زنگنه: خارجی نامحرم است؛ برای توسعه میادین نفتی منتظر خارجی ها نمی شویم

به گزارش مجله آرنا، خبرنگاران : وزیر نفت با اشاره به اینکه در توسعه میادین نفتی منتظر خارجی ها نمی مانیم، گفت:در تمامی میادین مشترک عظیم نفتی و گازی در ظرفیت فراوری از همسایگان جلوتر هستیم.

زنگنه: خارجی نامحرم است؛ برای توسعه میادین نفتی منتظر خارجی ها نمی شویم

به گزارش مجله آرنا به نقل از ایرنا، بیژن زنگنه امروز در مراسم امضای قراردادهای مرحله دوم طرح نگهداشت و افزایش فراوری نفت، اضافه نمود: در صنعت جهانی نفت بر سر این اجماع است که رکن اصلی در فعالیت های بالادستی نفت، افزایش ضریب بازیافت است.

وی با بیان اینکه بخش های عملیاتی به توسعه فناوری یاری می نمایند، ادامه داد: یک درصد افزایش ضریب بازیافت به معنای افزایش هفت میلیارد بشکه نفت به فراوری ایران است که درآمد 300 میلیارد دلاری را به دنبال دارد.

بازار رقابت به کسی رحم نمی نماید

زنگنه با اشاره به اینکه رقابت در بازار تحول ایجاد نموده است، گفت: بازار رقابت به کسی رحم نمی نماید. برای بقا به رقابت احتیاج است و برای رقابت احتیاج به افزایش تکنولوژی است تا قیمت پایین آمده و کیفیت افزایش پیدا کند.

وزیر نفت با بیان اینکه برای اینکار در اولین گام با دانشگاه ها تعامل کردیم، اضافه نمود: در هفته های آینده شاهد امضای قراردادهای جدید با دانشگاه ها برای افزایش فراوری خواهیم بود.

وی تاکید نمود: شرکت های اکتشاف و فراوری یک رکن اصلی برای افزایش توانمندی در بخش افزایش ضریب بازیافت هستند.

زنگنه با بیان اینکه برای اجرای پروژه های بالا دستی نفت چند طرح و تجربه داریم، گفت: قراردادهای بیع متقابل، سنتی است که همچنان اجازه داریم از آن استفاده کنیم.

وی اضافه نمود: روش بعدی قراردادهای جدید نفتی است که در شکل مانند بیع متقابل است و عملکرد پیمانکار به میدان واگذار می گردد و در بازپرداخت پیمانکار، موثر است.

وزیر نفت تاکید نمود: در چند ماه آینده قراردادهای جدید با شرکت های ایرانی اکتشاف و فراوری به امضا می رسد که در صنعت نفت تحول به شمار می رود.

به گفته زنگنه، روش دیگر برای توسعه میادین نفتی، قراردادهایی است که امروز 13 مورد آن امضا می گردد و مسوولیت مخزن بر عهده ماست و قرارداد یکپارچه خواهد بود.

وی با بیان اینکه اینکار از سال 95 شروع شد و در سال 97 مصوبه شورای اقتصاد را گرفت، اضافه نمود: از تمام روش ها برای افزایش ظرفیت فراوری استفاده می کنیم.

زنگنه مزیت ها در این روش را زمان بندی قابل پیگیری و کنترل هزینه ها دانست و ادامه داد: مزیت دیگر امکان بهره گیری از بازار سرمایه برای تامین اقتصادی است.

وزیر نفت تاکید نمود: اگر این طرح ها را نداشتیم کار نفت متوقف می شد اما با اینکار فعالیت ها ادامه پیدا می نماید و اشتغالزایی انجام می گردد.

تحریم و بانیانش رفتنی هستند و ایران ماندنی است

وی با اشاره به اینکه اجرای این طرح ها یک پیغام است مبنی بر اینکه در شرایط تحریم کار می کنیم، گفت: تحریم و بانیانش رفتنی هستند و ایران ماندنی است.

زنگنه ادامه داد: باید برای ظرفیت سازی کار کنیم زیرا قدرت یک کشور در مخازن نیست بلکه ظرفیت فراوری است.

وی با اشاره به اینکه اگر در شرایط تحریم نتوانیم ظرفیت سازی کنیم با برطرف تحریم نمی توانیم سهم خود را از بازار پس بگیریم، اضافه نمود: باید در کمتر از سه ماه به ظرفیت پیش از تحریم باز گردیم و با قدرت وارد بازار شویم.

زنگنه تاکید نمود: ایران باید یک تا دومیلیون بشکه ظرفیت مازاد داشته باشد تا در شرایط خاص وارد بازار گردد.

به گفته وزیر نفت در شرایط تحریم حتی یک دکل و یک نفر بیکار نشده است و در تلاشیم تا پیمانکاران ضعیف محلی، تقویت شوند.

در ظرفیت فراوری از همسایگان جلوتریم

وی ادامه داد: منتظر خارجی ها نمی شویم تا اگر آنها نیامدند رو به قبله شویم. بیگانه، بیگانه است و هر کسی دنبال منافع خود است. خارجی نامحرم است. ما کار خود را بدون خارجی ها ادامه می دهیم، البته در صورت حضور آنها کار تسریع می گردد.

وزیر نفت با اشاره به اینکه از هر روشی برای توسعه کشور استفاده می کنیم، اضافه نمود: در تمامی میادین مشترک عظیم نفتی و گازی در ظرفیت فراوری از همسایگان جلوتر هستیم.

وی تاکید نمود: در دسته اول قراردادهای نگهداشت فراوری در فضای کسب و کار با مسائلی رو برو شدیم که این مسائل را در قراردادهای جدید اصلاح کردیم.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 13 مهر 1399 بروزرسانی: 13 مهر 1399 گردآورنده: genarena.ir شناسه مطلب: 1087

به "زنگنه: خارجی نامحرم است؛ برای توسعه میادین نفتی منتظر خارجی ها نمی شویم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زنگنه: خارجی نامحرم است؛ برای توسعه میادین نفتی منتظر خارجی ها نمی شویم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید