تاثیر کرونا بر اقتصاد کشورهای در حال توسعه

به گزارش مجله آرنا، پژوهشگر مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور گفت: اختلال مالی کیفیت خدمات نظام سلامت را کاهش می دهد.

تاثیر کرونا بر اقتصاد کشورهای در حال توسعه

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری مجله آرنا از مرکز سیسات مرکز تحقیقات سیاست علمی، رضا حافظی، پژوهشگر مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور در اولین نشست آنلاین این مرکز گفت: چالش های اقتصادی که به دلیل شیوع کرونا در دنیا ایجاد شده است بر کشورهای در حال توسعه آسیب بیشتری خواهد گذاشت. رصدها نشان می دهد که تفاوت بحران اقتصادی 2020 با بحران اقتصادی سال 2008 در این است که بحران امسال از استارت آپ ها شروع می گردد و به نهادهای اقتصادی می رسد.

وی یکی دیگر از چالش هایی که به دنبال شیوع کرونا پیش می آید را چالش زنجیره تامین دانست و اعلام کرد: زنجیره تامین، شبکه ای از افراد، سازمان ها و فعالیت ها است که قرار است ارزش خلق نمایند. شاید بتوان نام بحران اقتصادی سال 2020 را بحران زنجیره تامین گذاشت. اختلال در زنجیره تامین کیفیت نظام سلامت را کاهش می دهد.

پژوهشگر مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور اضافه نمود: کشورهایی در این تلاطم دوام می آورند که سرمایه لازم را داشته باشند، بتوانند قرنطینه را مدیریت نمایند و فعالیت های اقتصادی را به تدریج شروع نمایند. باید قبول کنیم این بیماری بخشی از جامعه است و باید خودمان را با آن تطبیق دهیم.

حافظی درباره یکی از معایب قرنطینه مطرح کرد: وقتی مردم در حالت قرنطینه باشند شاهد کاهش اعتماد عمومی به نظام سلامت خواهیم بود که البته این موضوع با دخالت رسانه ها قابل حل است.

وی در ادامه درباره نقش دولت ها در دوران پساکرونا تاکید نمود: دولت می تواند به عنوان سرمایه گذار، حامی و ناظر در بالادست زنجیره تامین حاضر گردد و پایین دست زنجیره تامین را که فضای رقابتی تری است به شرکت های خصوصی بسپارد. الان شرایطی پیش آمده که می توان این تغییر را داشته باشیم. دولت ها از استارت آپ ها و شرکت های خصوصی که هنوز به سودآوری نرسیده اند ولی توانسته اند از اشتغالزایی حمایت نمایند.

پژوهشگر مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور ادامه داد: کووید-19 آخرین تجربه ما نخواهد بود. با توجه به آنالیز هایی که کردم، اپیدمیولوژیست ها در دو سه سال اخیر پیش بینی نموده بودند که با بیماری های فراگیر روبه رو شویم.

حافظی همچنین با اشاره به اینکه کرونا با افزایش تجارت الکترونیک، هوشمندسازی، توسعه اقتصاد در ارائه خدمات پلتفرمی و نفوذ ارزهای مجازی آینده را به ما نزدیک نموده است، گفت: کووید-19 تنها بحران دنیای ما نیست. ما سال ها است با پدیده تغییر اقلیم روبرو هستیم اما چون تدریجی رخ می دهد حساسیت کمتری به آن داریم.

4144/

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 13 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: genarena.ir شناسه مطلب: 935

به "تاثیر کرونا بر اقتصاد کشورهای در حال توسعه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاثیر کرونا بر اقتصاد کشورهای در حال توسعه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید