نگرانی متخصصان در خصوص کارآیی واکسن های کرونا در سطح دنیا

به گزارش مجله آرنا، نگرانی هایی درباره تزریق واکسن تهیه شده از ویروس زنده ضعیف شده به افراد دارای ضعف سیستم ایمنی وجود دارد اما هیچکدام از واکسن ها با وجود عوارض محدود تا به امروز تهدیدکننده زندگی نبوده اند.

نگرانی متخصصان در خصوص کارآیی واکسن های کرونا در سطح دنیا

به گزارش مجله آرنا، مهر به نقل از موسسه ملی تحقیقات سلامت ایران، موسسه ملی تحقیقات سلامت و دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران در پاسخ به اینکه آیا امکان دارد واکسن کرونا هم باعث ابتلا و مرگ افراد گردد، تاکید نمود: در خصوص تزریق واکسن هایی که از ویروس زنده ضعیف شده تهیه شده اند به افرادی که ضعف سیستم ایمنی دارند، نگرانی وجود دارد اما هیچکدام از واکسن ها تهدیدنماینده زندگی نبوده اند.

به نظر می رسد واکسیناسیون راه نهایی توقف پاندمی کووید 19 است. در حال حاضر، هیچ واکسنی برای جلوگیری از ابتلا به ویروس عامل این بیماری که به تایید نهادهای نظارتی مربوطه رسیده باشد در دسترس نیست؛ اما محققان در تلاشند هر چه زودتر به یک واکسن موثر دست پیدا نمایند.

یکی از چالش های پیش روی فراوری واکسن، تضمین ایمنی آن است. حال سوال این است که آیا امکان دارد واکسن کرونا هم باعث ابتلا و مرگ افراد گردد؟

شواهد موجود در این زمینه نشان می دهد که واکسن های کووید 19 که در مرحله آزمایش هستند از انواع گوناگونی شامل پروتئین، RNA ،DNA و ویروس های تضعیف شده تشکیل شده اند.

آیا روسیه در مسابقه واکسن کرونا برنده می گردد؟

واکسن هایی که از ویروس زنده ضعیف شده تشکیل شده اند، اغلب به آزمایش ایمنی گسترده تری احتیاج دارند. در خصوص این نوع از واکسن ها برای افرادی که ضعف سیستم ایمنی دارند، نگرانی وجود دارد.

نتایج آزمایشات حاصل از واکسن هایی که توسط محققان در دست تهیه هستند، نشان می دهد همه واکسن ها عوارض جانبی دارند. هیچکدام از این واکسن ها هنوز برای استفاده گسترده مورد تأیید قرار نگرفته و آزمایشات بیشتری ضروری است، اما واکسن هایی که به مرحله مطالعه انسانی رسیده اند عموما پاسخ ایمنی به ویروس ایجاد نموده اند.

هر یک از این واکسن ها عوارضی مانند خستگی، تب، سردرد، درد عضلانی یا درد در محل تزریق داشتند و طیف وسیعی از اثرات جانبی وجود داشت.

شواهد نشان می دهد 7 تا 10 روز بعد از تزریق واکسن کرونا به افراد داوطلب، افراد علامت تب را تجربه نموده اند اما هیچکدام از واکسن ها تهدیدنماینده زندگی نبودند.

در خصوص واکسنی که در دانشگاه آکسفورد در حال آزمایش است، حدود 70 درصد از شرکت نمایندگان خستگی، 68 درصد سردرد، 60 درصد درد عضلانی، 56 درصد لرز و 18 درصد تب را گزارش کردند. علائم این واکسن از خفیف تا شدید متغیر است.

البته نسبت به تایید واکسن ها از لحاظ کارایی و ایمنی در سطح دنیا حساسیت زیاد وجود دارد و علاوه بر نهادهای ملی کشورها که تایید واکسن ها را بر عهده دارند توصیه ها و نظارت های نهادهای بین المللی نظیر یونسیف و سازمان دنیای بهداشت به کشورها در راستای مشخص بی خطری و کارایی واکسن ها یاری های فنی و مشاوره ای می دهند.

در کشور ایران نیز معاونت بهداشت و سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت به ارزیابی و تایید واکسن ها می پردازند.

بنابراین به نظر می رسد در خصوص تزریق واکسن هایی که از ویروس زنده ضعیف شده تهیه شده اند به افرادی که ضعف سیستم ایمنی دارند، نگرانی وجود دارد. هر یک از واکسن های تحت آزمایش کرونا عوارضی مانند خستگی، تب، سردرد، درد عضلانی یا درد در محل تزریق داشتند اما هیچکدام از واکسن ها تهدیدنماینده زندگی نبوده اند.

هر چند با توجه به احتیاج فوری در سراسر دنیا به این واکسن و تسریع در فرایند فراوری آن در زمان کم، ممکن است پیامدهای ناخواسته ای از جمله تشدید بیماری یا خطرات احتمالی دیگری را به دنبال داشته باشد اما نهادهای بین المللی و ملی کشورها آنالیز و تایید واکسن ها را از نظر کارایی و ایمنی به طور جدی آنالیز می نمایند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 22 مهر 1399 بروزرسانی: 22 مهر 1399 گردآورنده: genarena.ir شناسه مطلب: 1105

به "نگرانی متخصصان در خصوص کارآیی واکسن های کرونا در سطح دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگرانی متخصصان در خصوص کارآیی واکسن های کرونا در سطح دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید