی این سالها به آن اشاره فرموده اند اما متاسفانه کمتر کسی از آقایان مسئول به این مسئله مهم اهمیت داده است..

از طرف دیگر برطرف بی تفاوت های فعلی از بین مردم به ویژه قشر مرفه و ثروتمندی که برای هر مراسم و سرگرمی خود میلیون ها تومان صرف می نمایند نیز از اهمیت خاصی برخوردار است و نباید فراموش کرد که شعر بنی آدم اعضای یکدیگرند نباید تنها در حد و مقدار شعار باقی بماند.

در حال حاضر بعضی از مراکز خیریه عملکرد مناسبی در حوزه کاهش آسیب های اجتماعی دارند و مردم می توانند با مراجعه به این موسسات، در راستای حمایت از افراد بی خانمان و کارتن خواب و اقشار ضعیف و کم عایدی قدم بردارند.

آیا مدیریت شهری فعلی، در کاهش آسیبهای اجتماعی پیروز می گردد؟

به گفته مسئولان شهر تهران با حضور بیش از 24 هزار فرد کارتن خواب و بیخانمان روبرو است و البته نیمی از این افراد در گرمخانه های مرکز اسکان داده می شوند.

تعداد گرمخانه های فعلی در تهران کفاف پذیرش و اقامت همه بی خانمان ها را ندارد و به گفته محمدامین توکلی زاده معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، گرمخانه های کنونی تنها ظرفیت پذیرش حدود 2 هزار نفر از کارتن خوابها را دارا هستند.

علاوه بر عدم کفایت ظرفیت گرمخانه های شهر تهران برای اسکان و اقامت کارتن خوابها و افراد بی خانمان، معضل دیگری که هر روز پیچیده تر شده است، موضوع عدم نظارت بر عملکرد مدیریت گرمخانه های شهر تهران، به ویژه در دولت دوازدهم بوده که به درستی پیگیری نشده است.

به گفته علیرضا زاکانی شهردار تهران مراکز ویژه ای برای اسکان و درمان معتادان متجاهر و بی خانمان های شهر تهران در مرکز در ماههای آینده آغاز به فعالیت می نمایند و خدمات همه جانبه ای در مورد درمان، استغال، سرپناه، آموزش و ... را به این افراد ارائه خواهند کرد.

شرایط کنونی شهر تهران در مورد حضور کارتن خوابها و افراد بی خانمان در سطح شهر نسبت به چند ماه قبل که دولت دوازدهم روی کار بود تفاوت چندانی ننموده است و برنامه های فعلی شهرداری در حوزه آسیب اینگونه نشان می دهد که شاید بتوان به ساماندهی بیخانمان ها و کارتن خوابها با مدیریت فعلی نسبت به گذشته امیدوار بود و این افراد را به یک زندگی اجتماعی سالم بازگرداند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 10 اسفند 1400 بروزرسانی: 10 اسفند 1400 گردآورنده: genarena.ir شناسه مطلب: 1898

به "24 هزار کارتن خواب و بیخانمان داریم ، اتوبوس خوابی از کجا آب می خورد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "24 هزار کارتن خواب و بیخانمان داریم ، اتوبوس خوابی از کجا آب می خورد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید