چرا وقتی در خواب هستید آب از دهانتان راه می افتد؟

به گزارش مجله آرنا، این طبیعی است که وقتی برشی از هندوانه ای خنک و سرخ یا برشی از لیموترش می بینید یا حتی تصورش را می کنید آب از دهانتان راه بیفتد، یا بعلاوه وقتی که غذای خوشمزه مورد علاقه تان را می بینید یا توصیفش را می شنوید، اما بزاق زیاد فراوری کردن، خصوصاً ریختن آب دهان حین خواب دیگر شوخی نیست، بلکه می تواند آزاردهنده و خجالت آور باشد.

چرا وقتی در خواب هستید آب از دهانتان راه می افتد؟

به گزارش ایسنا، سمیره فتحی اظهار کرد: بزاق زیاد که به آن سیالوره نیز می گویند می تواند نتیجه فراوری زیاد بزاق یا کاهش دفع بزاق باشد که باعث می گردد آب از دهان راه بیفتد که معمولا نگران نماینده نیست، اما گاهی می تواند علامتی از یک مشکل بزرگ تر باشد.

فتحی توضیح داد: اگر بدنتان نسبت به چیزی آلرژی داشته یا دچار عفونتی باشید، ممکن است بدنتان بزاق بیشتری فراوری کند تا سموم را دفع کند، در نتیجه ممکن است آب از دهانتان جاری گردد.

این پزشک عمومی عنوان نمود: عوارضی وجود دارند که می توانند باعث این واکنش شوند مانند آلرژی فصلی، اگر علاوه بر جاری شدن آب دهان دچار خارش چشم، آبریزش بینی و عطسه هم هستید، پس ممکن است به آلرژی فصلی دچار باشید که می تواند فراوری بزاق را افزایش داده و باعث جاری شدن آن از دهان گردد، شایع ترین آلرژن ها، گرده گیاهان و کپک و گرد و غبار هستند.

وی با اشاره به این که گرفتگی سینوس یا عفونت های تنفسی نیز می تواند یکی از دلایل ریختن آب از دهان باشد، عنوان نمود: سینوس ها حفره های خالی در درون استخوان های اطراف بینی شما هستند که می توانند در اثر سرماخوردگی معمولی، آلرژی ها و یا دیگر مسائل بینی ملتهب شوند، اگر سینوس ها ملتهب یا عفونی شوند می توانند با انسدادی که ایجاد می نمایند سبب تخلیه ناخواسته ترشحات شده و در نهایت به شکل آب دهان جاری شوند.

فتحی ادامه داد: اگر به دلیل گلودردی که دارید به سختی می توانید بلع را انجام دهید ممکن است فارنژیت داشته باشید که بیشتر به نام گلو درد شناخته می گردد، فارنژیت می تواند ویروسی یا باکتریایی باشد و ممکن است لکه هایی قرمز یا سفید رنگ در گلویتان ایجاد یا این که تب داشته باشید و غدد لنفاوی تان متورم شوند.

این پزشک عمومی اضافه کرد: بلع کمتر باعث می گردد بزاق بیشتری در دهانتان بماند و درنتیجه وقتی در خواب هستید آب از دهانتان جاری گردد، اما شما نمی توانید تنها براساس علائمی که دارید بفهمید که گلودرد دارید، بنابراین ضروری است برای تشخیص درست به پزشک مراجعه کنید.

وی در رابطه با درمان این عارضه، عنوان نمود: اگر فکر می کنید آلرژی یا عفونت می تواند دلیل فراوری زیاده از حد آب دهانتان باشد باید به پزشک مراجعه کنید، در بیشتر موارد دارو می تواند دلیل اصلی را درمان کند، اگر عارضه ادامه دار شد ممکن است احتیاج به ویزیت به وسیله متخصص گوش و حلق و بینی داشته باشید.

فتحی با اشاره به این که بزاقی که در دهان جمع شده ناخواسته از دهان جاری می گردد و به همین خاطر وقتی در خواب هستید بیشتر ممکن است که این اتفاق بیفتد، چون قادر به کنترل آن نیستید، اعلام کرد: به پهلو یا به پشت خوابیدن شرایطی فراهم می نماید که بزاق راحت تر به بیرون از دهان راه پیدا کند؛ اما روی کمر خوابیدن می تواند تا حدودی به برطرف این مسئله یاری کند، پس نگران جاری شدن آب از دهانتان وقتی که در خواب هستید نباشید.

این پزشک عمومی عنوان نمود: یک اختلال خواب به نام آپنه خواب نیز می تواند با جاری شدن آب از دهان مرتبط باشد، زیرا در این اختلال راه های هوایی باریک یا مسدود شده اند، آپنه خواب می تواند دو صورت انسدادی و مرکزی خواب زمانی داشته باشد.

وی ادامه داد: آپنه انسدادی زمانی است که راه هوایی حین خواب مکرراً مسدود می گردد و آپنه مرکزی خواب زمانی است که مغز سیگنال های درستی که برای تنفس احتیاج دارید ارسال نمی نماید، این تنفس نامنظم می تواند منجر به فراوری زیاد بزاق و جاری شدن آن از دهان گردد.

فتحی اضافه کرد: اگر مطمئن نیستید که آپنه خواب دلیل جاری شدن آب دهانتان است یا نه، به پزشک مراجعه نمایید، چراکه می تواند معین کند آیا فقط اصلاح شرایط خوابتان کافیست یا احتیاج به ارزیابی به وسیله متخصص گوش و حلق و بینی دارید و یا باید دارویی مصرف کنید.

این پزشک عمومی عنوان نمود: گاهی بعضی از دارو ها می توانند میزان بزاق فراوری شده در بدن را افزایش دهند، خصوصاً اگر بابت بیماری هایی مانند اختلالات روانی، آلزایمر و سستی عضلات دارو مصرف می کنید.

منبع: فرارو
انتشار: 15 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 15 اردیبهشت 1401 گردآورنده: genarena.ir شناسه مطلب: 1957

به "چرا وقتی در خواب هستید آب از دهانتان راه می افتد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا وقتی در خواب هستید آب از دهانتان راه می افتد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید