روسیه جزو 10 کشور برتر دنیا از لحاظ قدرت نرم

به گزارش مجله آرنا، روسیه به رغم خط مشی سیاسی خاص که در غرب تهاجمی ارزیابی می گردد و عدم شهرت مالی، به خاطر وجود ولادیمیر پوتین که از جمله تأثیرگذارترین رهبران جهانی است، در رده بندی 10 کشور برتر قدرت های نرم جای گرفت.

روسیه جزو 10 کشور برتر دنیا از لحاظ قدرت نرم

همراه دور زمین باشید و با تور روسیه ارزان از کاخ کرملین دیدن کنید و در شهرهای زیبای مسکو و سوچی گشتی بزنید و خاطرات زیبایی برای خود رقم بزنید.

به گزارش گروه بین الملل مجله آرنا، روزنامه کامرسانت، چاپ مسکو نوشت: شرکت مشاوره ای برند مالی Brand Finance ، نخستین رتبه بندی کشورهای دنیا از لحاظ قدرت نرم آنها را منتشر نموده است. مقام نخست در فهرست ، علی رغم رفتار متناقض دونالد ترامپ و جنجال های سیاسی زیاد، از آن ایالات متحده شده است. روسیه نیز در این رتبه بندی، در صندلی دهم قرار گرفته که این موضوع تا حدود زیادی به خاطر اقدامات و شایستگی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری این کشور است.

کارکنان شرکت Brand Finance بیش از 55 هزار نفر در بیش از صد کشور دنیا مصاحبه کردند تا دریابند که آنها چگونه تأثیر یک کشور خاص را بر مسائل دنیای ارزیابی می نمایند.

در این نظرسنجی هم شهروندان عادی و هم متخصصان - رهبران شرکت های تجاری ، تحلیلگران امور بازاری ، سیاستمداران ، دانشگاهیان ، روزنامه نگاران و همچنین نمایندگان مراکز تحقیقاتی و سازمان های غیردولتی شرکت داشتند. بدین ترتیب نخستین رده بندی در زمینه قدرت نرم دنیای به دنیا آمد.

بر اساس شاخص های در نظر گرفته تحلیلگران این شرکت ، توانایی یک ملت برای تأثیرگذاری بر ترجیحات و رفتار دیگران در عرصه های بین المللی (کشورها ، شرکت ها ، جامعه و غیره) به وسیله جذابیت و ترغیب و نه استفاده از زور، قدرت نرم شناخته می گردد.

خود این شاخص قدرت نرم با ارزیابی شهرت و شناخت از یک ملت ، تأثیر و نفوذ و همچنین هفت عنصر اصلی قدرت- یعنی: تجارت و بازرگانی ، نظم ، روابط بین الملل ، فرهنگ و میراث تاریخی ، رسانه ها و ارتباطات ، آموزش و علوم و انتها مردم و ارزش ها سنجیده می گردد.

نویسندگان این تحقیق با جمع بندی نتایج نظرسنجی از شهروندان عادی و متخصصان ، به این نتیجه رسیده اند که ایالات متحده قدرتمندترین قدرت نرم در کره زمین است. این مسئله به رغم اظهارات جنگ افروزانه دونالد ترامپ، خارج شدن آمریکا از توافق نامه آب و هوای پاریس ، توافق هسته ای با ایران و چندین توافق نامه نظامی مهم با روسیه در زمینه عدم گسترش تسلیحات است.

بعد از آمریکا، کشور آلمان با بیش از 5 امتیاز واقع شده است. آلمان و انگلیس تنها با اختلاف 0.1 امتیاز در رده های دوم و سوم این رده قرار دارند. به گفته کارشناسان ، آلمان پس از جنگ دنیای دوم قدرت سخت را رها کرد و به لطف سطح بسیار بالای توسعه مالی، توانسته یکی از تأثیرگذارترین کشورهای دنیا گردد.

صندلی روسیه و چین در رده بندی کشورهای برتر از لحاظ قدرت نرم

علاوه بر ایالات متحده ، در رده بندی 10 رتبه برتر قدرت های نرم دو قدرت دیگر دنیا - یعنی چین و روسیه نیز جای گرفته اند، که البته طبق مختصات مورد نظر نویسندگان این گزارش به عنوان ابرقدرت های نرم طبقه بندی نمی شوند ، زیرا هر دو این کشورها سیاست های کاملاً تهاجمی را در عرصه داخلی و خارج از کشور اجرا می نمایند . بنابراین ، خود تهیه نمایندگان این فهرست هم جای دریافت روسیه و چین جزو ده قدرت نرم دنیای را غیر منتظره می دانند.

واقعیت این است که هم چین و هم روسیه در عرصه روابط بین الملل بسیار تأثیرگذار هستند و از لحاظ این شاخص به ترتیب مقام دوم و هفتم را به خود اختصاص می دهند.

هرچند مسئله اعتبار، به معنای کیفیت تأثیر بر دیگران، موضوع متفاوتی است و در این عرصه چین و روسیه به ترتیب فقط رتبه 24 و 26 دنیای را اشغال می نمایند.

قدرت نرم چین در نفوذ مالی این کشور نهفته است که به شرکت ها و سرمایه گذاران چینی این امکان را می دهد تا منافع خود را در سراسر دنیا پیش ببرند. فقط در پروژه یک کمربند - یک راه چین، بیش از 100 میلیارد دلار سرمایه گذاری شده است.

روسیه از اقتصاد قدرتمند و مارک های شناخته شده دنیای برخوردار نیست، ولی، روسیه همانطور که نویسندگان این گزارش یادآور شده اند - ولادیمیر پوتین را در اختیار دارد که به رغم روش های متناقض در اداره امور کشور، روسیه را به لیگ برتر سیاست دنیای بازگرداند و یکی از تأثیرگذارترین چهره ها در بین رهبران دنیا شناخته شده است.

از نظر احترام ، بر اساس نظرسنجی شرکت Brand Finance ، ولادیمیر پوتین صندلی دوم دنیای را به خود اختصاص داده است. علاوه بر این ، روسیه در محافل دیپلماتیک صندلی بسیار بالایی، یعنی مقام سوم دنیا را دارد و آنطور که از نظر نویسندگان این گزارش بسیار جالب توجه است، در عرصه ورزش هم صندلی چهارم دنیای را از لحاظ قدرت ورزشی بدست آورده است.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 22 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: genarena.ir شناسه مطلب: 754

به "روسیه جزو 10 کشور برتر دنیا از لحاظ قدرت نرم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روسیه جزو 10 کشور برتر دنیا از لحاظ قدرت نرم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید