این سبزی ها را زیاد نخورید...

به گزارش مجله آرنا، خبرگزاری خبرنگاران-مصرف سبزیجات فواید بسیاری برای بدن دارد و اغلب افراد نیز تنها از مزایای خوردن سبزیجات آگاه هستند، در حالی که زیاده روی در مصرف سبزیجات عوارضی را به همراه دارد.

این سبزی ها را زیاد نخورید...

به گزارش خبرگزاری مجله آرنا، همانطور که خوردن چربی، قند یا سدیم بیش از حد عوارضی، چون دیابت، بیماری های قلبی و. را به همراه دارد، باید در مصرف سبزیجات هم احتیاط لازم را به عمل آوریم، زیرا عواقب خاص خودش را به همراه دارد. در این قسمت از بهداشت و سلامت نمناک درباره این موارد شرح بیشتری خواهیم داد.

عوارض جانبی مصرف زیاد بعضی از سبزیجات

بعضی از سبزی هایی که خوردن بیش از حد آن ها عوارض جانبی را به همراه دارد، عبارتند از:

سبزیجات کنسروی

سبزیجات دارای خواص بسیار زیادی هستند، اما زمانی که به صورت کنسرو شده تولید می شوند میزان ویتامین آن ها کاهش پیدا نموده و نمک قند و مواد نگهدارنده و افزوده می گردد بنابراین تا حد ممکن از مصرف سبزیجات کنسروی اجتناب کنید و اگر مجبور به مصرف آن ها بودید، حتما کنسروی را انتخاب کنید که برچسب فاقد نمک را داشته باشد.

کرفس

کرفس یک نوع سبزی کم کالری و سرشار از فیبر است که استفاده بیش از حد از آن باعث مسائل گوارشی و تحریک معده می گردد. حتی گا ها مشاهده شده است که اختلالات هورمونی را هم به همراه داشته است.

کلم بروکسل

مصرف بیش از حد کلم بروکسل ممکن است باعث دل درد و تورم شکم گردد و از آنجا که حاوی قند است، دیر هضم و بد هضم است و باعث تولید گاز بسیار زیادی خواهد شد که سولفات مسئول بوی این گاز ها است.

اسفناج

اسفناج سرشار از ویتامین آ و ث است و خواص آنتی اکسیدانی دارد، بنابراین یکی از سبزیجات بسیار مفید برای بدن است. اگر اسفناج غیر ارگانیک مصرف کنید ممکن است آفت کش های روی آن همچنان به جای مانده باشند و وارد بدن شده و عوارض جانبی بیش از حد را در پی داشته باشد.

ذرت

این سبزی ها را زیاد نخورید... همان طور که قبلاً گفته شد سبزیجاتی که داخل قوطی قرار می گیرند، از میزان ویتامین آن ها کم شده و نمک، سدیم و مواد نگهدارنده افزوده می گردد. ذرت نیز از همین دسته سبزیجات است که بر اثر تغییرات ژنتیکی سرشار از پروتئین شده است. این مسئله باعث بروز مسائلی اعم از عدم تحمل مواد غذایی و واکنش های آلرژیک می گردد بنابراین این را هم در نظر بگیرید که ذرت سرشار از قند است و در مصرف آن تعادل را رعایت کنید.

فلفل دلمه ای

فلفل دلمه ای سرشار از آب است و جزء خانواده سیب زمینی، گوجه فرنگی و بادمجان به شمار میرود که تمام این سبزیجات حاوی سولانین هستند و میزان بالای این ماده به عنوان یک آلکالوئید سمی شناخته می گردد. اگر این سبزیجات پخته شوند، سموم آن را از بین می برد، اما در صورتی که خام و بیش از حد و با معده خالی مصرف گردد، باعث درد معده و مسائل گوارشی خواهد شد.

کلم بروکلی

کلم بروکلی سرشار از ویتامین ب، ث و مس است و بعلاوه دارای خواص آنتی اکسیدانی بالایی است، اما در افرادی که دارای دستگاه گوارشی حساس هستند، باعث بروز نفخ و باد شکم شان خواهد شد. در این صورت علاوه بر ایجاد ناراحتی معده و تورم شکم، گاز نیز ایجاد می نماید و در نتیجه حتماً در مصرف کلم بروکلی تعادل را رعایت کنید و از مصرف بیش از حد آن اجتناب کنید.

نخودفرنگی

نخود فرنگی جز سبزیجات نشاسته ای محسوب می گردد. این نخود ها شاخص گلیسمی بالایی دارند و خیلی سریع قند خون را افزایش می دهند که این اتفاق منجر به چاقی و احساس گرسنگی زود هنگام درست بعد از مصرف غذا می گردد، بنابراین اگر سوخت و ساز بدنتان کم است و تحرک زیادی هم ندارید حتما در مصرف این گروه از سبزیجات احتیاط کنید.

فیبر بسیار زیادی دارند

طبق دستورالعمل های موسسه ملی بهداشت، باید روزانه حدود 25 گرم فیبر دریافت کنید. یک فنجان سبزیجات (البته به نوع سبزیجات نیز بستگی دارد) به طور میانه دارای 8 گرم فیبر است که چهار فنجان تقریبا مناسب است. یک کاسه نسبتا کوچک، تقریبا به میزان همان سه الی چهار فنجان است.

گفته می گردد که خوردن بیش از میزان توصیه شده فیبر مسئله ای به همراه نخواهد داشت، اما نباید این میزان کمتر از حد گردد. بسیاری از افراد روزانه بیش از 25 گرم فیبر می خورند بدون این که عواقبی را تجربه نمایند.

اما مشکل از آن جایی آغاز می گردد که معده تحمل این میزان فیبر را نداشته و منجر به ناراحتی گوارشی، گاز معده، نفخ و یبوست شدید می گردد. بعلاوه ممکن است باعث کمبود مواد مغذی نیز گردد. وقتی معده به شدت مشغول پردازش و هضم تمامی سزیجات است دیگر توانایی جذب سایر مواد مغذی را ندارد. از این جهت مصرف بیش از حد سبزیجات می تواند مانع جذب سایر مواد مغذی نیز باشد.

پوست شما نارنجی می گردد

در مطلب این تغییر پوست از عوارض مصرف زیاد سبزیجاته! در این باره گفتیم و دانستید که بسیاری از سبزیجات حاوی کاروتنوئید هستند و این ترکیب نارنجی رنگ موجود در گیاهان می تواند برای بینایی شما بسیار مفید باشد، با این حال دریافت بیش از حد این ماده و گردش آن در خون ممکن است که بر روی رنگ پوست تاثیر بگذارد. این تغییر رنگ پوستی (تبدیل پوست به رنگ نارنجی) موقتی بوده و در واقع مضر نیست فقط ظاهر ناخوشایندی دارد که یکی از عوارض محسوب می گردد.

سبزیجات هم تا یک حدی برای بدن مفید هستند. بدن فقط می تواند مواد مغدی مشابه را در یک زمان تولید کند. همانطور که مصرف زیاد مولتی ویتامین ها تا یک جایی اثر دارند، مصرف زیاد سبزیجات هم این گونه است.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 8 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 8 اردیبهشت 1401 گردآورنده: genarena.ir شناسه مطلب: 1950

به "این سبزی ها را زیاد نخورید..." امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "این سبزی ها را زیاد نخورید..."

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید