استاد دانشگاه ناتینگهام مالزی: آمریکا به شدت نگران نزدیکی چین و روسیه است

به گزارش مجله آرنا، استاد دانشگاه ناتینگهام مالزی گفت: آمریکا از نزدیکی روابط چین و روسیه بسیار نگران است، به ویژه که آنها از این رابطه به رابطه استراتژیک یاد کردند و از سال 2001 که قراردادها و تفاهمات مهمی میان چین و روسیه منعقد شد.

استاد دانشگاه ناتینگهام مالزی: آمریکا به شدت نگران نزدیکی چین و روسیه است

با تور مالزی از توسعه یافته ترین کشور شرق آسیا دیدن کنید.

به گزارش حوزه سیاست خارجی مجله آرنا، یولیا سشنی کوا استاد دانشگاه ناتینگهام مالزیدر مصاحبه با رادیو گفت وگو بیان کرد: به احتمال زیاد روسیه به ائتلاف های مختلف به صورت تاکتیکی نگاه و وضعیت را به روز ارزیابی می نماید، البته این مساله را بعید می دانم که روسیه برای مهار چین به آمریکا بپیوندند، زیرا تحولاتی که در عرصه بین الملل در حال جریان است، با آنچه که در پشت پرده سیاست روی می دهد، با یکدیگر منطبق نیستند. چند وقت پیش که یکی از مقامات بلندپایه چین به روسیه آمد، تفاهم نامه و قراردادهای مهمی با روسیه امضا کرد، از جمله درباره ثبات استراتژیک بحث شد که در این صحبت به کشورهای دیگر هم اشاره شد، اگرچه نامی از آنها برده نشد و تحت عنوان کشورهای خاص یاد شد، به طور واضح اشاره به واشنگتن دارد.

دکترای روابط بین الملل از دانشگاه روسیه اضافه نمود: بنابراین اگر در شرایط فعلی قرار باشد که کشوری بخواهد وضعیت تحولات بین المللی را بیشتر در دست داشته باشد، این چین و روسیه هستند که می خواهند آمریکا در عرصه روابط بین الملل مهار نمایند. البته چنین رویکرد و جهت گیری مساله بسیار مهمی است و نمی توان خیلی به جزئیات آن اشاره نمود، اما در میان آمریکا از نزدیکی روابط چین و روسیه بسیار نگران است، به ویژه که آنها از این رابطه به رابطه استراتژیک یاد کردند. از سال 2001 که قراردادها و تفاهمات مهمی میان چین و روسیه منعقد شد، رابطه آنها به ویژه از لحاظ اقتصادی و همکاری های در حوزه نفت و گاز گسترش پیدا کرد، برای همین چین به لحاظ تبادلات نفتی از ایرات حمایت می نماید، لذا در چند پیمان استراتژیک که میان چین و روسیه برقرار شد، هر دو رئیس جمهور تاکید کردند با نزدیکی با یکدیگر می توانند با یک قطبی شدن یک قدرت در عرصه روابط بین الملل مبارزه نمایند.

استادیار دانشکده سیاست، تاریخ و روابط بین الملل دانشگاه ناتینگهام مالزی ادامه داد: روسای دو کشور چین و روسیه بر این تاکید داشتند که همکاری های خود را در مسائل نظامی و اقتصادی گسترش دهند، برای همین امروز چین برای روسیه نخستین شریک تجاری به لحاظ مبادلات میان دو کشور است، به طوری که تبادلات اقتصادی بیش از 100 میلیارد دلار است که آنها دوست دارند که این مبلغ را سال 2020 به میزان 200 میلیارد دلار افزایش دهند. اگرچه از آن سو بعضی دوست دارند، رابطه میان ایران و روسیه را استراتژیک بدانند در حالی که مبادلات اقتصادی میان دو کشور حتی به 2 میلیون دلار هم نمی رسد، هر چند هر دو دوست دارند که این مبادلات گسترش پیدا کند، اما چنین اتفاقی نمی افتد، اگرچه بین چین و روسیه اوضاع متفاوت است و تصور می کنم روسای دو کشور چین و روسیه سالی 5 بار همدیگر را می بینند.

سشنی کوا گفت: روسای جمهور دو کشور دیدارهای ثابت سالانه دارند، نه مانند ترامپ و پوتین که می گویند قرار است که یکدیگر را ببینند، اما گاهی اتفاق نمی افتد، در حالی که رابطه منظمی میان سران چین و روسیه است و آنها با یکدیگر دوست هستند و با تحولاتی که در عرصه بین الملل در حال رخ دادن است، این نحوه تعامل چین و روسیه بسیار جالب است. باید دید چه موقعی تحولاتی رخ خواهد داد که این دو کشور در عرصه بین الملل بیشتر تاثیرگذار باشند، هر چند هر دو کشور منافع ملی خودشان را دنبال می نمایند.

منبع: تسنیم
انتشار: 11 آذر 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: genarena.ir شناسه مطلب: 401

به "استاد دانشگاه ناتینگهام مالزی: آمریکا به شدت نگران نزدیکی چین و روسیه است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استاد دانشگاه ناتینگهام مالزی: آمریکا به شدت نگران نزدیکی چین و روسیه است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید