نیچروان بارزانی: برهم صالح تحت فشار زیاد است

به گزارش مجله آرنا، رئیس منطقه کردستان عراق درباره اقدام رئیس جمهور عراق در امتناع از معرفی نخست وزیر جدید، از وجود فشار زیاد بر او اطلاع داد.

نیچروان بارزانی: برهم صالح تحت فشار زیاد است

با وبسایت گردشگری سازمان میراث فرهنگی همراه باشید.

به گزارش گروه بین الملل مجله آرنا، نیچروان بارزانی رئیس منطقه کردستان عراق درباره موضع گیری اخیر برهم صالح رئیس جمهور عراق درباره انتخاب نخست وزیر جدید، شرح داد.

وی طی بیانیه ای که نسخه ای از آن در پایگاه خبری بغداد الیوم منتشر شد؛ اظهار داشت که رئیس جمهور عراق تحت فشارهای زیادی درباره مسئله انتخاب نخست وزیر بر خلاف سازوکارها و اصول قانون اساسی واقع شده است.

بارزانی اضافه نمود: ما با نگرانی زیاد و با دقت اوضاع و تحولات عراق را که از بحران عمیقی رنج می برد، دنبال می کنیم. در حالی که تهدید بی ثباتی و پیچیده تر شدن اوضاع کشور و حرکت به سوی آینده ای مجهول وجود دارد، باید همه با تفاهم و روحیه ملی گرایی و مسئولیت پذیری به دور از فشارهای سیاسی، مرحله کنونی را بر اساس اصول قانون اساسی پشت سر بگذاریم.

رئیس منطقه کردستان درباره مسئله انتخاب نامزد نخست وزیری گفت: به نظر می رسد، رئیس جمهور تحت تاثیر فشارهای زیادی بر خلاف سازو کارها و اصول قانون اساسی است و ما تاکید داریم که هر راه حلی باید بر اساس قانون اساسی و طبق اصول قانونی ایجاد گردد.

بارزانی گفت که باید نامزدی ملی و غیرقابل مجادله و مورد توافق گروه های تاثیرگذار در کشور، برای تصدی نخست وزیر انتخاب گردد و در عین حال باید، مطالبات قانونی تظاهرات کنندگان نیز مد نظر قرار گیرد و به دولت آینده برای عبور از مرحله انتقالی و برگزاری انتخابات جدید یاری گردد.

رئیس جمهور عراق روز پنجشنبه طی نامه ای مکتوب به مجلس این کشور اظهار داشت که از آنجایی که فراکسیون اکثریت برای او تعیین نیست و نامه های متناقضی از مجلس در مورد معین این فراکسیون دریافت نموده، آماده استعفاست.

برهم صالح در این نامه، از معرفی اسعد عبدالامیر العیدانی، نامزد ائتلاف البناء که بر اساس قانون اساسی و معین مجلس عراق، فراکسیون اکثریت در مجلس به شمار می رود، سرباز زد.

این اقدام رئیس جمهور عراق واکنش های زیادی به دنبال داشت و بعضی از جریان های سیاسی با استعفای او مخالفت نموده و بعضی نیز از آن استقبال کردند.

بر اساس قانون اساسی عراق، فراکسیون اکثریت در مجلس این کشور باید نامزد مورد نظر خود را برای تصدی نخست وزیری به مجلس معرفی کند و نمایندگان نیز می بایست به او برای تشکیل کابیه رأی دهند. ائتلاف البناء به ریاست هادی العامری، تا کنون چند نامزد برای این سِمت معرفی نموده، ولی رئیس جمهور به بهانه اینکه فراکسیون اکثریت برای وی تعیین نیست، از مجلس خواست فراکسیون اکثریت را معرفی کند و طبیعتاً مجلس عراق نیز البناء را فراکسیون اکثریت دانست.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 28 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: genarena.ir شناسه مطلب: 595

به "نیچروان بارزانی: برهم صالح تحت فشار زیاد است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نیچروان بارزانی: برهم صالح تحت فشار زیاد است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید