روماتیسم مفصلی چطور روی تمام بدن تاثیر می گذارد؟

به گزارش مجله آرنا، آرتریت روماتوئید یا روماتیسم مفصلی یک بیماری خود ایمنی مزمن است. این بیماری در واقع نوع التهابی بیماری روماتیسم است که علاوه بر درگیر کردن مفاصل، می تواند روی دیگر اعضای بدن نیز تاثیر بگذارد. علائم روماتیسم مفصلی شامل درد مفاصل، خشکی مفاصل، التهاب مفاصل و خشکی صبحگاهی طولانی تر از یک ساعت بدن می گردد.

روماتیسم مفصلی چطور روی تمام بدن تاثیر می گذارد؟

بر اساس آزمایش خون، حدود 80 درصد از بیمارانی که روماتیسم مفصلی دارند، علائم روماتیسم را هم دارند. این بیماری معمولا یک الگوی قرینه در مفاصل دارد؛ برای مثال وقتی بیماری به زانو می رسد، معمولا هر دو زانوی بیمار درگیر می شوند و نه فقط یک زانو.

مفصل زانو

طی این بیماری التهاب مایع مفصلی باعث ورم، درد، قرمزی، حرارت و خشکی در مفصل زانو می گردد. مفصل ضخیم می گردد و سلول های ملتهب آنزیمی ترشح می نمایند که باعث تحلیل استخوان و غضروف می گردد. آسیب و تغییر فرم مفصل ممکن است منجر به محدودیت در حرکت و کاهش عملکرد مفصل گردد.

مفصل ران

روماتیسم مفصلی می تواند هر مفصلی را در بدن درگیر کند و در صورتی که بیماری تهاجمی باشد می تواند بازه حرکت بسیاری از مفاصل را کاهش دهد. وقتی مفاصلی مثل مفصل ران، زانوها و مچ ها که وزن بدن را متحمل می شوند درگیر بیماری شوند، توانایی تحرک فرد ممکن است به شدت تحت تاثیر قرار گیرد.

همانطور که در عکس بالا می بینید، ساییدگی مفصل می توان به شدت افزایش پیدا کند. هنگامی که مفاصل دچار ساییدگی و غضروف ها دچار آسیب دیدگی می شوند، استخوان ها با یکدیگر برخورد پیدا می نمایند و این اتفاق موجب احساس درد شدیدی می گردد. در بیماری روماتیسم مفصلی آسیب های متعدد غضروف ها، تاندون ها، رباط ها و استخوان ها می تواند باعث عدم پایداری مفصل و تغییر شکل آن گردد.

مفصل دست ها

روماتیسم مفصلی معمولا با درگیر کردن مفاصل کوچک انگشتان و مچ آغاز می گردد. این بیماری می تواند باعث تغییر شکل دست ها، مسائل مفاصل و آسیب به انگشتان، پنجه و مچ گردد. این مسائل عبارتند از:

  • غده های روماتیسم
  • ورم مفاصل
  • خشکی مفاصل
  • تغییر شکل دست ها
  • انقباض دست ها
  • در رفتگی مچ دست

بیماری های سیستمیک

روماتیسم مفصلی یک بیماری سیستمیک است و می تواند علاوه بر مفصل ها روی اعضای دیگر بدن از جمله پوست، ریه، اعصاب و گاهی کلیه ها، تاثیر بگذارد.

روماتیسم مفصلی در زنان بیشتر از مردان شایع است. اما مسائل ریوی ناشی از روماتیسم مفصلی، در مردانی که دچار این بیماری هستند، بیشتر از زنان اتفاق می افتد. علاوه بر این، بیمارانی که روماتیسم مفصلی یا آرتریت روماتوئید دارند، بیشتر از افراد دیگر در معرض بیماری های قلبی و عروقی قرار دارند.

علائم بیماری ام اس در زنان و مردان چیست؟

تعویض مفصل زانو

آسیب و تغییر شکل مفصل را می توان با عمل تعویض مفصل زانو درمان کرد. این عمل بعلاوه باعث کاهش درد و بهبود عملکرد زانو می گردد. در این عمل قسمت آسیب دیده استخوان ران، درشت نی و کشکک زانو تراشیده می شوند و 2 قطعه پروتز که معمولا از جنس آهن هستند داخل زانو ایمپلنت می گردد.

درمان کندرومالاسی یا نرمی کشکک زانو چیست؟

تعویض مفصل ران

عمل تعویض مفصل ران می تواند باعث کاهش درد، بهبود عملکرد مفصل، برطرف آسیب و تغییر شکل ایجاد شده در مفصل ران گردد. مفصل ران شکل یک گوی (سر استخوان ران) و کاسه (مفصل لگن) است و عمل پروتز کامل ران شامل ایمپلنت هر دو این قسمت ها جهت تعویض قسمت های آسیب دیده می گردد.

عمل تعویض مفصل برای مفاصل دیگر مانند مفصل شانه، مفصل مچ دست و مچ پا نیز استفاده می گردد. اما تعویض مفصل زانو و ران بین دیگر مفاصل رایج تر هستند. طبق آمار موسسه ملی روماتیسم و اسکلتی عضلانی و بیماری های پوستی آمریکا، حدود 435 هزار نفر در آمریکا سالانه عمل تعویض مفصل زانو و تعویض مفصل ران انجام می دهند.

منبع: Very Well Health

منبع: زندگی روز
انتشار: 23 دی 1400 بروزرسانی: 23 دی 1400 گردآورنده: genarena.ir شناسه مطلب: 1847

به "روماتیسم مفصلی چطور روی تمام بدن تاثیر می گذارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روماتیسم مفصلی چطور روی تمام بدن تاثیر می گذارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید