6 واقعیتی که باید در خصوص ویتامین سی بدانید

به گزارش مجله آرنا، در حال حاضر، مصونیت از بیماری برای همه ما اهمیتی ویژه دارد. از فاصله اجتماعی، تمیز کردن و شستن مناسب دست گرفته تا کوشش برای خواب بیشتر، ورزش و صد البته تقویت رژیم های غذایی سرشار از مواد مغذی. همه توافق دارند که تقویت سیستم ایمنی بدن از هر زمان دیگری مهم تر است. یکی از راه های تقویت ایمنی، مصرف ویتامین سی است. در این گزارش با حقایقی در خصوص این ویتامین آشنا شوید.

6 واقعیتی که باید در خصوص ویتامین سی بدانید

ویتامین سی چه کاری برای شما انجام می دهد؟

مگان مایر، دکترای میکروبیولوژی و ایمونولوژی تغذیه ای در خصوص ویتامین سی یکی از مشهورترین ویتامین های تقویت نماینده سیستم ایمنی بدن شرح می دهد: ویتامین سی یک ویتامین محلول در آب است که به اسم یک آنتی اکسیدان قوی عمل می نماید. این ویتامین نقش مهمی در سیستم عصبی، متابولیسم و ایمنی دارد. علاوه بر این، ویتامین سی به جذب ریز مغذی ها، به ویژه آهن یاری می نماید.

چه مقدار ویتامین سی روزانه احتیاج داریم؟

به گفته مایر، مقدار توصیه شده رژیم غذایی (RDA) برای ویتامین سی بسته به سن و جنس از 15 میلی گرم تا 120 میلی گرم در روز است. این مقدار، در صورت بارداری و شیردهی افزایش می یابد.

مصرف بیش از حد مصرف ویتامین سی به سیستم ایمنی بدن من یاری می نماید؟

علی وبستر، مدیر تحقیقات و ارتباطات تغذیه ای شورای اطلاعات بین المللی غذا می گوید: ویتامین سی یک ماده مغذی مهم برای عملکرد مطلوب سیستم ایمنی است. با این حال، مطالعات نشان داده است که مصرف مقادیر زیاد آن به صورت مکمل، هیچ فایده ای در مبارزه با بیماری ها از جمله سرماخوردگی ندارد. به گفته وبستر، مصرف ویتامین سی بیشتر، لزوماً بهتر نیست. زیرا بدن ما می تواند همزمان فقط چند صد میلی گرم از آن را جذب کند. بر این اساس مقدار توصیه شده غذایی آن برای زنان بزرگسال، 75 میلی گرم در روز و برای مردان بزرگسال، 90 میلی گرم در روز معین شده است. هر مقدار بالاتر از این، به وسیله ادرار دفع می گردد.

نمی توان بیش از حد ویتامین سی مصرف کرد؟

از آنجا که ویتامین سی محلول در آب است، سمیت کمی دارد و در دوزهای بالا با عوارض جانبی ارتباط ندارد. با این حال، انجمن های غذا و تغذیه، سطحی از تحمل برای ویتامین سی در بدن را معین نموده اند، مبنی بر اینکه مصرف طولانی مدت ویتامین سی بالاتر از مقدار لازم بدن، ممکن است خطر ابتلا به عوارض جانبی را افزایش دهد.

در این زمینه بخوانید:

چرا به میزان کافی آب نمی نوشید؟

7 باور اشتباه پزشکی که باید فراموش کنیم

مکمل های ویتامین سی تداخل دارویی دارند؟

اگر داروهای خاصی مصرف می کنید، باید نسبت به مصرف مکمل های ویتامین سی محتاط باشید. مایر اضافه می نماید: مکمل های ویتامین سی ممکن است با انواع مختلفی از داروها مانند استاتین ها، شیمی درمانی و پرتودرمانی تداخل داشته باشند. صرف نظر از سابقه پزشکی و دوز مصرفی، همه باید قبل از مصرف مکمل های ویتامین سی حتما با پزشک خود مشورت نمایند.

برترین غذاهای دارای ویتامین سی کدامند؟

مقادیر زیادی ویتامین سی در سبزیجاتی مانند انواع کلم، بروکلی، بروکسل، سیب زمینی، اسفناج و گوجه فرنگی یافت می گردد. بعلاوه مرکبات و آب مرکبات و توت فرنگی هم منبع غنی ویتامین سی محسوب می شوند.

منبع: real simple

منبع: ایرنا زندگی
انتشار: 8 شهریور 1400 بروزرسانی: 8 شهریور 1400 گردآورنده: genarena.ir شناسه مطلب: 1694

به "6 واقعیتی که باید در خصوص ویتامین سی بدانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "6 واقعیتی که باید در خصوص ویتامین سی بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید