کاهش استرس پشت فرمان؛ هدف جدید مهندسان برای طراحی خودروهای آینده

به گزارش مجله آرنا، استرس و نگرانی، یکی از مسائل و مسائل دایمی زندگی امروزه انسان هاست و کمتر کسی را می توان یافت که روزش را بدون استرس، ترس یا نگرانی پشت سر بگذارد. از سوی دیگر، رفت و آمد انسان ها نسبت به گذشته، بسیار بیشتر شده و آن ها زمان قابل توجهی را در خودرو سپری می نمایند. از این رو، محققان تصمیم گرفتند تا کابین خودرو را به محیطی خرسند و سالم تبدیل نموده و تمرکز راننده را در حین رانندگی، افزایش دهند. هدف این کوشش ها، بهبود سلامت روانی رانندگان و به تبع آن، بهبود سلامت کلی جامعه است.

کاهش استرس پشت فرمان؛ هدف جدید مهندسان برای طراحی خودروهای آینده

جهت دریافت مشاوره خدمات طراحی کاتالوگ از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید.

یکی از شرکت های پیشگام در این امر، خودروسازی کره ای هیوندای است. این شرکت در نمایشگاه CES 2017، مفهوم کابین پویا و سلامتی را ارایه کرد. در این مدل، با استفاده از فناوری های بیومتریک، اندازه گیری علائم حیاتی و ردیابی چشم، شرایط روحی و استرس راننده به طور دایم مورد ارزیابی و پالایش قرار می گیرد. این مدل به طور اتوماتیک، براساس تحلیل شرایط روحی راننده، دمای کابین را کم یا زیاد می نماید، یا آن که تغییراتی در موسیقی اعمال می نماید. این سیستم حتی قادر است بوی کابین را برای تحت تاثیر قرار دادن راننده و جلب توجه او، زیاد یا کم کند یا تغییر دهد.

دیگر شرکت کره ای، یعنی کیا موتورز، حاصل همکاری های خود با Affectiva AI tech را به نمایشگاه CES سال جاری آورد. سیستم ارایه شده از سوی کیا، حالات شناختی و عاطفی پیچیده راننده را با استفاده از دوربین ها و میکروفن های قرار گرفته در کابین خودرو، مورد تحلیل و آنالیز قرار می گیرد. خروجی این تحلیل، تشخیص میزان استرس، خستگی و حواس پرتی سرنشینان خودروست. بعضی از ویژگی هایی که کیا آن ها را ارایه نموده، در محصولات ولوو یا سوبارو دیده شده اند، اما هنوز قادر به نظارت بر احساسات فرد نیستند.

از سوی دیگر، آلمانی ها به راحتی بازی را به رقبای آسیایی خود واگذار نمی نمایند. در اوایل سال جاری، مرسدس بنز کلاس A مدل 2019، عنوان امن ترین اتومبیل سال را به خود اختصاص داد. این خودرو علاوه بر نظارت دایمی بر حالات روانی و احساسات راننده، مفهوم چشمه آب گرم طبیعی درون خودرو را به طور عملی ارایه داد. مشخصه هایی همچون نشاط، راحتی و سرحال بودن راننده با استفاده از نورپردازی داخلی، دمای کابین و موسیقی در کابین مرسدس بنز A200 ایجاد شدند، تا سرنشینان احساس بهتری از بودن درون خودرو داشته باشند. حتی می توان گزینه ای را در تنظیمات جایگاه فعال کرد که کنترل جریان خون در مسافرت های طولانی را تحت نظر گرفته و کنترل می نماید.

دیگر ابزارها، نظیر سیستم تناسب اندام که مرسدس S کلاس مورد استفاده قرار گرفته، در نوع خود جالب هستند. این گجت های پوشیدنی، به طور دایمی سلامت جسمی راننده را در داخل و خارج خودرو مورد آنالیز قرار می دهند. تمامی ویژگی های گفته شده، برای پیاده سازی نیازمند دخالت انسان هستند. بنابراین مدت زمان زیادی طول می کشد تا این سیستم های پیچیده به طور اتوماتیک فعال شوند. هدف تمامی این سیستم ها، تربیت رانندگانی پرانرژی، شاد و با دقت است، تا میزان حوادث رانندگی به حداقل برسد.

شرکت نوآور ژاپنی، یعنی سوبارو، در این زمینه صاحب سبک است. این شرکت در خودروهای تولیدی، از سیستم تشخیص چهره استفاده می نماید. این سیستم علاوه بر تحت نظر دریافت حالا چهره راننده، تا زمانی که مالک اصلی خودرو یا افراد تایید شده بر روی جایگاه راننده قرار نگیرند، اجازه حرکت به خودرو نخواهد داد. مهم ترین دغدغه خودروسازان در بکارگیری این سیستم ها، مسایل مربوط به حریم شخصی افراد است. آیا تمامی رانندگان اجازه دسترسی به چهره خود را خواهند داد؟ آیا آن ها مایل اند تا احساسات و عواطف شان، به طور منظم توسط سنسورها و دوربین ها مورد نظارت قرار گیرد؟ به نظر می رسد در آینده ای نزدیک، خواه یا ناخواه مجبور خواهیم شد انسان هایی شاد و پرانرژی در خودروهایمان باشیم.

منبع:

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 12 بهمن 1398 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: genarena.ir شناسه مطلب: 548

به "کاهش استرس پشت فرمان؛ هدف جدید مهندسان برای طراحی خودروهای آینده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاهش استرس پشت فرمان؛ هدف جدید مهندسان برای طراحی خودروهای آینده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید