طرز تهیه ترشی بامیه بسیار ترد و خوشمزه، به 3 روش عالی

به گزارش مجله آرنا، ترشی بامیه خرد شده باشد یا درشت، ساده یا ترکیب با سبزیجات دیگر، هر مدلی که باشد ترشی جذاب و بسیار خوشمزه ای است. در این مطلب طرز تهیه انواع ترشی خوشمزه و خانگی بامیه را با شما به اشتراک خواهیم گذاشت تا بهترین ترشی بامیه جهان را در خانه خودتان درست کنید و از خوردن آن لذت ببرید؛ با ما همراه باشید.

طرز تهیه ترشی بامیه بسیار ترد و خوشمزه، به 3 روش عالی

یکی از مهم ترین خواص بامیه این است که باعث تقویت و سم زدایی از کبد می گردد. تحقیقات جدید نشان داده است که بامیه می تواند به سم زدایی کبد یاری شایانی کند ، علاوه بر این می تواند برای درمان بیماری کبد چرب نیز مفید واقع گردد. بامیه سرشار از ویتامین C و آنتی اکسیدان است که برای تقویت سیستم ایمنی بدن ضروری هستند. بنابراین مصرف بامیه می تواند با تقویت سیستم ایمنی بدن علاوه بر پیشگیری از سرماخوردگی باعث درمان این بیماری نیز گردد.

در این مطلب می خوانید:

1. طرز تهیه ترشی بامیه ساده

مراحل تهیه ترشی بامیه خانگی ترد و خوشمزه

2. طرز تهیه ترشی بامیه با گوجه فرنگی

روش تهیه ترشی بامیه خانگی با گوجه

3. طرز تهیه ترشی بامیه با تمر هندی

آموزش تهیه ترشی بامیه خوشمزه خانگی با تمر هندی

دستور تهیه انواع ترشی بامیه خانگی

1. طرز تهیه ترشی بامیه ساده

مواد لازم
بامیه500 گرم
فلفل قرمز2 عدد
سیر4 حبه
سرکه سفید یا قرمز1 لیوان
شوید خشک شده1 قاشق غذاخوری
نمک1 قاشق غذاخوری

مراحل تهیه ترشی بامیه خانگی ترد و خوشمزه

  • برای تهیه ترشی بامیه خوشمزه ابتدا باید بامیه ها را پاک کنیم ، برای این منظور باید با دقت سر و دم اضافی بامیه ها را جدا کنید. البته می توانید بامیه ها را به همان صورت با سر و دم هم به ترشی تبدیل کنید که سلیقه ای می باشد.
  • در صورتی که می خواهید سر و دم بامیه ها جدا کنید به این نکته توجه داشته باشید که اگر می خواهید ترشی بامیه را به صورت خرد نشده (کامل) درست کنید دقت داشته باشید که به بافت بدنه بامیه ها آسیبی نرسد.
  • پس از اینکه تمیز کردن بامیه ها به انتها رسید آنها را می شوییم و کنار می گذاریم تا آب اضافی شان برود. به هیچ وجه از بامیه های خیس و نم دار برای تهیه ترشی استفاده نکنید زیرا ممکن است ترشی شما خیلی سریع کپک بزند.
  • پس از اینکه تمیز کردن بامیه ها به انتها رسید آنها را می شوییم و کنار می گذاریم تا آب اضافی شان برود. به هیچ وجه از بامیه های خیس و نم دار برای تهیه ترشی استفاده نکنید زیرا ممکن است ترشی شما خیلی سریع کپک بزند.
  • در این مرحله یک لیوان سرکه را به همراه نمک داخل یک قابلمه کوچک می ریزیم و روی حرارت قرار می دهیم و صبر می کنیم تا سرکه به جوش بیاید. اگر می خواهید طعم ترشی متعادل تر گردد می توانید نصف لیوان آب نیز به سرکه اضافه کنید.
  • پس از اینکه نمک به طور کامل در سرکه حل شد آنرا از روی حرارت بر می داریم و کنار می گذاریم تا کمی ولرم تر گردد سپس آنرا روی مواد داخل شیشه می ریزیم و درب آنرا محکم می بندیم به صورتی که هیچ هوایی وارد شیشه نگردد.

2. طرز تهیه ترشی بامیه با گوجه فرنگی

مواد لازم
بامیه300 گرم
گوجه فرنگی300 گرم
پیازیک عدد
سیردو حبه
فلفل سبز تندیک عدد
نمک و زردچوبهبه میزان لازم
رب گوجه فرنگییک قاشق غذاخوری
آبیک لیوان
لیمو ترش4 عدد
دانه خردل2 قاشق غذاخوری
دانه گشنیز، پرک فلفل قرمز، دانه رازیانه، دانه کرفس و دانه فلفل سیاهاز هر کدام 1 قاشق چای خوری

روش تهیه ترشی بامیه خانگی با گوجه

  • ابتدا شیشه ها و درب آن ها را استریلیزه کنید. شیشه ها و درب ها را درون یک ظرف قرار دهید و تا بالای دهانه شیشه ها را آب کنید. سپس ظرف را بر روی حرارت قرار دهید تا آب به جوش آید.
  • سرکه، آب، نمک و شکر را در یک ظرف بریزید. آن ها را روی حرارت قرار دهید تا به جوش آید و نمک و شکر در آب حل شوند.
  • زمانی که شیشه ها در حال استریلیزه شدن هستند، بامیه ها و ادویه را آماده کنید. بامیه را بشویید و 0.5 سانتی متر از ساقه آن ها را ببرید.
  • تمام مواد تشکیل دهنده ادویه را در ظرفی بریزید و با هم مخلوط کنید.
  • یک حوله تمیز را بر روی سطح کانتر آشپزخانه بیندازید، شیشه ها را بر روی حوله قرار دهید، این کار از تماس شیشه ها با سطح سرد کانتر و ترک برداشتن آن ها جلوگیری می نماید.
  • لیموها را حلقه حلقه کنید، به صورتی که هر یک از حلقه ها 0.5 سانتی متر ضخامت داشته باشد. یک برش لیمو را در هر شیشه بگذارید.
  • در هر کدام از شیشه ها، یک قاشق غذاخوری از مخلوط ادویه بریزید و یک حبه سیر پوست کنده روی آن ها قرار دهید.
  • گوجه ها را درون مخلوط کن ریخته و به ترشی اضافه کنید.
  • بامیه ها را در شیشه ها قرار دهید، به طوری که ساقه های آن ها یک در میان رو به پایین و رو به بالا باشد (با این روش تعداد بیشتری از بامیه ها در شیشه ها جا می شوند). بامیه ها باید بین 1.5 تا 2.5 سانتی متر از دهانه شیشه فاصله داشته باشند.
  • مخلوط سرکه گرم را بر روی بامیه ها بریزید تا حدی که مایع، 0.7 سانتی متر با لبه شیشه فاصله داشته باشد. یک چاقو با تیغه باریک را بین شیشه و بامیه ها بچرخانید تا حباب هوا از بین برود. سپس دهانه شیشه را با یک حوله تمیز خشک کنید و درب شیشه را ببندید.
  • شیشه ها را دوباره در ظرف حاوی آب داغ قرار دهید. آب را به جوش بیاورید و اجازه دهید تا به مدت 15 دقیقه بجوشد. سپس شیشه ها را بیرون آورید و بر روی حوله ای قرار دهید.
  • اجازه دهید تا شیشه ها خنک شوند؛ سپس آن ها را در یخچال نگهداری کنید. شیشه هایی که درب آن ها باز شده است، بین 1 تا 2 ماه در یخچال قابل نگهداری هستند.
  • ترشی، 24 ساعت پس از زمان تهیه قابل استفاده است.

3. طرز تهیه ترشی بامیه با تمر هندی

مواد لازم
بامیه 1 کیلو
سیر 200 گرم
فلفل سبز 400-300 گرم
تمر هندی 1 بسته
نمک به مقدار لازم

آموزش تهیه ترشی بامیه خوشمزه خانگی با تمر هندی

  • بامیه ها را از چوب جدا نموده (کمی از سر آن را می گذاریم بماند تا بامیه بعد از رسیدن متلاشی نگردد) آنها را می شوییم و با نصف استکان سرکه می گذاریم نیم پز گردد .
  • سیر را هم له می کنیم یا ریز ریز خرد می کنیم. فلفل ها را هم بعد از اینکه از ساقه جدا کردیم می شوییم و ریز ریز خرد می کنیم.
  • تمر هندی را هم در سرکه حل نموده و تفاله های آن را جدا می کنیم.
  • مواد آماده شده را با هم مخلوط نموده و نمک هم می زنیم و در شیشه ای میریزیم؛ اگر آب آن کم شد باز کمی سرکه به آن اضافه می کنیم.
  • بعد از 15-10 روز دیگر می توانید ترشی را نوش جان کنید.

نکته: طرز تهیه ترشی بامیه با رب انار نیز به همین صورت است؛ شما صرفا باید به جای تمر هندی، از 3-4 قاشق غذاخوری رب انار بهره ببرید.

سخن آخر

ترشی خوشمزه بامیه یکی از انواع ترشی های اصیل و سنتی ایرانی است که اصالت آن متعلق به استان خوزستان می باشد. ترشی با روش ها و مواد متفاوتی تهیه می گردد ، مثلا در بعضی شهرها این ترشی را به همراه موادی مثل گوجه فرنگی ، تمرهندی و رب انار تهیه می گردد که در این مطلب به شما آموزش داده شد.

امیدواریم از این مطلب استفاده لازم را برده باشید. برای اینکه از خواص ترشی خانگی بامیه بهره مند شوید، نباید فراموش کنید که استفاده از سرکه سالم و خانگی حرف اول را می زند! بنابراین با استفاده از سرگه انگور خانگی، سرکه میوه به و …، ترشی خوشمزه تر و سالم تری را تهیه کنید.

در آخر برای آشنایی با دستورات دیگر ترشی های خانگی، مطالب طرز تهیه سیر ترشی با شیره انگور به 2 روش ساده و فوری و طرز تهیه ترشی انگور سفید خوشمزه ساده و با دوشاب را به شما پیشنهاد می دهیم. همچنین از شما تقاضا داریم در صورت داشتن تجربه، سوال و یا انتقاد، در پایین همین صفحه با ما در ارتباط باشید.

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 15 آبان 1399 بروزرسانی: 15 آبان 1399 گردآورنده: genarena.ir شناسه مطلب: 1154

به "طرز تهیه ترشی بامیه بسیار ترد و خوشمزه، به 3 روش عالی" امتیاز دهید

6 کاربر به "طرز تهیه ترشی بامیه بسیار ترد و خوشمزه، به 3 روش عالی" امتیاز داده اند | امتیاز: 4.2 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه ترشی بامیه بسیار ترد و خوشمزه، به 3 روش عالی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید