وزیر خارجه چین: آمریکا تفکر بازی مجموعه صفر را کنار بگذارد

به گزارش مجله آرنا، پکن- خبرنگاران- وزیر امور خارجه چین از آمریکا خواست با کنار گذاشتن تفکر بازی مجموع صفر، همراه با چین در یک مسیر و در جهت تعمیق روابط، تامین منافع متقابل و همکاری برد - برد گام بردارد.

وزیر خارجه چین: آمریکا تفکر بازی مجموعه صفر را کنار بگذارد

به گزارش مجله آرنا وانگ یی روز جمعه در نشست خبری سیزدهمین مجلس ملی نمایندگان خلق چین در پکن از چهلمین سالگرد برقراری روابط سیاسی چین و آمریکا که سال گذشته میلادی بود به عنوان سالی مهم برای جمعبندی گذشته و برنامه ریزی برای آینده روابط دو کشور یاد کرد و اضافه نمود: مسیر آینده مشخص است و آن چیزی جز گسترش روابط چین و آمریکا بر اساس هماهنگی، همکاری و ثبات نیست.

به گفته وی دو کشور ضمن توسعه همکاری های خود، با یکدیگر رقابت نیز می نمایند که امری بسیار طبیعی است اما بزرگنمایی رقابت، فضای همکاری دو کشور را کوچک خواهد نمود.

او گفت: توجه به همکاری، به نفع هر دو کشور و در عین حال مسئولیت مشترک چین و آمریکا در قبال دنیا است

** پرونده هواوی سیاسی است

وانگ یی در رابطه با پرونده دادخواهی شرکت هواوی علیه دولت آمریکا نیز گفت: اقداماتی که اخیراً علیه برخی افراد و شرکت های ویژه چین اجرا شده، پرونده قضایی نیست، بلکه فشار سیاسی تعمدی است.

با تور چین سفر کنید

او گفت: دولت چین از شرکت ها و شهروندان خود برای دفاع از منافع خود به وسیله قانون پشتیبانی خواهد نمود.

** هشدار در مورد دخالت در امور داخلی ونزوئلا

وزیر امور خارجه چین همچنین در مورد تحریم ونزوئلا یا دخالت نظامی در این کشور هشدار داد و گفت: باید از تاریخ عبرت گرفت و اشتباهات گذشته را تکرار نکرد.

او اضافه نمود: چین بارها و بارها خواهان آن شده است تا کشورهای خارجی در امور داخلی ونزوئلا دخالت ننمایند و به حاکمیت و استقلال کشورهای آمریکای لاتین احترام گذاشته گردد.

به گفته وی دخالت و تحریم های خارجی تنها شرایط تنش را تشدید می نماید و اجازه می دهد که قانون جنگل یک بار دیگر در دنیا حاکم گردد.

وانگ اضافه نمود: چین همچنان از مخالفان و دولت ونزوئلا برای دستیابی به یک راه چاره سیاسی به وسیله گفت و گوی صلح آمیز برای حمایت از ثبات و امنیت کشور حمایت می نماید.

** اندیشه های شی مبنای دیپلماسی چین در عصر جدید

وانگ یی با اشاره به اینکه در نشست امور خارجه کمیته مرکزی حزب کمونیست چین در سال گذشته اندیشه های سیاسی شی جین پینگ به عنوان راهنما و مبنای نظری دیپلماسی چین در عصر جدید مشخص شده است اضافه نمود: این دستاورد مهم و دوران ساز بنیان ورود دیپلماسی چین به یک عصر جدید است.

وزیر خارجه چین با بیان اینکه تغییرات کنونی دنیا در 100 سال گذشته بی سابقه بوده است اظهار کرد دیپلماسی چین بر یک نقطه شروع تاریخی جدید ایستاده و ما باید کوشش کنیم تحت رهبری کمیته مرکزی حزب کمونیست چین با محوریت رییس جمهوری، ضمن حفظ آرمان های اولیه و وظایف اصلی خود، بر راه پیشرفت صلح آمیز پایبند باشیم.

** تهدید کردن سنت چینی ها نیست

وی ادامه داد: تهدید کردن سنت ما چینی ها نیست و سلطه جویی پس از رسیدن به قدرت نیز گزینه ما نخواهد بود ما از حقوق خود دفاع می کنیم اما به دنبال سلطه جویی نیستیم.

وانگ یی، احترام به تمدن ها، همزیستی صلح آمیز کشورها و همکاری برد - برد را آرمان و هدف چین مطرح کرد و اضافه نمود: چین مانند همه کشورهای دیگر، از حقوق مسلم و قانونی خود دفاع می نماید و تجاوز به حق حاکمیت خود را تحمل نخواهد نمود در صورت بروز چنین وضعیتی، دیپلمات های چینی در هر نقطه از دنیا، باید موضع چین را بیان نمایند.

** چین آماده مشارکت در صلح و بازسازی افغانستان است

وزیر خارجه چین از طرف های مختلف افغانستان درخواست کرد با اهمیت دادن به منافع کشور و ملت خود و غنیمت شمردن فرصت مهم آشتی ملی، به وسیله گفت و گو مناقشات و درگیری ها را حل نمایند و با کوششهای مشترک دروازه های صلح را بگشایند.

وی جامعه دنیای را به پشتیبانی قاطع از روند آشتی ملی تحت راهنمایی و کنترل افغانستان و با ایفای نقش سازنده و کوشش مشترک به منظور یاری به برگزاری و تداوم گفت و گوها دعوت کرد و اضافه نمود: چین به عنوان همسایه و دوست افغانستان، با پیش شرط احترام به خواسته ها و احتیاج مردم افغانستان، همچنان برای یاری به آشتی و بازسازی افغانستان تا حد توان نقش خود را ایفا خواهد نمود.

** اروپا صندلی مهمی در روابط خارجی چین دارد

وانگ یی وزیر امور خارجه چین توضیح داد: پکن همواره اروپا را در صندلی مهم روابط خارجه چین قرار می دهد و از روند یکپارچگی و همبستگی اتحادیه اروپا حمایت می نماید.

به گفته وی شی جین پینگ رئیس جمهوری خلق چین اواخر ماه مارس به عنوان نخستین سفرش در امسال از اروپا دیدار خواهد نمود که نشانگر حمایت چین از اروپا است.

وانگ یی اضافه نمود: روابط چین و اروپا در مجموع خوب است و موضوعات مورد تفاهم میان دو طرف بیشتر از موارد اختلاف است اما در عین حال روابط چین و اروپا تحت تاثیر برخی موانع و موارد منفی نیز قرار گرفته است که چین امیدوار است با تقویت گفت و گو و تماس با اروپا، این اختلافات به خوبی کنترل گردد.

** هند و پاکستان خویشتنداری نمایند

وزیر خارجه چین درباره اوضاع هند و پاکستان نیز گفت: وقایع اخیر، هند و پاکستان را بار دیگر مورد توجه دنیا قرار داد چین از همان ابتدا همواره تاکید نموده است که دو طرف باید با حفظ خویشتنداری از تشدید اوضاع پیشگیری نمایند و پس از آنالیز و روشن کردن حقایق، به وسیله گفت و گو مسائل را حل نمایند.

وی با اشاره به ضرورت رعایت حق حاکمیت و تمامیت ارضی دو کشور تاکید نمود: پاکستان و هند همسایه هستند و مردم دو کشور به طور مشترک از تمدن شبه قاره جنوب آسیا بهره برده اند و با فرصت های مهم برای رسیدن به ثبات، توسعه و شکوفایی روبرو هستند.

وانگ اظهار امیدواری کرد دو طرف با حسن همجواری و یاری به یکدیگر، در کنار هم پیشرفت نمایند و با تبدیل بحران به فرصت، با کوشش مشترک به دنبال یک راه پایدار برای بهبود مناسبات دو کشور باشند.

وی تاکید نمود که چین همواره فعالانه به برقراری صلح و شروع گفت وگو میان دو کشور یاری نموده و برای کاهش وخامت اوضاع نقشی سازنده ایفا نموده است.

** مجمع یک جاده یک کمربند، مهم ترین دیپلماسی داخلی

وزیر خارجه چین با اشاره به برگزاری دومین مجمع همکاری بین المللی کمربند و جاده در ماه آوریل در پکن گفت: شی جین پینگ، رئیس جمهوری خلق چین علاوه بر حضور و سخنرانی در مراسم گشایش این مجمع، ریاست میزگرد رهبران را برعهده خواهد داشت چرا که برگزاری این مجمع مهم ترین بخش دیپلماسی داخلی چین در امسال است.

وانگ یی گفت: تعداد شرکت نمایندگان در این نشست نسبت به نخستین مجمع بیشتر است و هزاران نفر از بیش از 100 کشور دنیا در مجمع امسال حضور خواهند داشت.

** روابط چین و روسیه در مسیر درست قرار گرفته است

وانگ یی درباره روابط چین و روسیه هم گفت: روابط دو کشور روندی بی سابقه را پشت سر می گذارد و با عبور از فراز و نشیب های گوناگون، روز به روز پخته تر شده و در مسیر درست قرار گرفته است.

به گفته وی دو کشور در زمینه سیاسی به یک دیگر اعتماد دارند، در زمینه اقتصادی، همکاری های خود را بر اساس تامین منافع متقابل توسعه می دهند و در امور بین المللی نیز از یکدیگر حمایت می نمایند به همین خاطر، روابط چین و روسیه تبدیل به الگویی برای روابط کشورهای بزرگ تبدیل شده است.

منبع: ایرنا
انتشار: 27 اردیبهشت 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: genarena.ir شناسه مطلب: 36

به "وزیر خارجه چین: آمریکا تفکر بازی مجموعه صفر را کنار بگذارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وزیر خارجه چین: آمریکا تفکر بازی مجموعه صفر را کنار بگذارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید