خواص درمانی شاتوت

به گزارش مجله آرنا، شاتوت درختی است که ارتفاع آن کمتر از توت سفید است و به ده تا پانزده متر می رسد. پوست تنه آن خاکستری، برگ هایش سبز و زبر با قاعده کاملاً قلبی شکل و دارای دم برگ کوتاه است. میوه هایش درشت کرک دار با پاپک و کوتاه است که پس از رسیدن به رنگ سیاه یا آلبالویی تیره درمی آید و مزه میوه آن ترش است.قسمت دارویی

خواص درمانی شاتوت

خواص درمانی شاتوت

شاتوت درختی است که ارتفاع آن کمتر از توت سفید است و به ده تا پانزده متر می رسد. پوست تنه آن خاکستری، برگ هایش سبز و زبر با قاعده کاملاً قلبی شکل و دارای دم برگ کوتاه است. میوه هایش درشت کرک دار با پاپک و کوتاه است که پس از رسیدن به رنگ سیاه یا آلبالویی تیره درمی آید و مزه میوه آن ترش است.قسمت دارویی شاه توت میوه، برگ و پوست ریشه می باشد.

خواص درمانی و موارد مصرف

- لطیف، بازکننده گرفتگی ها و قابض است، حدت خون را تسکین می دهد؛ عوارض صفرا را از بین می برد؛ عطش را فرو می نشاند؛ اشتها را زیاد می کند؛ برای درمان زخم معده و اسهال خونی مفید است.

- اگر صبح ناشتا خورده شود مسهل است.

- قرقره با آب یا رب آن برای رفع زخم و جوش های دهان و تحلیل ورم حلق و کام و زبان و تقویت آن ها مفید است.

- اگر آب تازه آن را گرفته و با آب جوشانده مخلوط نموده و از خارج روی موضع ورم نموده اریون بمالند، اوریون را درمان می کند.

خواص درمانی پوست ریشه درخت

- چهل گرم از آن را خرد نموده و بجوشانید و آب آن را با شکر یا عسل شیرین نموده، بنوشید؛ برای رفع سموم و درمان جنون و تسکین درد کمر و پشت که ناشی از خلط خام باشد بسیار نافع است.

- هر روز هشت مثقال از آن را خرد کنید و با مقداری برگ هلو و در چهار لیوان آب بجوشانید تا یک لیوان بماند، بعد آب آن را صاف نموده و بنوشید. برای دفع کرم کدو مؤثر است.

ارزش غذایی شاه توت در 100 گرم

انرژی 43 کیلو کالری

چربی: 0/39 گرم

پروتیین: 1/4 گرم

کربوهیدرات :9/8 گرم

قند: 8 گرم

فیبر غذایی: 1/7 گرم

پتاسیم :194 میلی گرم

کلسیم: 39 میلی گرم

آهن :1/8 میلی گرم

منیزیم :18 میلی گرم

ویتامین ث: 39 میلی گرم

نیاسین :0/620 میلی گرم

ویتامین آ: 25 واحد

منبع: ماهنامه تغذیه و سلامتی شماره 84

منبع: راسخون
انتشار: 8 مهر 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: genarena.ir شناسه مطلب: 1727

به "خواص درمانی شاتوت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خواص درمانی شاتوت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید