13 خواص درمانی نارنگی از لاغری تا دیابت و سنگ کلیه و &amphellip

به گزارش مجله آرنا، میوه نارنگی و پوست آن خواص و فواید درمانی فراوانی دارد. نارنگی به عنوان یکی از مرکبات سرشار از خواص آنتی اکسیدانی شناخته می گردد که مصرف به اندازه و منظم آن فواید زیادی برای سلامتی دارد. این میوه با رنگ نارنجی، هم خانواده پرتقال، نارنج و لیمو است و خواصی شبیه دارد اما از نظر اندازه و اندازه شیرینی، با آن فرق دارد. در این مقاله از در به آنالیز خواص درمانی نارنگی برای سلامتی می پردازیم.

13 خواص درمانی نارنگی از لاغری تا دیابت و سنگ کلیه و &amphellip

خواص درمانی نارنگی برای سلامت بدن

نارنگی تازه، آب نارنگی و حتی اسانس آن خاصیت ضد میکروبی دارد. بر اساس مطالعات منتشر شده در مجله بین المللی میکروبیولوژی مواد غذایی، ترکیبات موجود در این میوه، اثرات مثبتی در کاهش میکروب های غذا نشان داده است. ملین، مقوی، قابض و برطرف نماینده استفراغ است. پوست این میوه نیز به طور سنتی به عنوان هضم نماینده، بادشکن و ضد اسکوربوت استفاده می گردد.

حتی پوست نارنگی نیز به عنوان یک محصول جانبی در صنعت مرکبات در نظر گرفته می گردد که حاوی چندین ماده فعال با غلظت بسیار بالا است. در نارنگی بعلاوه اسیدهای آمینه زیادی از جمله: آسپارتیک و گلوتامیک اسید، آلانین، آرژنین، سیستین، گلیسین، سرین، فنیل آلانین، هیستیدین، ایزولوسین، لوسین، لیزین، پرولین، متیونین، تیروزین، تریپتوفان، والین و ترئونین وجود دارند.

کالری 100 گرم نارنگی به حدود 53 کیلو کالری می رسد و یک منبع عالی از ویتامین ها و مواد معدنی است که مطمئناً بدن ما می تواند برای سلامتی خود از آن بهره مند گردد.

1- خواص نارنگی برای تسکین درد

مطالعات نشان می دهد که روغن های استخراج شده از گیاهانی مثل نارنگی می تواند برای مقابله با درد، اضطراب و حالت تهوع مفید باشد. در مطالعه ای که سال 2016 انجام شد، یافته ها نشان داد که ترپن های موجود در این میوه را می توان برای تهیه مسکن ها در درمان درد و استفاده کرد.

2- نارنگی و کاهش کلسترول

نارنگی حاوی فیبر محلول است که اگر به میزان کافی و متناسب در رژیم غذایی قرار داشته باشد، این خاصیت را دارد که سطح کلسترول را کاهش دهد. فیبرها به ویژه از پکتین و همی سلولز ساخته شده اند. بنابراین فوایدی برای سلامت سیستم قلبی-عروقی دارند. طبق مطالعات صورت گرفته فیبرهایی مانند پکتین و همی سلولز علاوه بر پیشگیری از چاقی، از جذب کلسترول در روده جلوگیری می نمایند.

3- خواص درمانی نارنگی برای سلامت پوست

مهم ترین نقش پوست برای بدن انسان، ایجاد حائل بین محیط داخلی و خارجی بدن است. پوست به عنوان بزرگ ترین عضو بدن، بسیار حساس است و به راحتی می تواند در اثر عفونت و بیماری آسیب ببیند. یکی از بزرگ ترین مسائل پوستی در دنیا امروز، پیری زودرس است. رادیکال های آزاد که در اثر استرس اکسیداتیو تشکیل می شوند، نقش مهمی در پیری پوست دارند. علت اصلی افتادگی و چروک شدن پوست، تجزیه الاستین و کلاژن است.

طبق مطالعه ای که در سال 2006 در مجله ترکیب و تجزیه و تحلیل مواد غذایی منتشر شد، نارنگی از نظر محتوای هسپریدین نسبت به سایر مرکبات رجحان دارد. این ترکیب یک فلاونوئید با خواص متعدد است. این ماده در همکاری با ویتامین C برای فراوری کلاژن، ماده ای که برای حمایت ساختاری پوست بسیار مهم است، کار می نماید. بعلاوه طبق مطالعات، ویتامین C با ، از آن در برابر خطر ابتلا به بعضی سرطان ها محافظت می نماید.

4- رادیکال های آزاد در پوست نارنگی

پوست نارنگی حاوی درصد بالایی لیمونن است؛ ماده ای که طبق مطالعات اخیر به نظر می رسد دارای خواص آنتی اکسیدانی باشد. به همین علت هم توصیه می گردد از پوست نارنگی نیز بهره ببرید. هسپرین بعلاوه به عنوان یک آنتی اکسیدان، نقش فعالی در مقابله با فعالیت رادیکال های آزاد دارد.

علاوه بر این، نارنگی به عنوان یکی از مرکبات مفید، دارای محتوای خوبی از ویتامین C است که به همراه کاروتنوئیدها و فلاونوئیدها، میزان آنتی اکسیدان های لازم را برای بدن در جهت مقابله با فعالیت رادیکال های آزاد فراهم می نماید.

مرکبات به لطف فراوانی ویتامین های A و C، شرایط پوست را بهبود می بخشند. علاوه بر این، نارنگی بهبود زخم را تسریع می نماید. اسید اسکوربیک بعلاوه سنتز کلاژن را تحریک می نماید، پروتئینی که برای ساخت استخوان ها، تاندون ها، مو و ناخن ها لازم است.

5- خواص درمانی نارنگی برای سیستم گوارشی

پکتین ماده ای با خواص مفید برای روده و هضم غذا است. به گفته متخصصان، میزان مناسبی از فیبر باعث تقویت حرکت روده می گردد و در نتیجه به سلامت سیستم گوارش بدن یاری می نماید. پکتین بعلاوه یک ماده عالی برای پیشگیری و است. این خواص درمانی نارنگی طی مطالعه ای در سال 2012 تأیید شده است.

6- خاصیت ضد باکتری بودن روغن نارنگی

روغن نارنگی به علت خواص ضد باکتریایی و ضد قارچی آن شناخته شده است. این روغن، رشد باکتری های متعددی از جمله اشریشیا کلی، باسیلوس سوبتیلیس، سودوموناس آئروژینوزا و استافیلوکوکوس اورئوس را مهار می نماید.

اسانس نارنگی از زخم ها در برابر عفونت های ویروسی ازجمله باکتری ها و قارچ ها محافظت می نماید. استفاده از یک لایه محافظ از این روغن روی زخم ها، با کشتن قارچ ها و باکتری ها از نفوذ عوامل بیماری زا جلوگیری می نماید.

7- آکنه، کشش پوستی و اسکار

اسانس نارنگی را می توان برای کاهش اثر اسکارها (جای زخم یا بخیه) و علائم کشیدگی پوست استفاده کرد. این اسانس را به عنوان روغن حامل و با روغن های دیگر می توان مخلوط کرد یا آن را مستقیما روی اسکارها ماساژ داد تا اثر این مسائل پوستی کاهش پیدا کند. بعلاوه از دیگر خواص درمانی اسانس نارنگی می توان به جلوگیری از عفونت پوست تحریک شده و از بین بردن باکتری ها و قارچ ها اشاره نمود.

8- بهبود گردش خون

اسانس نارنگی می تواند گردش خون را بهبود بخشد و ظاهر پوست شاداب تر و جوان تر به نظر برسد.

9- خواص درمانی نارنگی برای دیابت

نارنگی حاوی فلاونوئید قوی به نام نوبیلتین است. مطالعه ای در سال 2011 نشان داد که این ترکیب قادر به کاهش سختی رگ ها به خصوص در افراد مبتلا به است.

10 - خواص درمانی نارنگی برای کبد

نارنگی از جمله مرکباتی است که برای کاهش تب و برطرف تراکم خون در کبد مفید است. به کسانی که بیماری هپاتیت C دارند، مصرف آب نارنگی توصیه می گردد چون این میوه میزان قابل توجهی بتا کریپتوکسانتین دارد که خطر پیشرفت سرطان کبد را کاهش می دهد.

11- نارنگی به درمان سرماخوردگی یاری می نماید

هنگام پوست کندن نارنگی، رگه های سفید را جدا نکنید. آنها حاوی فلاونوئید نوبیلتین هستند و اثر ضد التهابی دارند. برای درمان سرماخوردگی نیز نوشیدن چای پوست نارنگی توصیه می گردد. این نوشیدنی سرفه خشک را به خوبی درمان می نماید، بلغم را مایع و از ریه ها خارج می نماید. بعلاوه اسید اسکوربیک به جلوگیری از کم آبی بدن در دماهای بالا یاری نموده و روغن ماندارین از رشد باکتری ها و قارچ ها جلوگیری می نماید.

12- ماندارین متابولیسم را سرعت می بخشد

علیرغم اینکه نارنگی ها دارای قند بسیار بالایی هستند، کالری کمی دارند و باعث کاهش وزن می شوند. پتاسیم و کلسیم موجود در آنها متابولیسم را بهبود می بخشد و فیبر باعث احساس سیری و برطرف گرسنگی برای مدت طولانی می گردد. محققان آمریکایی از دانشگاه Wake Forest دریافتند که اگر 10 گرم فیبر محلول را به رژیم غذایی روزانه خود اضافه کنید، می توانید از شر چربی های شکم خلاص شوید و خطر چاقی را تا 3.7 درصد کاهش دهید.

بیشتر بخوانید: خوراکی های شگفت انگیز برای کاهش چربی دور شکم

13- خواص درمانی نارنگی برای کلیه ها

برای کاهش خطر ابتلا به سنگ کلیه می توانید نارنگی را بیشتر بخورید. دانشمندان دانشگاه فردریش دوم در ناپل دریافتند که رژیم غذایی سرشار از مرکبات باعث افزایش سطح سیترات در ادرار می گردد. این مواد از تبلور و رسوب نمک های کلسیم جلوگیری می نمایند که به رسوبات جامد - کلسیفیکاسیون تبدیل می شوند. به گفته محققان، بیشتر سنگ های کلیه دقیقا به علت سطح پایین سیترات در ادرار ظاهر می شوند.

بیشتر بخوانید: برترین و بدترین رژیم غذایی برای بیماری های مختلف کلیه

سوالات متداول

آیا نارنگی ادرارآور است؟

نارنگی به عنوان یک میوه با طبع سرد، خاصیت ادرارآوری دارد و برای درمان نفخ شکم و خارج کردن سموم از بدن مفید است.

خواص نارنگی برای مردان چیست؟

از آنجایی که مردها بیشتر از خانم ها به بیماری های قلبی دچار می شوند، خوردن میوه هایی با رنگ روشن به آن ها بیشتر توصیه می گردد. این میوه ها ترکیبات آنتی اکسیدانی زیادتری دارند و برای بیماری های قلبی و آرتریت سودمندتر هستند.

منابع: mr-loto/ krigorstudio

منبع: افق کوروش
انتشار: 8 مهر 1401 بروزرسانی: 8 مهر 1401 گردآورنده: genarena.ir شناسه مطلب: 2070

به "13 خواص درمانی نارنگی از لاغری تا دیابت و سنگ کلیه و &amphellip" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "13 خواص درمانی نارنگی از لاغری تا دیابت و سنگ کلیه و &amphellip"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید