می توانیم پلتفرم های عظیم جهانی در فضای مجازی طراحی کنیم

به گزارش مجله آرنا به نقل از شورای عالی انقلاب فرهنگی، نشست آنالیز پیش نویس سیاست ها و برنامه های اقدام شبکه ملی آموزشی، پژوهشی و تربیتی به ریاست سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار گردید.

می توانیم پلتفرم های عظیم جهانی در فضای مجازی طراحی کنیم

جهت دریافت مشاوره خدمات چاپ کاتالوگ خشتی از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا چاپ کاتالوگ های تبلیغاتی حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.

سعید رضا عاملی در ابتدای این جلسه با بیان اینکه رکن اصلی این کار شورای عالی فضای مجازی است، گفت: با توجه به اینکه موضوع مربوط به حوزه آموزش کشور است در شورای عالی انقلاب فرهنگی با هماهنگی صورت گرفته با دکتر فیروزآبادی انجام می گردد.

وی اضافه کرد: فضای مجازی معادلات حکمرانی را عوض نموده است و از دهه 80 به این سمت مدل حکمرانی و فرآیندها به فضای مجازی انتقال نموده است که در این حوزه بخش خصوصی پیشگام بودند و دولت ها با تأخیر این کار را آغاز کردند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه شورای عالی فضای مجازی اقدامات قابل توجهی را انجام داده ولی راه نرفته زیادی داریم، گفت: به عنوان مثال در بحث آمادگی الکترونیک که شاخص های مهمی در این مطرح است و شکل گیری شبکه ملی اطلاعات ناظر بر تامین این شاخص هاست، نیازمند ظرفیت سازی ها و بهره مندی از بخش است.

وی با اشاره به اینکه نگرانی هایی در این زمینه در کشور وجود دارد مبنی بر اینکه شاید نتوانیم در این حوزه پیروز باشیم توضیح داد: تجربه دنیای نشان داده که پلتفرم های عظیم پیروز بوده اند و امروز در سطح دنیای ظرفیت های ارتباطی و اطلاعاتی داریم که جمعیت چند میلیاردی از آن استفاده می نمایند. ما هم می توانیم محیط هایی را طراحی کنیم که مانند پلتفرم های عظیم دنیای خدمات رضایت بخش ارائه دهند. فضای مجازی یک فرصت طلائی برای ارتقاء کیفیت زندگی است.

عاملی در تبیین ضعف های موجود در فعالیت های صورت گرفته برای فضای دوم در کشور گفت: ما با تفکر آنالوگ که مبتنی بر شیء و مکان است در فضای مجازی فعالیت می کنیم و این ممکن نیست و می بینیم که در آموزش الکترونیک ارائه شده در کشور در ترم دوم تحصیلی در کمیت پیروز بودیم ولی در کیفیت پیروز نبودیم و یکی از دلایل آن تعدد سامانه، نرم افزارها و ضعف در امور زیرساختی مثل پهنای باند بود. ممکن است سال آینده تنها راستا آموزش و پژوهش ما، آموزش و پژوهش مجازی باشد. به نظرم با این کیفیت فعلی، حتماً با افت کیفیت آموزش و پژوهش روبرو می شویم.

عاملی گفت: ظرفیت فضای مجازی یک ظرفیت پیوسته است و درصورتی که پلتفرم قدرتمند شکل بگیرد و به مرورزمان قوت بگیرد کم کم این بستر خودش را جا می اندازد

وی اضافه کرد: مشکل دیگر اینکه دستگاه ها و وزارتخانه ها نگاه مستقل دارند و حتی در هر دستگاه شاهد هستیم که نگاه های محله ای و سازمانی وجود دارد که نگاه مکان مبنا و شیئی در این حوزه مخرب است و نیازمند همگرایی هم افزایی در این امور هستیم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به تجارب دیگر کشورها در این زمینه گفت: همگرایی، هم افزایی، شبکه ای کردن، یکپارچگی، ارتقای کیفیت و پهنای باند بالا مهم ترین تأکیدات صورت گرفته در اسناد آن هاست.

عاملی تأکید کرد: در طرح ارائه شده نمی خواهیم یک دفعه جلوی فعالیت دستگاه ها را بگیریم. ظرفیت فضای مجازی یک ظرفیت پیوسته است و درصورتی که پلتفرم قدرتمند شکل بگیرد و به مرورزمان قوت بگیرد کم کم این بستر خودش را جا می اندازد.

وی با اشاره به طرح صورت گرفته در کشور در سال 1389 با عنوان شهر مجازی علم ایران گفت: شهر مجازی علم ایران شهری است که تمام ظرفیت های علمی کشور می تواند در آنجا حضور پیدا کند. مثلاً در کتابخانه دیجیتال هر مرکز علمی مستقلاً اقدام به خرید اطلاعات می نماید یا در موضوع نشر یک متن در چندین موسسه یا دانشگاه دیجیتال می گردد و کارها بصورت تکراری بارها با همان نگاه آنالوگ فراوری می گردد. ما می توانیم یک کتابخانه مجازی با حجم داده های عظیم برای ارائه خدمات به همگان داشته باشیم. یا نرم افزارهای خدمات آموزش و پژوهشی باید کیفیت بهتری پیدا کند و دایره کاربرانش افزایش پیدا کند و ظرفیت ملی و حتی منطقه ای و دنیای پیدا کند.

عاملی تأکید کرد: اگر هم افزایی و یک مدل یکپارچه داشته باشیم یک بار یک کار انجام می گردد و همه از خدمات آن بهره مند می شوند.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران گفت: در طرح ارائه شده پیشنهادهایی را برای شبکه ملی یکپارچه آموزشی، پژوهشی و تربیتی در نظر گرفته ایم که این پیشنهادهای ارائه شده بر بستر شبکه ملی اطلاعات تعریف می گردد.

عاملی همچنین در بخش دیگر جلسه با بیان اینکه دو تحول عظیم در تحول دیجیتال رخ داد که یکی از آن ها در انقلاب خدمات بود انتقال داده ها به دنیا دوم بود و در مرحله بعد تبدیل این داده ها به خدمات بود.

وی یکی از ضعف های اصلی را حکمرانی داده خواند و گفت: نهادهای کشور در دادن داده ها مقاومت می نمایند و اگر هم افزایی و یک مدل یکپارچه داشته باشیم یک بار یک کار انجام می گردد و همه از خدمات آن بهره مند می شوند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 8 مهر 1399 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: genarena.ir شناسه مطلب: 1077

به "می توانیم پلتفرم های عظیم جهانی در فضای مجازی طراحی کنیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "می توانیم پلتفرم های عظیم جهانی در فضای مجازی طراحی کنیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید