بزرگترین اجتماع سیاسی چین شروع بکار کرد

به گزارش مجله آرنا، اجلاس سالانه کنفرانس مشورت سیاسی خلق چین؛ بالاترین مرجع رایزنی این کشور با حضور شی جین پینگ رئیس جمهوری و دبیرکل حزب کمونیست چین در میان تدابیر شدید امنیتی در تالار بزرگ خلق شهر پکن گشایش یافت.

بزرگترین اجتماع سیاسی چین شروع بکار کرد

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید.

به گزارش ایرنا، در این اجلاس که از مهمترین رویدادهای سالانه سیاسی چین محسوب می گردد، بالغ بر 2 هزار و 500 نماینده حزب کمونیست و مقام های بلندپایه از سراسر کشور حضور دارند.

ریاست این اجلاس را که هم اکنون در حال برگزاری است، یو جن شن رئیس کمیته ملی کنفرانس مشورت سیاسی خلق بر عهده دارد که در ابتدا گزارشی از روند کار این کمیته در سال گذشته و برنامه کاری سال 2017 را برای حاضران قرائت کرد.

این نشست سیاسی تا قبل از ظهر روز یکشنبه ادامه دارد و از عصر یکشنبه (15 اسفند) اجلاس بزرگ سالانه کنگره ملی خلق شروع می گردد و نمایندگان حاضر در کنفرانس مشورت سیاسی خلق تا آن روز وظیفه دارند پس از شنیدن گزارش کار کمیته در باره لوایح و طرح هایی که باید در اختیار کنگره قرار بگیرد بحث و گفتگو نمایند.

مهمترین طرح ها و لوایح کشوری که در این اجلاس مورد بحث قرار می گیرد، به تصویب نهایی کنگره ملی خلق رسیده و حکم قانون پیدا می نماید.

نمایندگان حاضر در مدت برگزاری دو اجلاس یاد شده، طرح های پیشنهادی را مورد آنالیز قرار داده و سپس گزارش دستگاه های مهم اعم از دولت، دادستانی و دادگاه عالی خلق را استماع نموده و به تصویب می رسانند.

بسیاری از کارشناسان اعلام نموده اند که اصلاحات ساختار اقتصادی، کنترل خطرات اقتصادی، پیشبرد طرح راه ابریشم جدید موضوعات داغ بحث این نشست ها خواهد بود.

اکتبر سال گذشته میلادی، حزب حاکم چین خاطرنشان کرد که از این پس شی جین پینگ رئیس جمهوری و دبیرکل حزب حاکم کمونیست محور و کانون کمیته مرکزی حزب به حساب می آید و این نخستین اجلاس های بزرگ سیاسی پس از آن موقع به حساب می آید.

با این حساب یکی از اصلی ترین وظایف دو اجلاس تایید و تصویب این برنامه حزب است که قدرت و اقتدار بیشتری نیز به رئیس جمهوری و دبیرکل حزب حاکم می دهد.

از دیگر مضامین بسیار مهم اجلاس ها، آنالیز برنامه پنج ساله سیزدهم توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور از سال 2016 تا 2020 میلادی خواهد بود که در جریان آن انتظار می رود طرح های مهم توسعه کشور به تصویب برسد.

انتظار می رود که در کنار این برنامه، سه محور اساسی در دو اجلاس بخصوص در نشست کنگره مورد توجه باشد که شامل ابداعات و نوآوری، حراست از محیط زیست و فقرزدایی در راستای ایجاد جامعه نسبتا مرفه تا سال 2020 میلادی در چین است.

دولت چین در سال گذشته میلادی رشد اقتصادی را 6.7 درصد خاطرنشان کرد که پایین ترین رقم رشد در سه دهه گذشته در کشور بوده است و بر این اساس در دو اجلاس مذکور هدف رشد اقتصادی کشور بین 6.5 تا 7 درصد در سال تا سال 2020 میلادی مرور خواهد شد.

از مضامین دیگر دو اجلاس مذکور (کنفرانس مشورت سیاسی خلق و اجلاس بزرگ سالانه کنگره ملی خلق)، آنالیز برنامه اصلاحات صنعتی و اصلاحات در بخش کشاورزی کشور است و اینکه نمایندگان کنگره ملی خلق روی طرح های مربوط به کاستن از فراوری مضاعف در بعضی از بخش ها از جمله فولاد و آهن کار خواهند کرد.

آنالیز پیش نویس قانون مدنی چین که مضمون آن حفاظت از حقوق مدنی اتباع می باشد از دیگر موضوعات مهم در دستور کار دو اجلاس عنوان شده است.

در شرایطی که کشورهای غربی در حال دمیدن بر شیپور حمایت گرایی تجاری یکجانبه هستند و آمریکا و اروپا کوشش زیادی می نمایند تا چین را در یک انزوای تجاری قرار دهند مساله جهانی شدن بیشتر از هر زمان دیگری از سوی پکن مورد توجه قرار گرفته است و در این دو اجلاس تاکید خواهد شد که چین درهای خود را به روی کشورهای دیگر و سرمایه گذاری و تجارت بازتر خواهد نمود.

در این نشست های سالانه قرار است در باره طرح جاده ابریشم نوین رئیس جمهور چین هم که از سال 2013 میلادی مطرح شد، بحث و گفتگو گردد و روند آمادگی شهر پکن برای برگزاری اولین اجلاس بزرگ بین المللی راه ابریشم در ماه می (اردیبهشت - خرداد) مورد توجه و تاکید قرار گیرد.

بحث و گفتگو نمایندگان در باره مسایل هنگ کنگ، ماکائو و تایوان از دیگر محورها مورد توجه خواهد بود و انتظار می رود کوشش های استقلال طلبانه تسای اینگ ون رئیس حکومت تایوان و بی توجهی وی به اصل چین واحد مورد انتقاد و محکومیت آنان قرار گرفته و نسبت به چنین تهدیدی به وی هشدار داده گردد.

سال جاری همچنین مصادف با نودمین سالگرد تاسیس ارتش آزادیبخش خلق چین است و در دو اجلاس مذکور جزییات مربوط به بودجه نظامی سال چین هم اعلام خواهد شد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 17 آبان 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: genarena.ir شناسه مطلب: 344

به "بزرگترین اجتماع سیاسی چین شروع بکار کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بزرگترین اجتماع سیاسی چین شروع بکار کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید