استفاده از سلول های بنیادی جسد برای درمان نابینایی

به گزارش مجله آرنا، محققان در مطالعه ای که گامی در جهت درمان اختلال عملکردی است که باعث نابینایی 200 میلیون نفر در سراسر دنیا شده است، از سلول های بنیادی شبکیه انسان های فوت شده برای درمان نابینایی در میمون ها استفاده کردند.

استفاده از سلول های بنیادی جسد برای درمان نابینایی

به گزارش مجله آرنا و به نقل از آی ای، اختلال عملکردی که باعث نابینایی می گردد و 200 میلیون نفر را در سراسر دنیا تحت تأثیر قرار داده است، به لطف یک تحقیق تجربی و آنالیز همتا شده، مراحل اولیه و آزمایشی را در درمان نابینایی پشت سر گذاشته است.

طبق مطالعه ای که بخشی از یک همکاری بین المللی بین دانشکده پزشکی Icahn در موسسه مونت سینای، موسسه زیست شناسی سلول های مولکولی، موسسه تحقیقات چشم سنگاپور، دانشگاه ملی سنگاپور و کلینیک چشم Sulzbach است، سلول های شبکیه گرفته شده از سلول های بنیادی چشم جسدها در پیوند روی چشم میمون ها زنده ماندند.

اختلال در عملکرد اپیتلیوم رنگدانه شبکیه(RPE) باعث کوری یا نابینایی می گردد و 200 میلیون نفر را در سراسر دنیا تحت تأثیر قرار داده است. RPE لایه ای از سلول های رنگدانه در شبکیه چشم است که برای حفظ بینایی ما ضروری است.

محققان به منظور بازگرداندن جمعیت سلول ها و بهبود اختلال عملکرد آنها، سلول های بنیادی شبکیه اهدایی را از چشم جسد افراد بزرگسال استخراج کردند. سپس آنها را به سلول های RPE تبدیل نموده و به چشم میمون ها پیوند زدند.

در نهایت مشاهده شد که سلول های RPE پیوند زده شده به چشم میمون ها حداقل به مدت سه ماه بدون عوارض جانبی مانند حمله سیستم ایمنی یا حساسیت به نور زنده ماندند و با چشم میمون ها به خوبی ادغام شدند.

علاوه بر این، سلول های RPE مشتق شده از سلول های بنیادی تا حدی عملکرد RPE اصلی میمون را بر عهده گرفتند و تعیین شد که این ماده می تواند به جذب نور و آب در چشم یاری کند.

محققان می گویند شاید مهمتر از همه این باشد که این سلول های پیوندی هیچ زخمی در شبکیه میمون ها ایجاد نکردند.

دکتر تیموتی بلنکینسوپ محقق اصلی این مطالعه گفت: ما نشان داده ایم که RPE مشتق شده از جسد انسان حداقل تا حدی عملکرد را در لکه زرد یا ماکولای یک پستاندار غیر انسانی جایگزین می نماید. سلول های مشتق شده از جسد انسانی می توانند با ایمنی در زیر شبکیه پیوند داده شده و جایگزین عملکرد میزبان شوند. بنابراین ممکن است منبع امیدوار کننده ای برای نجات نابینایی در بیماران مبتلا به بیماری های شبکیه باشد.

لکه زرد یا ماکولا(Macula) بخشی از شبکیه است که بیشترین حساسیت را به نور دارد و موجب دید مستقیم و واضح می گردد. لکه زرد برای کارهای دقیق مثل خواندن و رانندگی ضروری است.

وی اضافه نمود: نتایج این مطالعه نشان می دهد که RPE اهداکننده انسان بزرگسال برای پیوند ایمن است و به آزمایشات بالینی انسانی برای درمان بیماری های شبکیه یاری می نماید.

این مطالعه در مجله Stem Cell Reports منتشر شده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 28 بهمن 1399 بروزرسانی: 28 بهمن 1399 گردآورنده: genarena.ir شناسه مطلب: 1355

به "استفاده از سلول های بنیادی جسد برای درمان نابینایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استفاده از سلول های بنیادی جسد برای درمان نابینایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید